Polska z najwyższym wzrostem sprzedaży drukarek
W tym roku w Polsce zapotrzebowanie na drukarki i MFP zwiększyło się najbardziej w Europie - wynika z danych Contextu.
Sprzedaż drukarek jedno- i wielofunkcyjnych na polskim rynku wzrosła o ponad 15 proc. r/r w I kw. 2020 r. oraz na początku II kw. 2020 r. (w okresie 1 stycznia – 3 maja br.) – w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. W ujęciu wartościowym wzrost był dużo skromniejszy – o 1,6 proc., co wskazuje na to, że średnie ceny zbytu urządzeń były niższe niż przed rokiem. Dane pochodzą od dystrybutorów.
Poprawa w Polsce okazała się największa spośród 19 badanych rynków europejskich. W sumie w Europie wzrost wyniósł 2,2 proc. r/r w pierwszych 18 tygodniach 2020 r. (1 stycznia br. – 3 maja br.).
Segment konsumencki nawet 72 proc. na plusie
Przekrojowe dane za 4 miesiące nie oddają jednak zmian, jakie nastąpiły w związku z pandemią. Otóż drukarki stały się popularne szczególnie w marcu i kwietniu, gdy okazały się potrzebne w domach.
W pierwszym tygodniu kwietnia (14 tydzień roku) sprzedaż urządzeń konsumenckich zwiększyła się o 72 proc. rok do roku, podczas gdy na początku kwarantanny (16-22 marca) już było widać dużo większą sprzedaż, ale w tak dużej skali (+52 proc.).
Mimo wzrostu zakupów w dystrybucji ze strony detalistów i etailu, w I kw. 2020 r. w ujęciu wartościowym rynek urządzeń drukujących skurczył się w Europie o 10,6 proc. Było to spowodowane spadającymi średnimi cenami i większą popularnością sprzętu dla użytkowników domowych (tańsze modele podstawowe oraz ze średniej półki) niż w analogicznym okresie ub.r.
Biznes ograniczył zakupy
Drukarki konsumenckie zdominowały rynek w pierwszych 4 miesiącach 2020 r., generując 64 proc. sprzedaży przy wzroście 11,7 proc. rok do roku. Tymczasem sprzedaż w segmencie biznesowym spadła o 14,4 proc. (ilościowo).
Brother (+33 proc.), Canon (+18 proc.), HP (+17 proc.) i Epson (+11 proc.) odnotowali znaczny wzrost sprzedaży w segmencie konsumenckim w porównaniu z ub.r. Na zainteresowaniu klientów wyposażeniem domowych biur skorzystała większość marek.
Natomiast w segmencie komercyjnym czterech producentów osiągnęło dwucyfrową poprawę: Brother (+17 proc.), Canon (+16 proc.), Xerox (+14 proc.) i Epson (+10 proc.).
Atramentowe górą
Sprzedaż urządzeń atramentowych w europejskiej dystrybucji wzrosła o 30 proc. w br., do czego przyczyniła się popularność modeli ze stałym zasilaniem w atrament.
Europejscy dystrybutorzy sprzedawali niemal każdego tygodnia więcej modeli atramentowych niż w tym samym czasie w 2019 r. Brak drukarek konsumenckich zmusił wielu nabywców do zakupu biznesowych urządzeń wielofunkcyjnych, co zwiększyło przychody dostawców.
Laserowe w dołku
W segmencie laserowym zarówno konsumenci, jak i firmy kupują mniej niż w 2019 r. W pierwszych 4 miesiącach 2020 r. sprzedaż w ujęciu ilościowym zmniejszyła się o 7,2 proc., a wartościowo nawet o 17,5 proc., głównie z powodu spadku popytu w przedsiębiorstwach i instytucjach. Jednak popularność laserowych urządzeń wielofunkcyjnych przeznaczonych dla konsumentów wzrosła o 29 proc., głównie dzięki tańszym modelom, w cenie do 150 euro (ok. 650 zł).
Dystrybutorzy mogą zostać z zapasami
"Chociaż nie ma oznak recesji, to przedłużający się lockdown w Europie może pozostawić sprzedawcom i dystrybutorom nadmierne zapasy, szczególnie w przypadku biznesowych drukarek laserowych” – uważa Antonio Talia, Head of Business Analysts Contextu.
Sprzedaż urządzeń drukujących przez dystrybutorów w pierwszych 18 tygodniach 2020 r. (1 stycznia – 3 maja br.)
Kraj | Sprzedaż ilościowa (zmiana rok do roku) | Przychody ze sprzedaży (zmiana rok do roku) |
Niemcy | -4,4% | -7,3% |
Włochy | 5,6% | -3,3% |
Wielka Brytania | 4,8% | -6,6% |
Rosja | -2,7% | -4,9% |
Hiszpania | 14,5% | 4,1% |
Francja | 0,2% | -21,6% |
Polska | 15,2% | 1,6% |
Czechy | -2,4% | -9.2% |
Holandia | -3,0% | 1,4% |
Szwajcaria | -3,7% | -0,5% |
Belgia | -1,8% | -4,1% |
Portugalia | 12,2% | 4,5% |
Austria | 9,6% | -7,5% |
Szwecja | 0,1% | 7,7% |
Dania | -2,4% | -19,6% |
Finlandia | -5,4% | -16,2% |
Irlandia | -7,3% | -15,5% |
Słowacja | -8,6% | -19,8% |
Norwegia | -8,3% | -24,3% |
Źródło: Context
Podobne aktualności
Epson AM-C400 i AM-C550 – nowe atramentówki A4 dla biznesu
Epson kontynuuje rozwój autorskiej technologii druku atramentowego Heat-Free. Nowa linia drukarek atramentowych A4 Epsona jest idealnym rozwiązaniem dla firm, które dużo drukują. Ich ekonomiczność wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju.
Polskie biura chcą kupować odnawiany sprzęt. Podają warunki
Dla 24 proc. polskich firm odnowiony sprzęt to produkt pierwszego wyboru, a 48 proc. rozważa taki zakup - według badania.
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.