Powołanie

Dobrym powodem do odejścia jest to, co nazwałbym powołaniem. Różni ludzie mają różne cele i niektóre z nich nie mogą zostać zrealizowane w naszej firmie. Powołaniem może być prowadzenie własnej działalności lub inna specjalizacja. Kiedy to się zdarzy, upewnijmy się, że robimy wszystko, co w naszej mocy, aby ich zatrzymać. Jeśli to się nie uda, życzmy im wszystkiego najlepszego, pozwólmy odejść i zaoferujmy pomoc w przyszłości.

Ulepszenia cyklu

Jeżeli jednak ludzie odchodzą z powodu wewnętrznych konfliktów, niezadowalającego wynagrodzenia albo podobnych powodów, oznacza to, że musimy poprawić pewne etapy w cyklu życia pracownika. Nie obwiniajmy pracowników – zawsze poszukujmy informacji zwrotnej i sposobów na poprawę. Czasami można podjąć pewne działania naprawcze od razu i złożyć pracownikowi nową ofertę. Jednak w większości przypadków będzie za późno – lepiej skupić się na przyszłych ulepszeniach, które będą korzystne dla innych pracowników.

Ci, którzy zostają

Kiedy kluczowe osoby odchodzą – ważne jest zadbanie o pozostały zespół. Gdy odchodzą ich długoletni koledzy, ludzie mają tendencję do wpadania we frustrację. Powinni jednak pamiętać, że każdy koniec jest nowym początkiem, a odejście doświadczonej osoby to możliwość dla innych do rozwoju i wypełnienia luk. Taką narrację można wykorzystać do udoskonalenia morale firmy.

Exodus

Tego zdarzenia, które ja nazywam exodusem, szczególnie chcielibyśmy uniknąć. To sytuacja, kiedy wielu pracowników o długim stażu odchodzi w podobnym czasie. Zwykle trudno zatrzymać exodus, ale dobrze zarządzana firma może go uniknąć, skupiając się na tych wszystkich aspektach, o których napisałem powyżej. Ale nawet jeśli dojdzie do exodusu, pamiętajmy, że to nie koniec świata. Jeśli podejmie się odpowiednie kroki, prawdopodobnie uda się ocalić kulturę i markę firmy. Poprzez zatrudnianie nowych talentów i wdrażanie pozostałych pracowników w nowe obowiązki, można odbudować siłę firmy w krótkim czasie.

Zwolnienia

Nawet najlepszy proces rekrutacji jest do pewnego stopnia przypadkowy. Choć celem jest zminimalizowanie liczby nieudanych zatrudnień, to niemożliwe jest ich uniknięcie. Kiedy tak się dzieje, ważne jest rozpoznanie problemu pracownika niewydajnego lub, co gorsza, toksycznego. W takich sytuacjach czas działa na niekorzyść. Nie czekajmy, udzielajmy od razu informacji zwrotnej, wyznaczajmy jasne cele poprawy, a jeśli nie są one osiągane, zwolnijmy taką osobę. Ociąganie się z działaniem było błędem, który wielokrotnie popełniałem.

Podtrzymywanie relacji

Ktoś może sądzić, że cykl życia pracownika kończy się w momencie jego odejścia. Jednak można znaleźć wiele korzyści z utrzymywania z nim później dobrych relacji. Ta najbardziej oczywista dotyczy osób, które były zadowolone z kariery w naszej firmie i będą polecać ją jako miejsce do pracy innym, działając na rzecz wizerunku naszej marki. Mogą też pojawić się inne, zaskakujące korzyści wynikające z podtrzymywania relacji. Kiedyś miałem okazję zainwestować w firmę założoną przez jednego ze swoich byłych pracowników. Obaj korzystamy z tej relacji zarówno na poziomie zawodowym (wymiana know-how), jak i osobistym (rozwijające dyskusje).

W następnym odcinku o tym, jak zabrać się za kwestię przyciągania klientów.

Marek Kirejczyk Marek Kirejczyk  

Autor pełni funkcję CTO w Archblock i TrustToken.