Stabilizacja sprzedaży

Tym niemniej tak duży dołek na rynku PC w ostatnich kwartałach wskazuje na definitywny koniec pandemicznego boomu, kiedy to sprzedaż biła rekordy. Zakupy wracają do podobnego poziomu, jak to było przed Covid-19. Co istotne, już widać wyhamowanie spadków i rynkowi gracze spodziewają się, że najsłabszy okres tego roku na rynku PC mamy już za sobą.

– Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku rynek ustabilizuje się i utrzyma na podobnym poziomie, jak to było w 2022 roku – przewiduje Kordian Jastrzębski, Country Product Manager w Asusie.

Istotnym czynnikiem wzrostu może być, tak jak w latach poprzednich, praca hybrydowa. Ostatnie zmiany w kodeksie pracy nakładają na pracodawcę obowiązek wyposażania pracowników w narzędzia do pracy w domu, czyli także w sprzęt komputerowy. Mimo że praca zdalna jest powszechna już trzeci rok z rzędu, badania wskazują, że ten rynek jest daleki od nasycenia.

– Spodziewamy się zwiększenia zapotrzebowania na monitory, stacje dokujące, zestawy słuchawkowe i inne peryferia. Według naszego badania przeprowadzonego przez ICAN Institute aż 84 proc. badanych wskazało na trudności w pracy zdalnej z domu. Wśród wymienianych utrudnień znalazł się zbyt mały monitor laptopa – informuje Sebastian Antkiewicz, Products & Solutions Senior Manager w Dell Technologies.

Ostatnio odnotowano również ożywienie popytu po premierze nowych kart graficznych Nvidii.

– Pierwsze dostawy najwydajniejszych maszyn były kupowane już kilka dni po pojawieniu się w ofertach sklepów – mówi Kordian Jastrzębski.

Prawdopodobnie zatem część klientów wstrzymywała się ostatnio z zakupami nie tyle z powodu oszczędności, co w oczekiwaniu na najnowsze rozwiązania.

Zdaniem specjalisty

Sebastian Antkiewicz, Products & Solutions Senior Manager, Dell Technologies Sebastian Antkiewicz, Products & Solutions Senior Manager, Dell Technologies  

W minionych kwartałach widzimy powrót rynku do wielkości sprzed pandemii. Mamy więc do czynienia ze spadkiem w porównaniu do okresu pandemicznego, gdy zapotrzebowanie na komputery, a w szczególności notebooki, bardzo wzrosło. W naszej ocenie rynek komputerów biznesowych zmniejszał się mniej raptownie niż rynek konsumencki. Wciąż widzimy duże zainteresowanie komputerami w średnich, dużych, jak i bardzo dużych organizacjach. Największą popularnością cieszą się notebooki z ekranami o przekątnych 14 oraz 15 cali.

  
Kordian Jastrzębski, Country Product Manager, Asus Kordian Jastrzębski, Country Product Manager, Asus  

W I kwartale tego roku zauważalne było wyhamowanie spadku sprzedaży, natomiast koniec ubiegłego roku stanowił wyzwanie dla wszystkich producentów. Uniwersalne laptopy odnotowały 10-procentowy spadek sprzedaży, co jednak nie oznacza, że konsumenci nie kupowali komputerów w ogóle. Przykładowo, chętniej sięgali po modele gamingowe, w którym to segmencie zaobserwowaliśmy 11-procentowy wzrost. Natomiast generalnie pierwszy kwartał tego roku zakończył się spadkiem sprzedaży uniwersalnych urządzeń konsumenckich o około 7 procent. Co ciekawe, segment laptopów gamingowych nadal radzi sobie lepiej niż inne segmenty, notując spadek sprzedaży o 5 procent w porównaniu do I kwartału 2022 roku.

  
Zbigniew Zwolenik, Senior Product Manager, Action Zbigniew Zwolenik, Senior Product Manager, Action  

Od stycznia tego roku widoczne jest spowolnienie sprzedaży. Przewidujemy ożywienie w połowie maja, które powinno utrzymać się do końca II kwartału. Z naszych analiz wynika, że ostatnio najlepiej radziły sobie notebooki gamingowe. Klienci, którzy je kupują, mają sprecyzowane oczekiwania odnośnie do parametrów sprzętu. W przypadku notebooków biznesowych największe spadki dotyczyły konfiguracji z procesorem Intel Core i7 z uwagi na małą różnicę wydajności w porównaniu z modelem i5, a także z powodu oszczędności. Obserwujemy też zmniejszającą się liczbę chętnych na notebooki konwertowalne lub z ekranem dotykowym.