Bardzo wierzę w moc wyrażania uznania zarówno wewnątrz kierowanej przeze mnie firmy, jak i poza nią, gdy zostanę przemiło obsłużona w restauracji, hotelu czy liniach lotniczych. Wszędzie, gdzie chcę komuś podziękować, pomagają mi poniższe zasady.

1.W ciągu dnia znajdź trochę czasu na pochwalenie podwładnych za dobrze wykonaną pracę.

      Warto z chwalenia innych uczynić nawyk. Oprócz tego, że dzięki takiemu gestowi osoby w naszym otoczeniu poczują się lepiej, również my sami dostrzeżemy pozytywne efekty takiej postawy. Ludzie będą chętniej dla nas pracować i realizować coraz to bardziej ambitne cele.

      2. Kiedy tylko możesz, wypisuj ręcznie kartki z podziękowaniami. W erze komunikacji cyfrowej taki osobisty akcent ma duże znaczenie.

      Słowa spisane na kartce nabierają większej mocy. Osobiście cenię sobie dziękowanie innym w ten tradycyjny, nieco oldschoolowy sposób, choć nieco zmodyfikowany, bo w mailach i na Teamsach, używając Emoji, jeśli nie mam więcej czasu. To gwarancja tego, że pochwała zapadnie ludziom w pamięć, a być może trafi do słoika mocy z wszystkimi pozytywnymi komentarzami wzmacniającymi poczucie własnej wartości. Przekazując słowa uznania pisemnie, pomagamy im odnaleźć kontakt z własną wartością i umacniamy ich jako ludzi i specjalistów. Osoby zadowolone z siebie, świadome własnej sprawczości, dostrzegające sens w tym co robią, łatwiej się angażują w kolejne projekty i zarażają entuzjazmem.

      3. Kary wymierzaj bez świadków; pochwały głoś publicznie. Zadbaj, by publicznie wyrażone uznanie pojawiło się w porę, a chwaląc, mów konkretnie.

      Nie ma nic gorszego niż publiczny negatywny feedback skierowany do jednostki. Zwłaszcza że nie na wiele się zda, gdyż zazwyczaj osoba, w którą wymierzona jest krytyka będzie usiłowała się wytłumaczyć lub wyprze negatywne doświadczenia. Takie publiczne krytykowanie może się też odbić na całym zespole, który zacznie się bać popełniać jakiekolwiek błędy w obawie przed takim doświadczeniem. Z kolei, gdy już dochodzi do chwalenia, lepiej wygłosić miłe słowa na forum, odnosząc się do konkretnych projektów, zasług i osiągnięć. W ten sposób docenimy „bohatera”, ale i pokażemy innym członkom zespołu, że warto się starać, bo dostrzegamy ich wysiłki i gdy na to zasługują chwalimy ich w sposób godny i otwarty.

      4. Pamiętaj, by o twoich podziękowaniach dowiedzieli się przełożeni osób, które cenisz. „Nie mów tego mnie. Powiedz mojemu szefowi”.

      Czasami pracownicy mają obojętny stosunek do pochwał, bo uważają, że z nich nic nie wynika. W takich okolicznościach warto zadbać o dotarcie z takim komunikatem do szefa osoby zasługującej na pochwałę. Mówienie dobrze o ludziach za ich plecami to umiejętność niewielu liderów. W gąszczu priorytetów łatwo o tym zapomnieć, tymczasem szepnięcie komuś słówka na temat postępów Huberta z działu sprzedaży czy Żanety z działu marketingu może bardzo pomóc w rozwoju ich kariery, a także sprawić przyjemność ich bezpośredniemu szefowi.

      5. Umacniaj kulturę okazywania wdzięczności. To daje zupełnie nowe możliwości trwałego motywowania pracowników do coraz większych osiągnięć.

      Pracownicy doceniani odwdzięczają się firmie, dlatego warto uczynić z doceniania immanentną część kultury organizacyjnej. Każde spotkanie można zacząć od podziękowania komuś, kto ostatnio wyróżnił się na tle zespołu. Można też zachęcać członków zespołu do dziękowania sobie nawzajem. W niektórych firmach powstają systemy do udzielania sobie pochwał, a nawet specjalne tablice, gdzie pochwały są upubliczniane. Niezależnie od tego, jaką formułę kultury doceniania wybierzemy, warto by każdy niezależnie od statusu dziękował konkretnym osobom za zasługi.

      Bezpieczeństwo psychiczne w badaniach  Z badań prof. Amy Edmondson z Harvard Business School, która rozpropagowała ideę bezpieczeństwa psychologicznego w miejscu pracy, wynika jednoznacznie, że tam, gdzie pracownicy czują, iż w pracy ich wyjątkowe umiejętności i talenty są doceniane oraz wykorzystywane przez członków zespołu, dzieje się magia. Wspomniana ekspertka wśród narzędzi lidera do budowania bezpieczeństwa psychicznego wymienia poradę „Doceniaj i dziękuj”. A jako że moi współpracownicy w Engave fenomenalnie radzą sobie z wszystkimi wyzwaniami, dlatego korzystając z okazji chciałam im raz jeszcze przekazać wyrazy wdzięczności. To też świetna okazja, by publicznie podziękować wszystkim, którzy sprawili, że moje życie zawodowe jest fantastyczną przygodą! Jeżeli rzeczywiście postępuję zgodnie z tym, co tutaj opisuję, właściwi ludzie będą wiedzieli, że to właśnie do nich kieruję wyraźne, donośne i szczere „dziękuję”.

      Adrianna Kilińska Adrianna Kilińska  

      Autorka pełni funkcję CEO w firmie Engave.