Więcej (małych) UPS-ów i monitoringu

Wskazywane są też inne kategorie produktów, co do których można spodziewać się rosnącego zapotrzebowania. Ciekawym przykładem są zakupy UPS-ów do małych biur i home office.

– Ostatnie półrocze pokazało, że rynek zasilaczy awaryjnych wśród odbiorców SOHO rośnie, a tendencja wzrostowa utrzymuje się. Wynika to z większej świadomości klientów na temat zagrożeń wynikających z braku stabilności sieci elektroenergetycznych i całkowitego braku zasilania – mówi Zbigniew Mądry.

AB odnotowuje rosnące zainteresowanie klientów końcowych kwestią oszczędności energii, jak też zapewnieniem stabilności zasilania, co jest związane oczywiście z coraz wyższymi cenami prądu, jak też z obawą blackoutów. Można zatem spodziewać się, że problemy te będą wpływać w większym stopniu na decyzje o inwestycjach w IT.

Po wyhamowaniu w minionych latach, do szybkiego wzrostu powinien powrócić również rynek rozwiązań do monitoringu. Z kolei rozwój sieci 5G (jest szansa, że w 2023 r. zakończy się długo oczekiwana aukcja obejmująca przydział operatorom kluczowych częstotliwości dla tej technologii), jak i chmury powinien sprzyjać sprzedaży systemów i urządzeń dla inteligentnego domu.

Niestety są też ryzyka. Hamulcem inwestycji, zwłaszcza w sektorze publicznym, może być brak środków z Krajowego Planu Odbudowy. W budżecie komponentu transformacji cyfrowej KPO zablokowane jest póki co 4,9 mld euro grantów i pożyczek (ok. 23 mld zł), które mogłyby zasilić rynek do 2026 r. (do tego właśnie czasu trzeba wykorzystać te fundusze), a na inwestycje w digitalizację w różnych obszarach KPO przeznaczono łącznie około 35 mld zł (czyli jest to suma bliska rocznej sprzedaży sprzętu w polskiej dystrybucji…).

Wzrost zainteresowania cyberbezpieczeństwem

Dystrybutorzy nie mają wątpliwości, że do najważniejszych obszarów inwestycji w 2023 r. będzie należeć cyberbezpieczeństwo. Rosyjska inwazja na Ukrainę, związany z nią rosnący poziom ryzyka, jak też coraz większa świadomość zagrożeń, skłania organizacje do inwestowania w ochronę cyfrową. Według badania dla Sophosa z połowy ub.r. ponad połowa polskich menedżerów i dyrektorów zauważa, że zainteresowanie cyberbezpieczeństwem w ich firmach znacząco wzrosło po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę.

– Spodziewamy się dalszego wzrostu i popularyzacji dodatkowych narzędzi zwiększających odporność organizacji – uważa Paweł Jurek, dyrektor ds. rozwoju w Dagma Bezpieczeństwo IT. Oczekiwany jest zwiększony popyt na rozwiązania EDR/XDR, NDR oraz zarządzane usługi bezpieczeństwa.

Można też spodziewać się, że w związku ze zmienną i niepewną sytuacją na rynku będzie rosło znaczenie wsparcia dystrybutorów dla partnerów, takiego jak większa elastyczność w dostosowaniu do specyficznych potrzeb integratorów, wsparcie w przetargach, pomoc w prezentacjach dla klientów czy w rozwoju oferty w modelu chmurowym i usługowym. Z ubiegłorocznego badania Context Channel Watch wynika, że resellerzy wysoko oceniając wsparcie dystrybutorów (np. w takich kwestiach jak rozliczenia, dostępność produktów, portale dla klientów, usługi łańcucha dostaw) oczekują większej pomocy w generowaniu leadów.

– W warunkach zmieniającego się rynku, kiedy nikt nie wie, jak rozwinie się sytuacja w roku 2023, stabilna relacja dystrybutora z resellerami jest czymś szczególnie cennym – podsumowuje Paweł Jurek.

