Udzielanie konstruktywnego feedbacku

  • Budujące: podkreślanie mocnych stron i sukcesów pracownika, wyrażanie uznania i wdzięczności, proponowanie sposobów na dalsze doskonalenie się, zachęcanie do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi, na przykład pozwalając wystąpić takiej osobie przed zarządem (oczywiście prezentację wtedy tworzymy wspólnie).
  • Niszczące: krytykowanie i ocenianie pracownika w obecności innych, ignorowanie lub bagatelizowanie jego osiągnięć, narzucanie własnego sposobu działania, zniechęcanie do podejmowania nowych wyzwań i rozwiązywania problemów. Co ciekawe zauważyłem, że nawet żartobliwe uwagi wobec drugiej osoby bardzo niszczą poczucie ważności drugiej osoby.

Unikanie porównań między pracownikami

To trudne szczególnie, jeśli zarządza się zespołem handlowców lub pracownikami akordowymi.

  • Budujące: traktowanie każdego pracownika indywidualnie i sprawiedliwie, uznawanie różnorodności sytuacji i unikalności każdego członka zespołu, promowanie współpracy i synergii między pracownikami, stwarzanie warunków do wzajemnego wsparcia i pomocy.
  • Niszczące: faworyzowanie lub dyskryminowanie niektórych pracowników, tworzenie hierarchii i podziałów w zespole, wprowadzanie niezdrowej konkurencji i presji na wyniki, izolowanie lub wykluczanie niektórych pracowników. Wystarczy zaprosić wszystkich pracowników do knajpy pomijając jednego i mamy zagwarantowany konflikt i podwyższone ryzyko rotacji.

Docenianie indywidualnych osiągnięć

  • Budujące: zauważanie i docenianie indywidualnych talentów i osiągnięć każdego pracownika, dawanie możliwości do wykorzystania swoich mocnych stron i pasji w pracy, nagradzanie i motywowanie pracowników za dobrze wykonaną pracę, dzielenie się sukcesami zespołu i organizacji.
  • Niszczące: niezauważanie lub lekceważenie indywidualnych talentów i osiągnięć pracowników, ograniczanie lub hamowanie ich rozwoju i kreatywności, nieuznawanie lub odbieranie zasług za dobrze wykonaną pracę, przywłaszczanie sobie sukcesów zespołu lub organizacji.

Dawanie możliwości rozwoju i nauki

  • Budujące: zapewnianie pracownikom dostępu do szkoleń, kursów, warsztatów i innych form rozwoju zawodowego i osobistego, zachęcanie do ciągłego uczenia się i poszerzania wiedzy i umiejętności, dawanie możliwości do eksperymentowania i popełniania błędów, udostępnianie źródeł informacji i inspiracji.
  • Niszczące: ograniczanie lub uniemożliwianie pracownikom dostępu do szkoleń, kursów, warsztatów i innych form rozwoju zawodowego i osobistego, zniechęcanie do ciągłego uczenia się i poszerzania wiedzy i umiejętności, karanie za eksperymentowanie i popełnianie błędów, utrudnianie dostępu do źródeł informacji i inspiracji.

Wspieranie współpracy i zaufania

  • Budujące: tworzenie atmosfery otwartości, szacunku i zaufania w zespole, zachęcanie do komunikacji, wymiany opinii i pomysłów między pracownikami, budowanie relacji opartych na wspólnych celach i wartościach, rozwiązywanie konfliktów w sposób konstruktywny i pokojowy.
  • Niszczące: tworzenie atmosfery zamknięcia, nieufności i lęku w zespole, ograniczanie lub zabranianie komunikacji, wymiany opinii i pomysłów między pracownikami, niszczenie relacji opartych na wspólnych celach i wartościach, podsycające lub ignorowanie konfliktów. Pracowałem kiedyś w dużej korporacji, która była zarządzana na zasadzie świadomego zarządzania konfliktem przez dawanie różnym działom sprzecznych KPI. Firma ta wycofała się z polskiego rynku.

Udział w procesie decyzyjnym

  • Budujące: angażowanie pracowników w procesy decyzyjne i konsultowanie z nimi ważnych spraw, dawanie im swobody i elastyczności w wykonywaniu zadań, uwzględnianie ich potrzeb i oczekiwań, słuchanie ich opinii i propozycji, dawanie im możliwości  inicjatywy i wprowadzania zmian.
  • Niszczące: podejmowanie decyzji bez konsultacji z pracownikami lub narzucanie im decyzji, kontrolowanie i ograniczanie ich sposobu wykonywania zadań, lekceważenie lub ignorowanie potrzeb i oczekiwań, niesłuchanie opinii i propozycji, blokowanie lub hamowanie inicjatywy i wprowadzania zmian.
Piotr Mrzygłód Piotr Mrzygłód  

Autor jest Interim Managerem specjalizującym się w obszarach marketingu strategicznego i sprzedaży. Kampanie, którymi zarządzał zdobyły 26 prestiżowych nagród marketingowych, w tym 9 międzynarodowych. Współautor książki „Techniki promocji sprzedaży“ www.linkedin.com/in/piotrmrzyglod, www.facebook.com/piotr.mrzyglod.