Zdaniem specjalisty

Artur Majewski, ekspert ds. marki Activejet, Action Artur Majewski, ekspert ds. marki Activejet, Action  

Od czasu, kiedy urządzenia wielofunkcyjne zyskały przychylność klientów dzięki swojej wielozadaniowości, nie schodzą ze szczytu podium. Nie inaczej jest w tym roku, odbiorcy najczęściej wybierają atramentowe urządzenia wielofunkcyjne, a następnie wielofunkcyjne laserówki. Urządzenia jednofunkcyjne mimo przeważnie niższej ceny, przestają spełniać oczekiwania użytkowników, którzy poza samym wydrukiem, potrzebują skanować lub kopiować dokumenty. Oprócz realizacji wymienionych funkcji, dla nabywców ważna jest możliwość pracy w trybie Wi-Fi, jak też realizacja wydruków w różnych formatach i gramaturach papieru, choć nadal głównym czynnikiem decydującym o wyborze jest ekonomia. Urządzenia powinny być energooszczędne oraz tanie w eksploatacji. Zastosowanie zamiennych materiałów eksploatacyjnych klasy premium, z jednej strony pozwoli obniżyć koszt druku, a z drugiej wydrukować dokumenty oraz zdjęcia wysokiej jakości.

  
Robert Zając, Pre-Sales Specialist, Brother Robert Zając, Pre-Sales Specialist, Brother  

Dynamiczny rozwój technologiczny wymusza na firmach coraz większą koncentrację na aspekcie ochrony cyfrowych zasobów. Wyzwaniem w tym obszarze okazała się również praca zdalna oraz rosnąca popularność „hybrydy”. Oba modele współpracy zobowiązują firmę do zapewnienia odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa danym przetwarzanym zarówno w siedzibie firmy, jak i w domowym biurze każdego pracownika. Dlatego trzeba zobligować pracowników skanujących lub drukujących dokumenty firmowe do dbałości o ich prawidłowy obieg i ochronę poufnych informacji. Tak, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo dostania się danych w niepowołane ręce. Nie mniej ważne jest również zaplecze technologiczne, a więc odpowiednie zabezpieczenia samego sprzętu i dostosowanie ich do stopnia poufności danych.

  
 Michał Lewiński, Business Unit Manager, AB  Michał Lewiński, Business Unit Manager, AB  

Zauważamy wzrost wydatków na urządzenia drukujące ze strony sektora korporacyjnego. W pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedaż w tej grupie użytkowników wzrosła o 15 procent w ujęciu rocznym. Najwięcej nabywców znalazły wielofunkcyjne urządzenia atramentowe i choć ich sprzedaż spadła rok do roku o 4 procent, to uwzględniając kryterium ilościowe stanowią niemal 60 procent rynku druku. Natomiast największe spadki zanotowano wśród jednofunkcyjnych drukarek atramentowych, których sprzedaż skurczyła się niemal o 33 procent. Klienci korporacyjni przy wyborze urządzeń drukujących kierują się ceną urządzenia, kosztami materiałów eksploatacyjnych, wzornictwem czy promocjami w punkcie sprzedaży.

  
Rafał Torz, Dyrektor Sprzedaży, Konica-Minolta Business Solutions Rafał Torz, Dyrektor Sprzedaży, Konica-Minolta Business Solutions  

Sprzedaż urządzeń laserowych na rynku polskim w pierwszym kwartale bieżącego roku była o 16 procent wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Największą popularnością cieszył się jeden z modeli kolorowych urządzeń wielofunkcyjnych A3. W pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedaliśmy 1370 sztuk tego produktu, podczas gdy w całym 2022 roku sprzedaż sięgnęła 2627 sztuk. To oddaje ogólną tendencję rynkową w segmencie drukarek laserowych. Klienci biznesowi preferują kolorowe wielofunkcyjne A3, charakteryzujące się szybką prędkością drukowania. Natomiast obserwujemy odwrót od produktów monochromatycznych. Czynniki decydujące o wyborze sprzętu drukującego dla użytkowników biznesowych to przede wszystkim odporność na duże obciążenia pracą, brak konieczności częstych przeglądów, bezawaryjność i sprawny serwis.

  
Dariusz Szwed, Managed Print Services Product Manager, Canon Dariusz Szwed, Managed Print Services Product Manager, Canon  

W Polsce podstawowym kryterium wyboru urządzeń drukujących jest cena. Myślę, że stanowi ona 70-80 procent „wagi” przy decyzji o zakupie. Plusem jest to, że coraz częściej spotykamy się z zapytaniami o całkowity koszt utrzymania floty urządzeń. Mamy też klientów, dla których bardzo istotnym czynnikiem jest niezawodność, przy czym chodzi tu nie tylko o ewentualny koszt serwisu, ale o ciągłą dostępność każdego pojedynczego urządzenia i maksymalne ograniczenie przestojów, czy to planowanych, czy wynikających z awarii bądź braku materiałów eksploatacyjnych. Dla klientów coraz bardziej liczy się również bezpieczeństwo oraz intuicyjna obsługa.