Trzy pytania do…  

Piotra Bacy, Country Managera Brother w Polsce

 

 

 

  1. Ostatnio dużo mówi się o spowolnieniu na rynku. Czy widać oznaki hamowania popytu?  Gdy rozmawiamy z klientami z retailu, e-tailu i dealerami, oni widzą spowolnienie, ponieważ mają większe zapasy niż w zeszłym roku i być może jest to dla nich sygnał ostrzegawczy, by bardziej aktywnie działać na rynku. Warto jednak podkreślić, że są dwa różne segmenty rynku: publiczny i prywatny. Jednostki publiczne wydają pieniądze do końca roku, podczas gdy w komercyjnym biznesie proces decyzyjny jest zupełnie inny. Widzimy czasem przekładanie czy odwlekanie decyzji zakupowych, jednak warto podkreślić, że dziś nie wiadomo do końca, jaki jest realny popyt, bo nie ma pełnej dostępności produktów. Ten problem mają wszyscy vendorzy. Dopiero gdy będziemy mieli pełne magazyny, to zobaczymy, jakie jest realne zapotrzebowanie. Warto jednak dodać, że nie tylko wzrosty cen, ale też słaba złotówka nie będzie nam pomagała w zwiększeniu popytu, także powinniśmy być przygotowani na spowolnienie w najbliższych miesiącach.
  2. To z podażą nadal jest taki problem jak w zeszłym roku?  Nasz łańcuch dostaw i dostępność produktów poprawia się stopniowo w porównaniu z 2021 rokiem, jednak czasami nie możemy kupić półprzewodników od chińskiej firmy z powodu blokad związanych z Covidem, a bez ważnych części półprzewodnikowych nie możemy wyprodukować urządzeń. Produkty z wyższej półki wymagają dużej ilości półprzewodników, więc tu jest potencjalnie większe ryzyko niedoborów, ale aktualnie także w tym segmencie nie widzimy tego problemu. Generalnie widzimy poprawę w łańcuchu dostaw w tym roku.
  3. Jakie istotne trendy widać obecnie na rynku druku?  Podam dwa przykłady. W sektorze prywatnym w związku z pracą zdalną partnerzy część procesów przenoszą także do domów, co jest dla nich wyzwaniem. To dlatego rozwiązania chmurowe stały się tak popularne, bo niezależnie od miejsca pozwalają komunikować się i działać. Widzimy, że nasze rozwiązanie Cloud MPS jest bardzo przydatne biorąc pod uwagę ten trend, ponieważ można mieć urządzenie w biurze, a potem łatwo je przenieść do home office’u i podłączyć się do systemu. Mamy więc odpowiedź na tę transformację na rynku. Innym przykładem jest fakt, że obecnie wielu klientów częściej kupuje w e-sklepach. To dla nas wyzwanie, ponieważ musimy komunikować się z klientami, na których nie mamy wpływu, bo oni samodzielnie decydują i kupują na platformach e-commerce. Dlatego tak ważna z naszej perspektywy jest zmiana strategii, także marketingowej, oraz sposobu komunikowania się z tymi klientami. Powinniśmy komunikować się z nimi jako wsparcie posprzedażne, przez media społecznościowe i inne działania, żeby na przykład za kilka lat, przypomnieć, że klient może kupić kolejną drukarkę. To jest wyzwanie, przed którym stoimy jako producent, ale  jednocześnie rozumiemy zmiany na rynku i będziemy się do nich dostosowywać.