Tablety rozczarowały

W I kw. 2014 r. według wstępnych danych IDC sprzedaż tabletów (łącznie z urządzeniami 2 w 1, czyli modelami z klawiaturą) wyniosła 50,4 mln sztuk. To tylko o 3,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz o 35,7 proc. mniej w porównaniu z IV kw. 2013 r. Spowolnienie było widoczne w przypadku sprzętu o wszystkich wielkościach przekątnych. Zdaniem analityka IDC przyczyn należy szukać w rosnącej wśród konsumentów popularności smartfonów z dużymi ekranami. Kolejna kwestia to wydłużający się cykl wymiany urządzeń. Wprawdzie więcej tabletów kupują firmy, ale nie zrównoważyło to mniejszego zainteresowania w segmencie konsumenckim.

Liderem rynku pozostaje Apple z 32,5-proc. udziałem, choć w porównaniu z I kw. ub.r. sprzedaż iPadów spadła o ponad 3 mln. Za to Samsung zwiększył swój udział w rynku o 32 proc. Receptą na sukces okazała się m.in. oferta atrakcyjnych cenowo zestawów: smartfon z tabletem. Jeśli chodzi o systemy operacyjne, dominuje Android (ok. 2/3 udziału). Zwiększa się popularność sprzętu z Windows, głównie dzięki urządzeniom 2 w 1.

 Źródło: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, kwiecień 2014

 

 

 

 

 

Klienci chętnie kupują w sieci

 

Co trzeci Polak (tj. 32 proc. badanych osób) kupuje online przynajmniej raz w tygodniu. Podobnie jak w ub.r. pod względem częstotliwości zakupów przez Internet nasz kraj uplasował się na trzecim miejscu – za Wielką Brytanią (44 proc. konsumentów kupuje w sieci przynajmniej raz w tygodniu) i Niemcami (39 proc.). Biorąc jednak pod uwagę obroty generowane na e-zakupach, polscy klienci plasują się daleko za liderami zachodniej Europy.

Źródło: Infas na zlecenie Trusted Shops

 

 

 

Branża IT powraca do wzrostów

O 3,2 proc. wzrosły przychody na polskim rynku IT w I kw. 2014 r. – ustalił Context. Według danych z panelu dystrybucyjnego firmy badawczej w całej Europie obroty ze sprzedaży produktów IT były wyższe o 7 proc. niż rok wcześniej i wyniosły 11,6 mld euro. Sprzedaż rosła z miesiąca na miesiąc: w styczniu była o 4,8 proc. większa niż w styczniu 2013 r., w lutym – o 5,8 proc., a w marcu – o 10,2 proc. Więcej sektorów rynku (jedenaście) niż w I kw. 2013 r. (siedem) zakończyło miniony kwartał na plusie. Najlepszy wynik odnotowano w segmencie telekomunikacji (+72,8 proc.). Wyraźnie wzrosło zainteresowanie desktopami (+11,9 proc.) oraz akcesoriami (+11,3 proc.). Zdaniem Contextu dane wskazują, że rynek powoli powraca do trendu wzrostowego, choć nie we wszystkich z badanych krajów odnotowano wzrost. Przykładowo w Niemczech w pięciu sektorach w I kwartale br. przychody spadły lub pozostały na tym samym poziomie. Za naszą zachodnią granicą mniejsze były przychody m.in. na rynku sprzętu mobilnego (-4,9 proc.).

Źródło: Context

 

 

 

 

Polskie MSP bardziej mobilne

 

Małe i średnie firmy w Polsce coraz częściej korzystają z urządzeń przenośnych. Z badania PMR przeprowadzonego w I kw. br. wynika, że jedno przedsiębiorstwo zatrudniające od 10 do 249 pracowników ma przeciętnie 14 desktopów, 6 laptopów, 4 smartfony i 1 tablet. Liczba posiadanych urządzeń jest większa w średnich przedsiębiorstwach, w spółkach z inwestorem zagranicznym oraz mających więcej niż jeden oddział. Nasycenie sprzętem wzrasta także wraz z wielkością przychodów firmy. W porównaniu z badaniem sprzed dwóch lat wzrosła średnia liczba posiadanych urządzeń. W przypadku smartfonów wzrost był czterokrotny.

Minimalnie wydłużył się cykl wymiany sprzętu. Komputery stacjonarne służą średnio przez 5 lat (o ponad rok dłużej niż w 2005 r.), przenośne przez 4 lata, a telefony komórkowe (także smartfony) przez 2 lata. Dwuletni cykl wymiany wiąże się ze standardowym czasem trwania umowy z operatorem, przy czym większość firm ma umowę na abonament. Nie maleje zainteresowanie desktopami, które są obecne praktycznie w każdej firmie z polskiego sektora MSP.

Dane pochodzą z raportu „Oprogramowanie, usługi i infrastruktura ICT w małych i średnich firmach w Polsce 2014”.

Źródło: PMR

 

 

 

Smartfony: mniejsi dochodzą do głosu

 

W okresie styczeń – marzec 2014 r. światowe dostawy smartfonów zwiększyły się o 33 proc. rok do roku, do 285 mln urządzeń. Udziały liderów – Samsunga i Apple’a – nieznacznie spadły w porównaniu z I kw. 2013 r., wzrosło natomiast znaczenie mniejszych marek. Firmy, które nie zmieściły się w pierwszej czwórce rankingu, sprzedały niemal połowę smartfonów na światowym rynku. Udział Samsunga w wynikach kwartalnych spadł po raz pierwszy od 2009 r. Powodem jest konkurencja ze strony Apple’a na rynku urządzeń z najwyższej półki,  do tego część klientów preferujących tańszy sprzęt odbierają liderowi chińscy giganci, na przykład Huawei. Z kolei Apple pozostaje mocny w segmencie high-end, jednak jego udział w rynku smartfonów topnieje ze względu na brak tanich modeli w ofercie.

Źródło: Strategy Analytics