To nie wojna, tylko większy wybór

Cześć specjalistów zachęca jednak, żeby rynku AV nie postrzegać jako pola bitwy monitorów z projektorami, bo każde z tych urządzeń ma swoją określoną rolę. Zadaniem partnerów jest zatem po prostu dobór urządzeń odpowiednich do potrzeb klienta. To dlatego w sektorze digital signage monitory stały się standardem, natomiast w kinie domowym nadal prym wiodą projektory. Przy czym na wzrost zainteresowania monitorami wpływają spadające ceny.

– Dzisiaj koszt zakupu monitora LFD często równa się wydatkowi na projektor. Osobiście chciałbym, aby projektory stały się tańsze i były znowu bardziej konkurencyjne cenowo. To przełożyłoby się na szersze ich zastosowanie w segmentach, w których mogą dzisiaj tracić na popularności – mówi Adam Albiński, dyrektor zarządzający Inter Alnet.

W dłuższej perspektywie projektory wydają się jednak niezastąpione do oprawy eventów, takich jak koncerty i inne wydarzenia artystyczne, jak też niektóre działania reklamowe. Dzieje się tak dzięki rosnącej jasności, wydłużeniu żywotności źródeł światła w modelach laserowych, zwiększeniu funkcjonalności (wbudowany Android TV czy Windows) i łatwości instalacji (automatyczna korekcja ostrości i geometrii obrazu).

– Dzięki upowszechnianiu się laserowych źródeł światła i wzroście jasności projektorów zwiększa się ich wykorzystanie w zastosowaniach mobilnych, chociażby prezentacjach organizowanych ad hoc w firmie czy u klienta. Dzięki skróceniu czasu reakcji projektory będą coraz chętniej wykorzystywane przez graczy do pojedynków na wielkim ekranie – podsumowuje Krzysztof Sulowicz, Country Manager BenQ na region CEE.

Zdaniem specjalisty

Aneta Żygadło, Country Manager, Optoma Europe Aneta Żygadło, Country Manager, Optoma Europe  

Projekty w muzealnictwie, centrach nauki i korporacjach wciąż będą opierać się na projektorach, które mogą generować ogromny obraz w dowolnej aranżacji i orientacji. Obecnie żadne urządzenia, które wyświetliłyby taki obraz, nie są konkurencyjne cenowo. Monitory interaktywne dużego formatu IFP wybierane są do przedszkoli, szkół podstawowych i średnich oraz do małych sal spotkań dla kilku osób. Czwarty kwartał 2022 roku zakończył się rekordowym wynikiem, jeśli chodzi o wartość sprzedaży projektorów Optomy w Polsce. To głównie rezultat tego, że sprzedajemy najwięcej projektorów w kluczowych rozdzielczościach Full HD, 4K UHD i WUXGA. Zapewniamy ich większą dostępność kosztem tanich urządzeń o rozdzielczościach SVGA, XGA czy WXGA.

  
Konrad Bartol, Account Manager Video Projectors, Epson Konrad Bartol, Account Manager Video Projectors, Epson  

Przebojem na rynku są urządzenia oparte na technologii laserowej. Oferują wiele nowych atutów, jak bezobsługowa eksploatacja przez wiele lat, dłuższa żywotność, niższy pobór prądu. Zarówno nasze wewnętrzne prognozy, jak i dane z rynku wskazują na rosnący udział projektorów w biznesie, Digital Signage i sektorze publicznym związanym z kulturą, jak muzea i teatry. Zapewne dołączy do nich edukacja. Dodatkowo wysoka jasność nowych modeli, związana z laserem i technologią 3LCD sprawia, że projektory coraz skuteczniej konkurują z telewizorami jako urządzenia do domowej rozrywki – nie tylko do oglądania filmów, lecz także telewizji oraz do grania na ogromnym ekranie. Urządzenia instalacyjne z kolei znajdują swoje miejsce w galeriach handlowych i przestrzeniach związanych z kulturą i sztuką.

  
Jacek Smak, dyrektor handlowy, Sharp NEC Display Solutions Jacek Smak, dyrektor handlowy, Sharp NEC Display Solutions  

W całym 2023 roku spodziewamy się podobnego, stabilnego poziomu sprzedaży, jak w II połowie ubiegłego roku. Projektory zawsze będą miały swoją niszę, bo nie mają sobie równych, jeśli chodzi o wielkość obrazu, niestandardowe formaty, nietypowe powierzchnie wyświetlania, jak też mobilność podstawowych modeli. Projektor będzie ciągle stosowany w muzealnictwie, teatrach, dużych aulach, w instalacjach artystycznych, czy do mappingu. Najbliższe lata będą natomiast należały do ekranów LED. Widać silny trend zastępowania nimi projektorów, jak też monitorowych ścian wideo w takich miejscach jak showroomy, lobby, sale zarządu, studia, pomieszczenia kontrolne, a nawet uczelnie. Niemniej jednak ekran LED jest rozwiązaniem relatywnie drogim na początku projektu. Między innymi dlatego dla projekcji, ale głównie ze względu na jej zalety, nadal pozostanie stabilna część „tortu” rozwiązań do wyświetlania.

  
Adam Albiński, Managing Director, Inter Alnet Adam Albiński, Managing Director, Inter Alnet  

Według badań PMA, które są standardowym punktem odniesienia w kontekście sprzedaży projektorów w Europie, w IV kw. 2022 roku wzrosła ona o około 25 proc. rok do roku. Początek tego roku charakteryzował się kontynuacją wzrostu zainteresowania projektorami instalacyjnymi i stabilizacją sprzedaży modeli do kina domowego. Oba segmenty były bardzo mocno napędzane lub hamowane przez pandemiczne lockdowny, w wyniku których ludzie siedzieli w domach i kupowali projektory, aby oglądać seriale i filmy. Trend ten wprawdzie nieco wyhamował wraz z powrotem do normalnego życia, jednak z drugiej strony wiele projektów instalacyjnych dla placówek edukacyjnych, muzeów i firm zostało wstrzymanych w czasie pandemii. Dlatego obecnie jesteśmy świadkami zwiększonej aktywności w przetargach, a sprzedaż jednostek instalacyjnych – o wysokiej jasności i innych zwiększonych parametrach – jest w naszym przypadku rekordowa.