Zdaniem dystrybutora

Zbigniew Mądry, wiceprezes, AB Zbigniew Mądry, wiceprezes, AB  

Niezależnie od zmienności otoczenia biznesowego, widoczny jest trwały długoterminowy trend wzrostowy, który – mamy nadzieję – będzie przyśpieszał w 2023 roku. W mijających miesiącach dostrzegliśmy wyraźny sygnał do cyfryzacji w administracji publicznej oraz w różnych sektorach rynku. W rezultacie wysoki popyt na urządzenia IT utrzymuje się w każdych warunkach i to w wielu segmentach. Widzimy uruchomienie dużej liczby przetargów, większe zainteresowanie firm optymalizacją kosztów oraz automatyzacją procesów. Mocno zyskuje obszar cyberbezpieczeństwa, którego doinwestowanie w sprzęt i oprogramowanie znajduje się obecnie na liście priorytetów w firmach i instytucjach. Cieszy nas zdecydowana poprawa dostępności towarów. Ryzyko zaburzeń w łańcuchach dostaw pozostaje jednak istotne, dlatego też utrzymujemy wysokie, a jednocześnie bezpieczne poziomy zapasów. Będziemy jednak w tym obszarze reagować odpowiednio do sytuacji rynkowej w kolejnych kwartałach.

  
Tadeusz Kurek, prezes, NTT System Tadeusz Kurek, prezes, NTT System  

Odpowiedź na pytania dotyczące koniunktury w 2023 roku, wzrostu czy spadku sprzedaży, jest wyjątkowo trudna, ponieważ na sytuację na rynku obecnie i w najbliższym czasie wpływa wiele trudnych do przewidzenia czynników, takich jak wzrost bezrobocia, postępująca inflacja, wstrzymane środki z Krajowego Planu Odbudowy, jak również rozwój wydarzeń za naszą wschodnią granicą. Kierując się wskaźnikiem obecnego wzrostu bezrobocia zakładamy spadki sprzedaży w ujęciu rok do roku. Przykładowo, w przypadku komputerów na poziomie 10-14 proc., a na smartfonach 4-7 proc. Jeżeli jednak nasz rząd uzyska środki z KPO i pojawi się blisko 3 miliardy złotych na zakupy infrastruktury IT, to może diametralnie zmienić sytuacją na rynku.

  
Marcin Cichecki, Sales Director, Stovaris Marcin Cichecki, Sales Director, Stovaris  

W tym roku ogólnie spodziewamy się stagnacji, jednakże pewne obszary IT powinny rozwijać się dobrze ze względu potrzeby klientów i nowe technologie, które będą służyły firmom do optymalizacji ich działalności. W tym miejscu należy wspomnieć o takich segmentach jak cyberbezpieczeństwo, druk 3D, Network Visibility, edge computing oraz Internet Rzeczy. Oceniamy, że po latach wzrostu popytu nastąpi spadek sprzedaży na komputery, laptopy i monitory. Na spodziewane spowolnienie gospodarcze staramy się przygotować korygując wszystkie nasze metody działania oraz rozwijając ofertę w nowych obszarach IT. Do sprzedaży będziemy podchodzić jeszcze bardziej elastycznie, starając się odpowiedzieć na specyficzne potrzeby partnerów.

  
Paweł Jurek, dyrektor ds. rozwoju, Dagma Bezpieczeństwo IT Paweł Jurek, dyrektor ds. rozwoju, Dagma Bezpieczeństwo IT  

Miniony rok był dla nas rekordowy, jeśli chodzi o rozwój sprzedaży rozwiązań EDR/XDR. W 2023 roku spodziewamy dalszego dynamicznego wzrostu w tej kategorii. Dotyczy to nie tylko największych klientów, lecz także średnich przedsiębiorstw. Wyzwaniem dla klientów staje się dostępność specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Dlatego w tym roku zwiększamy inwestycje w rozwój oferty dla partnerów w formie usług zarządzanych (MSP). Spodziewamy się, że w segmencie małych i średnich firm ten model mocno rozwinie się w najbliższych kilku latach. Wojna za naszą wschodnią granicą i poważne podejście do zabezpieczeń organizacji rządowych i infrastruktury krytycznej może przyspieszyć rozwój sprzedaży rozwiązań klasy Network Detection&Response.