Jak sprzedać CRM?
CRN Polska rozmawia z Katarzyną Hamann, konsultantem biznesowym ds. CRM w Geacu
CRN Polska rozmawia z Katarzyną Hamann, konsultantem biznesowym ds. CRM w Geacu
Media Markt, sieć sklepów z elektroniką użytkową, jeszcze w tym roku otworzy trzy nowe sklepy w Polsce. Tej niedobrej dla wielu firm komputerowych wiadomości towarzyszy zapowiedź dalszych inwestycji niemieckiej sieci handlowej na naszym rynku.
Dystrybucja oprogramowania i sprzętu IT staje się coraz mniej opłacalna. Doświadczają tego zarówno duzi dystrybutorzy, jak niewielkie lokalne firmy. Wiele firm działających w tym segmencie rynku notuje jednak dobre wyniki finansowe. Zwykle lepiej niż reszta mają się dostawcy specjalizowani.
Na froncie drukarek atramentowych bez zmian od kilku lat niepokonane pozostaje HP, które w pierwszym kwartale br. zagarnęło już ponad 60 proc. rynku. Inni producenci nie zamierzają jednak składać broni. Większość z nich zapewnia, że prędzej czy później odbierze HP przynajmniej część udziałów. Wiele jednak wskazuje, że ruszenie z posad drukarkowego mocarstwa jest na razie prawie niemożliwe.
Liderem pozostało HP, drugie miejsce zajął Lexmark, na trzecim miejscu uplasowało się Oki - oto wyniki sprzedaży drukarek laserowych w pierwszym kwartale 2001 roku. Rzecz jasna, nie jest to rewolucja. Według producentów i dystrybutorów do końca roku udziały rynkowe tych firm zbliżą się do ubiegłorocznych.
Rynek palmtopów można opisać trzema 'naj': najmniejszy rynek najmniejszych komputerów, który rozwija się najbardziej dynamicznie. Przyrost sprzedaży palmtopów w 2000 roku w stosunku do roku 1999 wyniósł blisko 100 proc.
Palmtop jest na tyle użyteczny, na ile użyteczne jest jego oprogramowanie. Analogia do komputerów stacjonarnych jest aż nadto wyraźna. Palmtopy zaczynają przypominać prostsze wersje komputerów stacjonarnych (przynajmniej tych sprzed kilku lat) - mają edytory tekstów, arkusze kalkulacyjne, przeglądarki internetowe, narzędzia do tworzenia stron WWW (Psion), słowniki, gry, można na nich słuchać plików dźwiękowych MP3 i tworzyć aplikacje w Visual Basicu (Win CE).
W 2000 roku sprzedano w Polsce 78 tys. notebooków (według IDC). Jest to jedyny segment w branży IT, który odnotował tak znaczący wzrost - o około 50 proc. w porównaniu z rokiem 1999 (wyjątek stanowią palmtopy, których sprzedaż wzrosła o 100 proc.). Polski rynek komputerów przenośnych zdominowała Toshiba - zdobyła w nim 46-procentowy udział.
Sprzedaż komputerów stacjonarnych na polskim rynku wyniosła w 2000 r. około 645 tys. sztuk wynika z danych IDC. To wzrost zaledwie o 5,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego (ok. 610 tys.). Największy wzrost sprzedaży w 2000 r. zanotowały Fujitsu Siemens, IBM oraz Compaq. W gronie przegranych znalazły się między innymi: Dell, Acer, jak również polska Baza.
Na rynku zasilaczy awaryjnych w Polsce już od dawna istnieje wyraźny podział na urządzenia o małych i dużych mocach. Większość producentów skwapliwie skupiła się na tym drugim segmencie oraz klientach korporacyjnych. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał się zmienić. Zasilacze o mniejszych mocach stanowią jednak dosyć duży procent sprzedaży - trafiają głównie do sektora MSP. Użytkownicy domowi wciąż są dla sprzedawców UPS-ów źródłem niewielkiego zysku.