Edge computing: fundament świata połączonego cyfrowo
Wiele organizacji reprezentujących różne sektory gospodarki coraz skuteczniej wykorzystuje moc danych i narzędzi cyfrowych, w tym edge computing, w celu poprawy swojej odporności, wydajności, bezpieczeństwa i realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Wzrasta znaczenie danych wytwarzanych „lokalnie”.
Skuteczność tej technologii jest praktycznie od razu widoczna. Wysyłanie wszystkich danych generowanych przez lokalne urządzenia do scentralizowanego centrum danych lub chmury może powodować problemy z przepustowością i opóźnieniami. Edge computing oferuje bardziej wydajną alternatywę: dane są przetwarzane i analizowane bliżej miejsca ich powstawania, czyli na tzw. krawędzi sieci (ang. edge).
Do 2024 r. aż 65 proc. firm z listy Forbes Global 2000 będzie dołączać praktyki związane z tzw. podejściem „edge-first data stewardship”, czyli traktowania priorytetowo danych, które są wytwarzane „lokalnie”, zwiększając ich bezpieczeństwo. Wszystko po to, aby zintegrować dane brzegowe z odpowiednimi procesami. Zmiana ta jest napędzana przez rozwój technologii, takich jak czujniki Internetu Rzeczy (IoT), odpowiednie zasilanie, kwestie łączności i chmura obliczeniowa.
Rozwiązywanie problemów
Edge computing i połączone operacje oferują organizacjom przewagę konkurencyjną, jednak po drodze mogą one napotkać wyzwania. Przeprowadzone przez IDC badanie ujawniło kilka obszarów, które firmy muszą uwzględnić przy wdrażaniu i zarządzaniu lokalizacjami typu edge computing. Niektóre z wyzwań, na które zwrócono uwagę, to utrzymanie czasu pracy i łączności, zarządzanie bezpieczeństwem oraz radzenie sobie z luką w kompetencjach.
Moc i łączność
Zarówno gospodarka, jak i indywidualni konsumenci nieustannie produkują dane, niezależnie od tego, czy robią to w sposób świadomy, czy nie. Rozwój sieci handlowych, podłączone samochody, rozwój inteligentnych miast i budynków, urządzenia ubieralne, generują dane, które muszą być gdzieś przetwarzane. Na poziomie przedsiębiorstw mamy z kolei czujniki IoT, inteligentne fabryki, sieci komórkowe 5G i ogólną cyfryzację.
Dobrym przykładem dla zilustrowania tych trendów w kontekście technologii edge jest sektor handlu detalicznego. O ile podstawą transformacji tego sektora jest chmura, wynikające z tej technologii ograniczenia, w tym łączność sieciowa i związane z nią opóźnienia, powodują, że chmura nie jest „wystarczająca”. Edge computing zapewnia większą niezawodność, wydajność i łączność, aby utrzymać działanie systemów podczas awarii sieci. W przypadku sprzedawców detalicznych, prognozy wskazują, że do 2025 r. e-handel powinien zająć blisko 25 proc. ogólnego udziału w tym segmencie, co oznacza, że nadal zdecydowana większość konsumentów korzysta ze sklepów fizycznych.
Dlatego większość z właścicieli sieci handlowych inwestuje w moc obliczeniową zlokalizowaną bliżej kupujących. W tradycyjnym fizycznym sklepie detalicznym sieć składa się zwykle z małej serwerowni i kas z indywidualnym zasilaniem awaryjnym UPS. Nowe środowiska edge computingu w sklepach skupiają się na cyfrowych doświadczeniach klienta, a to wymaga nowych aplikacji działających na brzegu sieci. Aby to osiągnąć, działy IT muszą przesunąć więcej zasobów na krawędź, zapewniając płynną integrację komponentów cyfrowych i fizycznych. Ponadto hosting tych aplikacji na krawędzi może poprawić logistykę, zapasy i zarządzanie łańcuchem dostaw. A to optymalizuje koszty.
Podobne artykuły
O marketingu trzeba myśleć holistycznie
Gdy tempo zmian technologicznych na rynku jest coraz szybsze, rośnie znaczenie wsparcia marketingowego dla kanału sprzedaży.
UPS-y dla „zielonych” centrów danych i serwerowni
Efektywność i zrównoważony rozwój – pod tymi hasłami prezentowane są obecnie różne innowacje, także w segmencie zasilania gwarantowanego.
Schneider Electric: AI wyzwaniem i szansą dla centrów danych
W obliczu rozwoju sztucznej inteligencji i rosnącego zapotrzebowania na moc pilną potrzebą stała się poprawa efektywności centrów danych – podkreślano podczas Innovation Summit Paris 2024.