SOHO: zmieniają się preferencje

Klienci SOHO również należą do tych, którzy coraz częściej wybierają punkty dostępowe Wi-Fi 6. Generalnie w tym segmencie rynku widoczne jest przesunięcie zapotrzebowania w kierunku bardziej zaawansowanych rozwiązań.

– Gdy klient wybiera produkty, to woli dołożyć kilka złotych do lepszego rozwiązania, jednak rzadziej podejmuje decyzje o zakupie – podkreśla Wojciech Kwaśny.

Obserwowane są też inne istotne trendy wpływające na sprzedaż w segmencie małych biur, w rezultacie rozwoju infrastruktury światłowodowej i komórkowej. Specjaliści zwracają uwagę, że z rynku powoli znikają routery z modemami ADSL/VDSL i desktopowe punkty dostępowe, przez lata chętnie wybierane przez klientów z sektora SOHO.

Technologia ADSL/VDSL jest wypierana przez sieci światłowodowe i dostęp poprzez sieć komórkową (4G/5G), a desktopowe access pointy zostały wyparte przez systemy Mesh i centralnie zarządzane, sufitowe AP.

– Te ostatnie, mimo że są rozwiązaniem przeznaczonym raczej dla MŚP, są również chętnie wybierane przez sektor SOHO oraz wymagających klientów zamieszkujących domy jednorodzinne – mówi menedżer TP-Linka.

Ponadto klientów SOHO interesują wbudowane pakiety zabezpieczeń oraz zdalne monitorowanie i zarządzanie siecią z pomocą aplikacji mobilnej. Oczekują też pokrycia przestrzeni biura silnym sygnałem. Przy czym użytkownicy w MŚP chętniej wybierają routery, które mają funkcje spotykane w drogich modelach biznesowych, jak obsługa VLAN i Intrusion Prevention System (IPS).

W SOHO obserwowane jest ponadto zastępowanie repeaterów urządzeniami typu Mesh. W przypadku modeli Wi-Fi 6zainteresowanie budzą systemy kompatybilne ze starszą technologią, co pozwala stworzyć sieć Mesh po dokupieniu jednego nowego routera Wi-Fi 6, bez potrzeby nabywania całego nowego zestawu i budowy nowej sieci od zera, co ogranicza koszty.

NAS-y do pracy i backupu

W przypadku NAS-ów dla segmentu SOHO dominują małe, dwuzatokowe urządzenia, rzadziej 4-zatokowe, ale jeśli już, to z niższego segmentu. I taki stan rzeczy od lat nie ulega zmianie. Główną potrzebą użytkowników dysków sieciowych w segmencie SOHO jest posiadanie przestrzeni na pliki, backup i możliwość pracy grupowej.

– Coraz częściej klienci decydują się na własnego NAS-a, ponieważ rozwiązania chmurowe przestają im wystarczać lub są nimi rozczarowani – mówi Łukasz Milic, Business Development Representative w QNAP-ie.

Specjaliści przewidują, że aspekt bezpieczeństwa będzie miał coraz większe znaczenie w decyzjach zakupowych. Dlatego potrzeba backupu zwiększa zainteresowanie NAS-ami. Kolejna kwestia, wpływająca na popyt, to rosnące wielkości plików multimedialnych oraz potrzeba organizacji plików i ich współdzielenia.

– W małych firmach istotna jest też możliwość współpracy na plikach i ich współdzielenia, a w tym przypadku NAS stanowi najwygodniejszą opcję – mówi Łukasz Milic.

Co zwiększy popyt?  

Wśród trendów, które w kolejnych latach powinny generować zapotrzebowanie na domową sieciówkę, jest coraz większa liczba podłączonych urządzeń, które będą wymagać większej przepustowości i szybkości sieci. Wskazuje się tutaj na coraz większą popularność różnych urządzeń smart i kamer monitoringu, które wymagają stabilnych połączeń w całym domu. Odpowiedzią na te potrzeby są urządzenia typu Mesh, które tworzą jednolitą sieć WiFi z pomocą wielu współpracujących ze sobą urządzeń.

