Dystrybutorzy nie obawiają się recesji
Zdaniem dystrybutorów trudna sytuacja gospodarcza będzie raczej zwiększać, niż hamować inwestycje w infrastrukturę IT, chociaż najpewniej ucierpi sprzedaż sprzętu.
Według Contextu w europejskim sektorze dystrybucji największy wzrost sprzedaży odnotują rozwiązania dla centrów danych.
Więcej (małych) UPS-ów i monitoringu
Wskazywane są też inne kategorie produktów, co do których można spodziewać się rosnącego zapotrzebowania. Ciekawym przykładem są zakupy UPS-ów do małych biur i home office.
– Ostatnie półrocze pokazało, że rynek zasilaczy awaryjnych wśród odbiorców SOHO rośnie, a tendencja wzrostowa utrzymuje się. Wynika to z większej świadomości klientów na temat zagrożeń wynikających z braku stabilności sieci elektroenergetycznych i całkowitego braku zasilania – mówi Zbigniew Mądry.
AB odnotowuje rosnące zainteresowanie klientów końcowych kwestią oszczędności energii, jak też zapewnieniem stabilności zasilania, co jest związane oczywiście z coraz wyższymi cenami prądu, jak też z obawą blackoutów. Można zatem spodziewać się, że problemy te będą wpływać w większym stopniu na decyzje o inwestycjach w IT.
Po wyhamowaniu w minionych latach, do szybkiego wzrostu powinien powrócić również rynek rozwiązań do monitoringu. Z kolei rozwój sieci 5G (jest szansa, że w 2023 r. zakończy się długo oczekiwana aukcja obejmująca przydział operatorom kluczowych częstotliwości dla tej technologii), jak i chmury powinien sprzyjać sprzedaży systemów i urządzeń dla inteligentnego domu.
Niestety są też ryzyka. Hamulcem inwestycji, zwłaszcza w sektorze publicznym, może być brak środków z Krajowego Planu Odbudowy. W budżecie komponentu transformacji cyfrowej KPO zablokowane jest póki co 4,9 mld euro grantów i pożyczek (ok. 23 mld zł), które mogłyby zasilić rynek do 2026 r. (do tego właśnie czasu trzeba wykorzystać te fundusze), a na inwestycje w digitalizację w różnych obszarach KPO przeznaczono łącznie około 35 mld zł (czyli jest to suma bliska rocznej sprzedaży sprzętu w polskiej dystrybucji…).
Wzrost zainteresowania cyberbezpieczeństwem
Dystrybutorzy nie mają wątpliwości, że do najważniejszych obszarów inwestycji w 2023 r. będzie należeć cyberbezpieczeństwo. Rosyjska inwazja na Ukrainę, związany z nią rosnący poziom ryzyka, jak też coraz większa świadomość zagrożeń, skłania organizacje do inwestowania w ochronę cyfrową. Według badania dla Sophosa z połowy ub.r. ponad połowa polskich menedżerów i dyrektorów zauważa, że zainteresowanie cyberbezpieczeństwem w ich firmach znacząco wzrosło po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę.
– Spodziewamy się dalszego wzrostu i popularyzacji dodatkowych narzędzi zwiększających odporność organizacji – uważa Paweł Jurek, dyrektor ds. rozwoju w Dagma Bezpieczeństwo IT. Oczekiwany jest zwiększony popyt na rozwiązania EDR/XDR, NDR oraz zarządzane usługi bezpieczeństwa.
Można też spodziewać się, że w związku ze zmienną i niepewną sytuacją na rynku będzie rosło znaczenie wsparcia dystrybutorów dla partnerów, takiego jak większa elastyczność w dostosowaniu do specyficznych potrzeb integratorów, wsparcie w przetargach, pomoc w prezentacjach dla klientów czy w rozwoju oferty w modelu chmurowym i usługowym. Z ubiegłorocznego badania Context Channel Watch wynika, że resellerzy wysoko oceniając wsparcie dystrybutorów (np. w takich kwestiach jak rozliczenia, dostępność produktów, portale dla klientów, usługi łańcucha dostaw) oczekują większej pomocy w generowaniu leadów.
– W warunkach zmieniającego się rynku, kiedy nikt nie wie, jak rozwinie się sytuacja w roku 2023, stabilna relacja dystrybutora z resellerami jest czymś szczególnie cennym – podsumowuje Paweł Jurek.
