Od stycznia do połowy czerwca 2022 r. ukazało się nieco ponad 194 tys. ofert pracy skierowanych do specjalistów IT i telekomunikacji. Rok temu było ich 123 tys. – według Job Market Insights. Oznacza to wzrost o 57 proc. rok do roku.

W pierwszym półroczu najwięcej ofert ukazało się w marcu br. – ponad 61 tys. W kwietniu br. nastąpił lekki spadek (54,7 tys.), a w maju ponowny wzrost (55 tys.).

Prognozy rekrutacyjne na kolejne miesiące zapowiadają dalsze wzrosty – wynika z analizy firmy Experis.

Zgodnie z danymi z raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” wskazana przez pracodawców prognoza netto zatrudnienia na III kw. 2022 r. wynosi +26 proc., co pozycjonuje sektor ICT na drugim miejscu wśród branż z prognozowanym najwyższym wzrostem zatrudnienia w kraju.

Jest to różnica pomiędzy odsetkiem pracodawców deklarujących wzrost zatrudnienia, a tymi, którzy przewidują zmniejszenie załogi.

Otóż z badania ManpowerGroup wynika, że 41 proc. firm z tego sektora chce w III kw.  br. pozyskiwać nowych pracowników. To o 4 punkty procentowe więcej w porównaniu do II kw.  br.

Co istotne, wyraźnie mniej firm prognozuje redukcję etatów (15 proc., spadek o 9 pkt wobec II kw. br.).

ICT i telekomunikacja – plany rekrutacyjne firm

Chmura, bezpieczeństwo, AI w czołówce potrzeb

Szczególnym zainteresowaniem pracodawców cieszą się kompetencje z zakresu rozwiązań chmurowych, bezpieczeństwa, sztucznej inteligencji i analizy danych” – informuje Justyna Mazur, odpowiedzialna za linię biznesową rekrutacji stałych z obszaru IT w Experis.   

Ponadto już od kilku lat w czołówce najczęściej poszukiwanych pracowników znajdują się Java developerzy, front-end developerzy i specjaliści DevOps.

Jakich pracodawców cenią kandydaci

Jak podkreśla ekspertka, kandydaci dużą uwagę przywiązują do stabilności zatrudnienia, doceniają pracodawców angażujących się społecznie i dbających o swoich pracowników.

Dla pracowników ICT bardzo istotne są możliwości rozwoju i zdobywania nowych kompetencji – nie chodzi tylko o dostęp do szkoleń, ale też o możliwość zmiany projektu wewnątrz organizacji – tłumaczy przedstawicielka Experis i dodaje, że oferty pracy nie gwarantujące elastyczności, możliwości wyboru, zarówno co do formy współpracy, jak i modelu pracy nie są ofertami pierwszego wyboru. 

„Work life fit” – nowy trend

Z danych wynika, że stawki wynagrodzeń nie są już tak wyraźnie zróżnicowane w zależności od lokalizacji. Duży wpływ na to miało przejście na pracę zdalną. Mimo powrotu do biur kandydaci nadal cenią sobie elastyczność miejsca i godzin pracy.

Dziś mówi się o „work life fit”. To nowy trend, w którym pracownicy dopasowują swój styl życia do obowiązków w pracy, oddzielając życie zawodowe od prywatnego. Na rynku polskim mamy już pierwsze firmy z sukcesem wdrażające takie podejście. Najczęściej spotykamy się ze skróconym wymiarem czasu pracy w ujęciu dziennym lub tygodniowym, dodatkowymi dniami urlopowymi, dofinansowaniem rozwoju pasji i zainteresowań pracowników” – wyjaśnia Justyna Mazur.