– Mimo relatywnie wysokiej ceny, systemy Mesh, składające się z kilku jednostek, kolejny rok z rzędu stanowią najszybciej rosnący segment konsumenckich urządzeń sieciowych. Trend ten będzie jeszcze bardziej widoczny w kolejnym roku – przewiduje Maciej Turski.

Dodatkowo rozwiązania Mesh zastępują urządzenia starszej generacji, szczególnie repeatery. Część ekspertów spodziewa się, że coraz większa świadomość korzyści z wdrożenia rozwiązań Mesh, obok przejścia na standardy Wi-Fi 6 i 6E, będzie jednym z głównych czynników rozwoju rynku w przyszłym roku.

– W świadomości użytkowników panuje przekonanie, że rozwiązania Mesh są dobre przede wszystkim dla dużych powierzchni i nie znajdują zastosowania w mniejszych biurach czy mieszkaniach. Nic bardziej mylnego – twierdzi Marek Kołkowski dodając, że na zasięg routera wpływa wiele czynników, w tym grubość ścian.

Spodziewa się przy tym wzrostu popularności kategorii routerów „rozbudowywalnych”. Według Asusa na takich właśnie rozwiązaniach warto się skoncentrować, ponieważ pozwalają na łatwą rozbudowę sieci w domu albo firmie stosunkowo niskim kosztem, z pomocą routera Wi-Fi 6, dodawanego do już posiadanego routera starszej generacji tej firmy.

Integratorzy, aby monetyzować trendy na rynku sieci konsumenckich i SOHO, powinni więc zainteresować się potrzebami użytkowników w zakresie budowy szybszej i wydajniejszej sieci, zarówno w domach, jak i małych firmach – wynika z sugestii dostawców.

– Aktualnie klienci chcą inwestować w infrastrukturę, która pozwoli długofalowo zabezpieczyć odpowiednią przepustowość i niezawodność. Coraz częściej decydują się na wymianę starych urządzeń, będących dziś wąskimi gardłami w ich sieciach domowych lub firmowych – zauważa Wojciech Kwaśny.

Można spodziewać się, że w końcu tego roku i w roku przyszłym popularność Wi-Fi 6, Mesh, a także 5G, przyczyni się do wzrostu na rynku domowej sieciówki, choć raczej nie należy spodziewać się w tym zakresie zbyt dużej dynamiki.

– Przewidujemy, że rynek wzrośnie, jednak nieznacznie w odniesieniu do poprzedniego roku. Wiele projektów oraz inwestycji było odkładanych, natomiast przedwyborcze programy gwarantują, że w IV kwartale zaczną być realizowane – twierdzi Wojciech Kwaśny.

Zdaniem resellera

Radosław Janicki, właściciel, Extreme PC  

Większość klientów domowych kupuje routery ze średniej półki, za 200 – 300 złotych. To się nie zmieniło od ubiegłego roku. Podobnie, jak niski poziom sprzedaży urządzeń wyższej klasy, w tym gamingowych, za około 500 złotych. Najczęściej kupują je nie tyle gracze, co klienci, którzy mają w domu wiele urządzeń lub dom o większej powierzchni i potrzebują wydajnej i pojemnej sieci. Warto podkreślić, że nadal nie widzimy większego zainteresowania systemami mesh. Wydaje się, że w ich przypadku barierą jest głównie koszt zakupu. Co zaś do NAS-ów, to do domów najczęściej kupowane są modele dwuzatokowe. Obserwujemy przy tym, że klienci coraz częściej oczekują, żeby obsługa urządzeń była możliwie prosta. Tymczasem technologia jest coraz bardziej skomplikowana. Zauważyłem, że aplikacje do obsługi czy konfiguracji routerów nie umożliwiają zwykłym użytkownikom w domu czy klientom z sektora SOHO bezproblemowej obsługi sprzętu. Nierzadko klienci oczekują w tym zakresie porady i pomocy od sprzedawcy. Z drugiej strony konsumenci i małe firmy nie są skłonne płacić za taką wiedzę, więc często na tym przysłowiowe koło się zamyka.