Zdaniem dystrybutora
Niezależnie od zmienności otoczenia biznesowego, widoczny jest trwały długoterminowy trend wzrostowy, który – mamy nadzieję – będzie przyśpieszał w 2023 roku. W mijających miesiącach dostrzegliśmy wyraźny sygnał do cyfryzacji w administracji publicznej oraz w różnych sektorach rynku. W rezultacie wysoki popyt na urządzenia IT utrzymuje się w każdych warunkach i to w wielu segmentach. Widzimy uruchomienie dużej liczby przetargów, większe zainteresowanie firm optymalizacją kosztów oraz automatyzacją procesów. Mocno zyskuje obszar cyberbezpieczeństwa, którego doinwestowanie w sprzęt i oprogramowanie znajduje się obecnie na liście priorytetów w firmach i instytucjach. Cieszy nas zdecydowana poprawa dostępności towarów. Ryzyko zaburzeń w łańcuchach dostaw pozostaje jednak istotne, dlatego też utrzymujemy wysokie, a jednocześnie bezpieczne poziomy zapasów. Będziemy jednak w tym obszarze reagować odpowiednio do sytuacji rynkowej w kolejnych kwartałach.
Odpowiedź na pytania dotyczące koniunktury w 2023 roku, wzrostu czy spadku sprzedaży, jest wyjątkowo trudna, ponieważ na sytuację na rynku obecnie i w najbliższym czasie wpływa wiele trudnych do przewidzenia czynników, takich jak wzrost bezrobocia, postępująca inflacja, wstrzymane środki z Krajowego Planu Odbudowy, jak również rozwój wydarzeń za naszą wschodnią granicą. Kierując się wskaźnikiem obecnego wzrostu bezrobocia zakładamy spadki sprzedaży w ujęciu rok do roku. Przykładowo, w przypadku komputerów na poziomie 10-14 proc., a na smartfonach 4-7 proc. Jeżeli jednak nasz rząd uzyska środki z KPO i pojawi się blisko 3 miliardy złotych na zakupy infrastruktury IT, to może diametralnie zmienić sytuacją na rynku.
W tym roku ogólnie spodziewamy się stagnacji, jednakże pewne obszary IT powinny rozwijać się dobrze ze względu potrzeby klientów i nowe technologie, które będą służyły firmom do optymalizacji ich działalności. W tym miejscu należy wspomnieć o takich segmentach jak cyberbezpieczeństwo, druk 3D, Network Visibility, edge computing oraz Internet Rzeczy. Oceniamy, że po latach wzrostu popytu nastąpi spadek sprzedaży na komputery, laptopy i monitory. Na spodziewane spowolnienie gospodarcze staramy się przygotować korygując wszystkie nasze metody działania oraz rozwijając ofertę w nowych obszarach IT. Do sprzedaży będziemy podchodzić jeszcze bardziej elastycznie, starając się odpowiedzieć na specyficzne potrzeby partnerów.
Miniony rok był dla nas rekordowy, jeśli chodzi o rozwój sprzedaży rozwiązań EDR/XDR. W 2023 roku spodziewamy dalszego dynamicznego wzrostu w tej kategorii. Dotyczy to nie tylko największych klientów, lecz także średnich przedsiębiorstw. Wyzwaniem dla klientów staje się dostępność specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Dlatego w tym roku zwiększamy inwestycje w rozwój oferty dla partnerów w formie usług zarządzanych (MSP). Spodziewamy się, że w segmencie małych i średnich firm ten model mocno rozwinie się w najbliższych kilku latach. Wojna za naszą wschodnią granicą i poważne podejście do zabezpieczeń organizacji rządowych i infrastruktury krytycznej może przyspieszyć rozwój sprzedaży rozwiązań klasy Network Detection&Response.
Podobne artykuły
Ochrona na szóstkę z ESET PROTECT Elite
Dla dużej firmy dysponującej ogromną ilością wrażliwych danych, zmiana systemu chroniącego przed cyberzagrożeniami to poważne wyzwanie.
NIS2 jako szansa na biznes
W październiku tego roku upływa termin przyjęcia przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej dyrektywy NIS2. Czy dostawcy mogą liczyć na wzrost sprzedaży usług i rozwiązań cybersecurity?
Channel Manager staje się zaufanym doradcą partnera
Obecnie rolą Channel Managera jest zapewnienie partnerom kompleksowego wsparcia nie tylko w zakresie portfolio produktowego, ale też w prowadzeniu działalności biznesowej. Przy czym kluczowym elementem zarządzania kanałem sprzedaży jest efektywna komunikacja z uczestnikami rynku.