Polska sieć salonów komputerowych x-kom dysponuje 26 placówkami stacjonarnymi w całym kraju. Jednocześnie prowadzi najczęściej wybierany przez klientów sklep internetowy w tym segmencie rynku oraz cieszy się pozycją największego sprzedawcy na Allegro. Zatrudnia ponad 1,5 tys. pracowników i, jak wszystkie duże organizacje, stoi przed wyzwaniem zapewnienia wydajnej ochrony przed cyberzagrożeniami – nie tylko ze względu na dobro samej firmy i jej klientów, ale również z uwagi na rygorystyczne przepisy związane z cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie musi regularnie optymalizować procesy biznesowe, aby redukować koszty działalności.

W ostatnim czasie podjęte przez x-kom działania optymalizacyjne zbiegły się z wygaśnięciem kontraktu z dostawcą oprogramowania zabezpieczającego. Firma uznała, że to dobry moment, aby przyjrzeć się ofercie rozwiązań dostępnych na rynku, biorąc pod uwagę ich funkcje, skuteczność i koszt utrzymania.

Dla dużego przedsiębiorstwa kluczową cechą jest kompleksowość systemu ochronnego, co oznacza, że swoim działaniem obejmuje on stacje robocze, serwery, urządzenia mobilne, pocztę, współpracę i przechowywanie danych w chmurze. Równie ważnym aspektem jest rozwiązanie maksymalizujące ochronę – jak XDR, na którym skupiono się w procesie selekcji. XDR pozwala zarządzać wszelkimi incydentami w firmie oraz monitorować stacje robocze z jednego miejsca, mimo rozproszonej struktury chronionych lokalizacji. Kolejną kluczową funkcją systemu ochronnego jest możliwość zarządzania podatnościami. Między innymi z tymi założeniami x-kom przystąpił do fazy testowej, do której wybrano kilku producentów.

– ESET w pierwotnej fazie wyboru rozwiązania nie był faworytem. Ale po zbilansowaniu naszych potrzeb, funkcjonalności, skuteczności i kosztów, pakiet PROTECT Elite okazał się bezkonkurencyjny – mówi Kamil Musiał, Head of IT Services w x-kom.

Pozytywnie zaskoczył również moduł raportowania. Daje on dużo możliwości personalizacji oraz istotnych danych do analizy. Nie stracono przy tym żadnej funkcji, które posiadało używane wcześniej rozwiązanie. Inną cechą, która przekonała zespół cyberbezpieczeństwa x-kom do wyboru najbardziej zaawansowanego pakietu ESET, była konsola zarządzania działająca w chmurze.

– Ze względów bezpieczeństwa i tego, że jest to kluczowe oprogramowanie, które jest zainstalowane na każdym punkcie końcowym, zależało nam na tym, aby zminimalizować wszelkie zagrożenia. Jedną z zalet konsoli w chmurze jest delegowanie odpowiedzialności na ESET-a. Dzięki chmurze możemy zabezpieczyć użytkownika bez względu na to gdzie jest i czy łączy się z naszymi zasobami – podsumowuje Kamil Musiał.

Ważnym czynnikiem, który wpłynął na decyzję o wyborze rozwiązania ESET, było też polskie wsparcie techniczne oraz wdrożeniowe, zapewnianie przez inżynierów DAGMA Bezpieczeństwo IT.

Odpowiedź na 6 kluczowych potrzeb x-kom

  • potrzeba: obecność modułu XDR, który pozwala zarządzać wszelkimi incydentami w firmie oraz monitorować wszystkie stacje robocze z jednego miejsca
  • rozwiązanie: narzędzie ESET Inspect pozwala z jednego miejsca przeciwdziałać naruszeniom w rozproszonej infrastrukturze klienta, umożliwia też szczegółową analizę zagrożeń oraz sposobów na zapobieganie im
  • potrzeba: możliwość zarządzania podatnościami kompleksowo – ze względu na konieczność zapewnienia bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa przetwarzanych danych
  • rozwiązanie: funkcja zarządzania podatnościami w ESET PROTECT Elite umożliwia śledzenie i usuwanie luk w zabezpieczeniach systemów operacyjnych i aplikacji na różnych rodzajach stacji roboczych oraz serwerów
  • potrzeba: funkcjonalny moduł raportowania
  • rozwiązanie: ESET PROTECT Elite udostępnia ponad 170 szablonów raportów i umożliwia tworzenie personalizowanych raportów w oparciu o ponad 1000 elementów; jest źródłem wielu istotnych danych do analizowania
  • potrzeba: polskie wsparcie techniczne
  • rozwiązanie: wszystkie produkty ESET obejmuje bezpłatne wsparcie techniczne w języku polskim
  • potrzeba: konsola zarządzająca w chmurze
  • rozwiązanie: konsola ESET PROTECT Cloud umożliwia zarządzanie bezpieczeństwem na stacjach roboczych i serwerach w środowisku sieciowym z jednej lokalizacji centralnej, bez konieczności korzystania z serwera fizycznego lub wirtualnego – można dzięki temu zarządzać zadaniami, egzekwować polityki bezpieczeństwa, monitorować stan systemu oraz szybko reagować na problemy i zagrożenia pojawiające się na komputerach zdalnych
  • potrzeba: profesjonalne wsparcie wdrożeniowe
  • rozwiązanie: x-kom na bieżąco otrzymywał od inżynierów DAGMA Bezpieczeństwo IT odpowiedzi na wszelkie pytania, co zdecydowanie obniżyło stres związany ze zmianą systemu ochronnego w tak dużej, rozproszonej pod względem lokalizacji firmie i przyczyniło się do udanego procesu wdrożenia

Więcej informacji: Bartosz Różalski, Senior Product Manager ESET w DAGMA Bezpieczeństwo IT, rozalski.b@dagma.pl, więcej o funkcjach ESET PROTECT Elite