Wirtualne technologie, realne pieniądze
Analitycy i przedsiębiorcy z segmentu VR/AR przewidują szybki wzrost rynku wirtualnych technologii w zastosowaniach konsumenckich i biznesowych. Takie rozwiązania pojawiły się już w kanale sprzedaży IT.
VR bardziej sprzyja koncentracji na treści szkoleń niż klasyczny webinar.
Niezbędny jest cały ekosystem
Eksperci zwracają uwagę, że do przewidywanego szybkiego rozwoju rynku wirtualnych technologii niezbędne jest spełnienie kilku istotnych warunków, przy czym – jak w przypadku większości innych sektorów rynku – nie brakuje szeregu barier. Same nowe gogle to za mało, aby technologie VR/AR stały się powszechne. Konieczne są inwestycje w co najmniej kilku obszarach.
– Warunkiem rozwoju VR/AR/XR/Metaverse jest odpowiedni rozwój całego ekosystemu, w tym zaawansowanych technologii, które są skalowalne i dostępne dla wszystkich – wyjaśnia Maria Jeruzalska.
Niezbędnym elementem takiego ekosystemu jest odpowiednia sieć – w wirtualnej rzeczywistości wszystko musi dziać się w czasie rzeczywistym, dlatego najlepiej, aby infrastruktura przetwarzania informacji była blisko użytkownika, a nie w chmurze.
Kolejna kwestia to zapewnienie dostępu do wirtualnego świata poprzez sprzęt – telefon, tablet, komputer, gogle – wyposażony w odpowiednie aplikacje. Istotna jest też budowa dedykowanego środowiska (silniki 3D, streaming wideo, awatary i in.). Do rozwoju rynku konieczne stają się ponadto praktyczne sposoby wykorzystania VR/AR w różnych branżach, jak również stałe ulepszanie sprzętu i oprogramowania. Kluczowy jest więc wzrost inwestycji w badania i rozwój. Co zresztą ma już miejsce, zarówno w kontekście sprzętu, jak i oprogramowania.
– Z pomocą silników do gier komputerowych można tworzyć złożone projekty tłumaczące różne skomplikowane zagadnienia w formie interaktywnych doświadczeń. Myślę, że ten trend utrzyma się przez kolejne lata – uważa Bartosz Rosłoński.
Zdaniem specjalisty
Rola integratorów i deweloperów aplikacji jest kluczowa w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań VR/AR/XR w segmencie B2B. Obejmują one wdrożenie zarówno oprogramowania i urządzeń, jak też szkolenia i obsługę posprzedażową. Firmy mogą zarabiać na dostarczaniu urządzeń i oprogramowania, a także na świadczeniu usług doradczych związanych z wdrożeniem technologii VR/AR. Wymagane kompetencje to wiedza na temat różnych rozwiązań VR/AR/XR i wymagań sprzętowych, umiejętności doradcze zarówno w zakresie aplikacji i urządzeń, umiejętności techniczne do instalacji i konfiguracji software’u, a także zarządzania oprogramowaniem.
Widzimy duże zainteresowanie klientów szkoleniami VR z zakresu cyberbezpieczeństwa i spodziewam się, że będzie ono rosło, zwłaszcza w firmach, które muszą udokumentować odbycie takich szkoleń, czy też zobowiązanych do nich nowymi regulacjami, takimi jak NIS2. W długiej perspektywie można spodziewać się rozwoju rynku VR/AR choćby w takich obszarach, jak szkolenia, edukacja i marketing. Widzimy w tym wielki potencjał. Co istotne, produkty VR to także rozwiązania „kanałowe” i mamy już partnerów handlowych, którzy sprzedają nasze rozwiązania. Barierą po stronie klientów według naszych obserwacji są nie tyle koszty – głównie zakup gogli VR, ale to jednorazowy wydatek na lata – co raczej obawa przed korzystaniem z nowej technologii, związana z niewiedzą, jak to działa i jakie są korzyści. Ta bariera będzie jednak stopniowo zanikać.
Metaverse zdecydowanie zyskał na popularności w zastosowaniach biznesowych, zwłaszcza w kontekście wirtualnych spotkań, szkoleń, handlu elektronicznego i marketingu. Firmy oczekują, że dzięki temu rozwiązaniu będą mogły liczyć na łatwą nawigację, wysoką jakość wizualizacji, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych. Zainteresowanie rośnie, a prognozy wskazują na ogromny potencjał do dalszych dynamicznych wzrostów, choć to zależy od rozwoju samej technologii i ewolucji potrzeb biznesowych. Wysokie koszty produkcji, brak standaryzacji i kwestie prywatności to problemy, które segment VR/AR będzie musiał w przyszłości rozwiązać. Mimo tych wyzwań, perspektywy rozwoju rynku VR/AR są obiecujące.
Podobne artykuły
Programy partnerskie: ważna jest dostępność
W czasach niedostatku sprzętu dobra współpraca z producentem powinna koncentrować się na zapewnieniu dostępności towaru. Jednak są resellerzy, którzy radzą sobie z tym nie biorąc udziału w programach partnerskich.
Rośnie znaczenie zarządzania infrastrukturą
Zarządzanie infrastrukturą centrów danych bez odpowiednich narzędzi jest bardzo złożonym i pracochłonnym zadaniem.
BackupAssist chroni użytkowników Windows
Korzystając z narzędzia BackupAssist, można za pomocą intuicyjnych funkcji zrealizować dowolną strategię backupową dla najbardziej wymagającego klienta, używającego komputerów i serwerów z oprogramowaniem Microsoftu.