Póki co, obecny rok na polskim rynku stoi pod znakiem niższej niż rok wcześniej sprzedaży routerów dla domu oraz małych i średnich firm – wynika z danych Contextu. W pierwszych trzech kwartałach jedynie dwa miesiące (styczeń i kwiecień) były pod względem wartości sprzedaży lepsze niż rok wcześniej. Natomiast w ujęciu ilościowym każdy z pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku był spadkowy. Wyniki w Polsce okazały się nawet słabsze niż średnia w Europie, gdzie przychody ze sprzedaży routerów w sektorze SOHO i MŚP w pięciu z dziewięciu miesięcy 2023 r. były wyższe niż rok wcześniej. Na przykład w lipcu br. bilans w Europie to minus 4,6 proc. rok do roku, w sierpniu plus 3,1 proc., a we wrześniu nastąpił spadek o ponad 50 proc.

– Zdecydowanie I i II kwartał przyniosły spadek sprzedaży rozwiązań konsumenckich, biorąc pod uwagę całość rynku. W III kwartale widzimy delikatne ożywienie, spowodowane między innymi obniżką cen przez producentów. Słabsze wyniki notowane są przede wszystkim na przełącznikach i tanich punktach dostępowych. Bronią się z kolei rozwiązania droższe, z Wi-Fi 6 oraz routery mobilne – mówi Wojciech Kwaśny, Surveillance, R&S Product Manager w Konsorcjum FEN.

Warto przy tym pamiętać, że zwykle IV kwartał cechuje największy popyt, stąd dopiero zamknięcie okresu świątecznej sprzedaży pokaże pełny obraz rynku i pozwoli ocenić, czy i na ile sprzedaż w całym roku była mniejsza niż rok temu.

Wzrost cen pomógł przychodom

Wolumeny sprzedaży routerów i przełączników dla MŚP i domu mają w br. tendencję do spadku bardziej niż wartość przychodów. Zwłaszcza w przypadku I kwartału tego roku, kiedy ceny sprzętu były wyraźnie wyższe w porównaniu z początkiem 2022 r. W mniejszym stopniu różnice cenowe dotyczą II i III kwartału br., choć nadal mają pewne znaczenie. Jednocześnie warto odnotować koniec problemów z dostępnością urządzeń.

– Po ponad trzech latach gwałtownych wzrostów, popyt na konsumencką sieciówkę lekko wyhamował, przynajmniej w ujęciu ilościowym. Nie oznacza to jednak, że branża notuje spadki. Sprzedaż rok do roku utrzymuje się na podobnym poziomie – ocenia Maciej Turski, Marketing Manager w TP-Linku.

Wzrost średnich cen sprzedaży sprzętu w bieżącym roku jest związany z rosnącym zainteresowaniem urządzeniami działającymi w standardzie Wi-Fi 5 (AC) oraz Wi-Fi 6 (AX), a także dużym spadkiem zapotrzebowania na tanie routery w standardzie N, których udział skurczył się do kilku procent. Obecnie w przypadku TP-Linka najczęściej kupowane przez konsumentów są urządzenia Wi-Fi 5, chociaż udział droższych modeli Wi-Fi 6 jest niewiele niższy. Globalne dane potwierdzają, że zwiększa się udział technologii Wi-Fi 6 w segmencie konsumenckim. Z danych IDC wynika, że w II kw. tego roku wynosił on w „torcie” przychodów już 51,6 proc.

– Widzimy odejście od standardu AC i przejście na standard AX, czyli Wi-Fi 6. To właśnie te urządzenia cieszą się największą popularnością – mówi Marek Kołkowski, Country Product Manager WLAN w polskim oddziale Asusa.

*do 17 września 2023, Źródło: Context