Wi-Fi 7 jest na razie bezcelowe

W połowie roku na globalnym rynku pojawiły się pierwsze punkty dostępowe Wi-Fi 7, a więcej producentów wprowadzi je w 2024 r. W naszym kraju na razie niewiele to zmieni.

– Wi-Fi 7 świetnie wygląda w specyfikacji i materiałach marketingowych, natomiast w obecnej chwili ciężko wykorzystać jego zalety w praktyce – mówi Przemysław Biel, Sales Channel Manager w Synology.

Przewiduje, że producent wprowadzi tę technologię w swoich urządzeniach dopiero wówczas, gdy będą dostępne powszechnie urządzenia klienckie z Wi-Fi 7. Ponadto w kraju nadal jest problem z korzystaniem z pasma radiowego, używanego do łączności w najnowszej technologii.

– Jedną z większych niewiadomych jest to, czy w nadchodzącym roku zadebiutuje w Polsce standard Wi-Fi 7. Obecnie pasmo 6 GHz, wykorzystywane w standardach Wi-Fi 6E i Wi-Fi 7, wciąż jest niedopuszczone do użytku w Polsce bez pozwolenia radiowego. Z tego powodu oferowanie tych urządzeń przez dostawców jest bezcelowe – podsumowuje Maciej Turski.

Zdaniem specjalisty

Maciej Turski, Marketing Manager, TP-Link Maciej Turski, Marketing Manager, TP-Link  

Resellerom ciężko jest konkurować cenowo z dużymi sieciami handlowymi. Szansą dla nich jest oferowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań sieciowych, których nie da się znaleźć na marketowych półkach. Z raportów sprzedaży wynika, że te bardziej zaawansowane rozwiązania odpowiadają już za kilkadziesiąt procent rynku, a więc jest o co walczyć. Klienci indywidualni, którzy mieszkają w domach jednorodzinnych i ci z sektora małych biur coraz chętniej wybierają centralnie zarządzane systemy punktów dostępowych Wi-Fi. Poszukują firm, które nie tylko sprzedadzą im urządzenia, ale również je wdrożą i rozprowadzą niezbędne okablowanie strukturalne. To świetny sposób na zwiększenie marży.

  
Zdzisław Kaczyk, Head of Sales – Eastern Europe, Cudy Zdzisław Kaczyk, Head of Sales – Eastern Europe, Cudy  

Rok 2024 powinien przynieść wzrosty sprzedaży, ponieważ rynek urządzeń sieciowych wciąż moim zdaniem nie osiągnął wystarczającego poziomu nasycenia. Stare, mało wydajne produkty będą wypierane przez nowe rozwiązania. W kręgu zainteresowania domowego odbiorcy powinny znaleźć się routery wyprodukowane w oparciu o technologię Mesh. Wciąż jest ona nowa dla wielu użytkowników i w dalszym ciągu wymaga propagowania. W naszym przypadku znaczący udział w sprzedaży mają routery LTE. Przy czym dużym zaskoczeniem jest spore zapotrzebowanie na routery 5G, biorąc pod uwagę, że kosztują około 2 tysięcy złotych. Wygląda na to, że jeśli klienci otrzymają propozycję wysokiej klasy sprzętu, chętnie po niego sięgną nawet, gdy nie jest to najtańszy produkt.

  
Przemysław Biel, Sales Channel Manager Poland, Synology Przemysław Biel, Sales Channel Manager Poland, Synology  

Obecnie router to podstawowe urządzenie w domu, którego sprawność i wydajność wpływa na prawie wszystkich domowników i większość urządzeń. Klienci zauważają ten aspekt i są bardziej skłonni zainwestować więcej w urządzenie z wyższej półki, które oprócz bardzo rozbudowanych funkcji, zapewni im wydajność, bezpieczeństwo i długoletnie wsparcie w aktualizacjach, czy to nowych funkcji czy luk bezpieczeństwa. Nowi użytkownicy cenią sobie przy tym możliwość konfiguracji i uruchomienia routera korzystając z aplikacji na telefon. Największym popytem cieszą się najbardziej rozbudowane routery. W naszym przypadku jest to przede wszystkim model Wi-Fi 6, a także Wi-Fi 5. Takie modele praktycznie sprawdzają się w większości „scenariuszy”, nawet w dużych pomieszczeniach.