IDC: spadła sprzedaż urządzeń drukujących, ale wzrosła wartość rynku
W 2010 r. polscy klienci kupili o 1 proc. mniej maszyn drukujących niż w 2009 r. Wartość sprzedaży wzrosła jednak o 8 proc.
Według IDC w ubiegłym roku większy popyt odnotowano na urządzenia laserowe – zbyt liczony w sztukach wzrósł o 19 proc. w porównaniu z 2009 r. Zmniejszyło się natomiast zainteresowanie klientów maszynami atramentowymi – sprzedaż była o 8,9 proc. mniejsza niż w 2009 r.
„Bardzo poważny spadek zanotowaliśmy w segmencie jednofunkcyjnych drukarek atramentowych – poinformował Przemek Kowalski, analityk IDC – Było to wynikiem ogólnego trendu, ale wiązało się również z brakiem dużych transakcji B2B, które w znaczącym stopniu wpłynęły na rynek w 2009 roku”.
W 2010 r. sprzedaż atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych była niemal identyczna jak w 2009 roku. Zdaniem Przemka Kowalskiego klienci chętniej kupowali modele ze średniej półki cenowej, wyposażone w moduł Wi-Fi i automatyczny duplex.
W przypadku maszyn laserowych wzrosła sprzedaż zarówno drukarek jak i urządzeń wielofunkcyjnych. Najszybciej zwiększał się popyt na kolorowe maszyny MFP. Według IDC lepsze wyniki dostawców sprzętu laserowego były spowodowane m.in. wzrostem zamówień ze strony sektora publicznego, zwłaszcza w IV kwartale 2010 r. Ponadto podpisano więcej umów z dużymi przedsiębiorstwami, które oprócz dostawy urządzeń obejmowały również usługi związane z drukiem.
W 2010 r. do najważniejszych czynników ograniczających wzrost rynku, należały problemy
producentów związane z brakami magazynowymi i wahania kursów walut. Prognoza IDC zakłada wzrost sprzedaży w 2011 r., jednak wyniki nie będą lepsze niż przed kryzysem (w latach 2007-2008).
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.