Pracownicy IT chcą pomocy psychologa
Prawie połowie grozi wypalenie, mają problemy z koncentracją i zmęczeniem. Aż 67 proc. chce, żeby pracodawca angażował się w tematy związane ze zdrowiem psychicznym.
Anonimowe wsparcie psychologiczne to jeden z trzech najchętniej wybieranych benefitów well-beingowych pracowników IT – według badania.
Aż 67 proc. pracowników branży IT chce, żeby pracodawca angażował się w tematy związane ze zdrowiem psychicznym. Co więcej, 77 proc. czuje, że otrzymałoby wsparcie przełożonego, gdyby o nie poprosili – wynika z badania HearMe i Bitnoise.
Ponad połowa (59,3 proc.) badanych wskazała, ze czuje otwartość na rozmowy o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Jedna trzecia (33 proc.) twierdzi, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy często doświadczała wsparcia ze strony przełożonego, a 23,7 proc. – bardzo często.
Nie mniej ważne jest wsparcie zespołu: 73,8 proc. badanych potwierdza, że może się zwrócić o pomoc do kolegów i koleżanek z pracy.
Pracownicy branży IT wskazują też na problemy. Połowa pytanych twierdzi, że największą frustrację wywołuje u nich chaos komunikacyjny w firmie. Na drugim miejscu jest poczucie bezsensu (31,4 proc.), a na trzecim monotonia (27,1 proc.).
Z odpowiedzi wynika też, że pracownicy branży IT uważają, że są obarczeni ryzykiem wypalenia zawodowego (48,3 proc.). Co drugi programista doświadcza problemów z koncentracją w pracy. Z kolei 42,4 proc. odpowiedziało, że czasami na koniec dnia czują się wykończeni.
„W 2022 roku nie ma już miejsca na stygmatyzację zdrowia psychicznego. Liderzy i managerowie są odpowiedzialni za stworzenie bezpiecznego środowiska, otwartego na dyskusję o zdrowiu psychicznym. Tylko w atmosferze dialogu pracownik może czuć się komfortowo, co przełoży się na dobre samopoczucie i ogólną satysfakcję z pracy”– komentuje Katarzyna Gryzło, CEO HearMe.
Warto zauważyć, że zadowolenie z pracy zyskuje na znaczeniu w sytuacji ostrej rywalizacji o fachowców.
Według CEO istotne jest wsparcie od przełożonego i zespołu oraz ogólne poczucie docenienia. Z badania wynika, że aż 62,7 proc. pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy.
„Wyzwania i presja. To dwa słowa klucze, które najczęściej słyszę w gabinecie psychologicznym, gdy profesjonaliści z branży IT opisują swoją codzienność” – komentuje psycholożka Magdalena Jelonkiewicz-Bałdys.
Według niej negatywnie na płynność wykonywania zadań mogą wpływać nieaktualne wersje narzędzi pracy, powtarzające się usterki, opóźnienia wynikające z niewywiązania się ze swojej części projektu przez innych członków zespołu lub sprzeczne komunikaty od przełożonych.
Wyniki badania pokazują, że pracownicy IT uważają anonimowe wsparcie psychologiczne za jeden z trzech najchętniej wybieranych benefitów well-beingowych, zaraz po elastycznym czasie pracy i pracy zdalnej
Mianowicie 57,6 proc. badanych pracowników stwierdziło, że obecność darmowej opieki psychologa wpłynęłaby na decyzję o wyborze miejsca pracy. Z kolei 42,4 proc. pomogłaby podjąć decyzję o pozostaniu w obecnej firmie.
———————————————————————
Dane zawiera raport z badania „Dwie strony medalu. Dynamiczna branża IT a zdrowie psychiczne”, przeprowadzonego przez HearMe i Bitnoise.
Podobne aktualności
Nawet 187 aplikacji na 1 ofertę pracy w IT
"Branża w tej chwili nie jest w stanie zapewnić tylu miejsc pracy, co przed rokiem" - przyznaje ekspert.
Spadł poziom satysfakcji z pracy pracowników IT
Więcej osób z branży szuka pracy niż kilka miesięcy temu. Jednocześnie wzrósł optymizm co do szans znalezienia nowej, dobrej posady.
23 proc. pracowników IT zmieni pracę, jeśli każą im wrócić do biura
Polacy są gotowi wrócić do pracy stacjonarnej w zamian za podwyżkę o minimum 20 proc.