W jakim zakresie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja w rekrutacji?

Tomasz Miller Sztuczną inteligencję w rekrutacji można wykorzystywać na różne sposoby w celu optymalizacji pracy. Najbardziej popularne jest dodawanie modułów AI do systemów ATS – jest to rozwiązanie rekrutacyjne pozwalające śledzić proces kandydata na poszczególnych etapach rekrutacji. Na rynku dostępne są także systemy pozwalające analizować CV względem prowadzonego projektu rekrutacyjnego. Wystarczy wprowadzić pełny opis stanowiska – wymagania, zakres obowiązków, a narzędzie AI będzie weryfikować kandydatów w bazie i oceniać, czy dana osoba pasuje do wymagań, czy też nie. Narzędzia AI wpływają nie tylko na elementy, które są stricte związane z pracą w HR, ale także na te bieżące zadania, jak chociażby sporządzanie sprawozdań. Z naszych notatek, które są często zlepkiem słów czy bullet pointami, asystent może stworzyć bardzo ładne podsumowanie spotkania z listą zadań do wykonania. Takie rozwiązanie niezwykle ułatwia pracę w wielu zawodach.

 Czy to prawda, że CV pracowników w dużym stopniu przeglądają algorytmy, a nie ludzie?

AI Candidate Matching to technologia, która jest dopiero wdrażana, nie jest jeszcze popularna i powszechnie używana, ale jest przyszłościowa. Na chwilę obecną algorytmy nie działają tak dobrze, że możemy w stu procentach się na nie zdać, ale już na tym etapie wdrożenia ułatwiają selekcję kandydatów. Pamiętajmy, że na ogłoszenia potrafi napływać bardzo dużo CV. Ich selekcja jest żmudna i monotonna. Każde z nich trzeba otworzyć, przeczytać i przeanalizować. Czynność tę pozwalają zautomatyzować algorytmy, które wyodrębniają kandydatów spełniających oczekiwania przyszłego pracodawcy.

 W jaki sposób przygotować CV, aby algorytmy AI lepiej przeprocesowały naszą kandydaturę?

Najnowsze modele językowe są nauczone tego, by dobrze rozumieć tekst pisany, dlatego niezwykle ważne jest, aby w CV zawrzeć jak najwięcej istotnych informacji. Podstawą będą dokładne nazwy stanowisk. Jeśli ktoś ma wpisane, że jest np. Software Developerem, to powinien dopisać, w jakiej dokładnie technologii pracuje. Brak takiej informacji może być mylny dla algorytmu, który odrzuci kandydaturę. Warto wpisywać jak najwięcej słów kluczowych – nazw baz danych, narzędzi czy frameworków, z którymi się pracowało. Istotne jest również podawanie dokładnych dat rozpoczęcia i zakończenia nauki oraz pracy. To pozwoli algorytmom przeanalizować długość okresu edukacji i zatrudnienia. Im większa ilość informacji, tym większe szanse odpowiedniego dopasowania kandydata do stanowiska. Sztuczna inteligencja do analizy potrzebuje danych, im są one bogatsze, tym bardziej rosną realne szanse zdobycia zatrudnienia przez danego kandydata. Dobre CV powinno być zwięzłe, ale zawierające maksymalną ilość informacji.

 Czy AI jest w stanie zweryfikować nasze kompetencje, zarówno miękkie, jak i twarde?

Kompetencje twarde, takie jak umiejętność programowania czy korzystania z konkretnych programów AI, jest zdecydowanie w stanie przeanalizować na podstawie informacji zawartych w CV i po analizie danych z wcześniej przygotowanego testu. Oczywiście w następnej kolejności musi to skorygować rekruter. Jednak na etapie wstępnym – tak, jak najbardziej sztuczna inteligencja jest w stanie zweryfikować kompetencje twarde. Jeżeli chodzi o te miękkie, to również są takie możliwości. Jeszcze przed obecnym rozkwitem wszystkich aplikacji AI były dostępne narzędzia, które na przykład na podstawie nagrań wideo i audio potrafiły ocenić, czy dana osoba odpowiadając na pytania stresuje się, szuka odpowiedzi w głowie, czy wie, co konkretnie chce powiedzieć. Powstaje właśnie technologia, dzięki której sztuczna inteligencja będzie wiedzieć, jakich odpowiedzi powinni udzielać kandydaci dobrze dopasowani do danego stanowiska. Wykorzystuje ona rekomendacje ekspertów oraz korzysta z przetworzonych wcześniej artykułów naukowych, które mówią, jakie cechy powinni wykazywać na przykład dobrzy liderzy, handlowcy czy osoby na stanowiskach mocno technicznych. Takie narzędzie pozwoli nam w czasie rzeczywistym ocenić, czy konkretna osoba spełnia kryteria oferty zatrudnienia.

 Czy sfera onboardingu, zarządzania rozwojem, kompetencjami zostanie zagospodarowana przez AI?

Jestem przekonany, że tak. Już w tej chwili firmy pracują nad takimi rozwiązaniami. Wystarczy znanemu nam doskonale ChatGPT dać dostęp do informacji firmowych, takich jak chociażby ścieżki rozwoju, regulaminy, aby w szybki sposób udzielał odpowiedzi na pytania pracowników. Dla przykładu, aby zgłosić chęć wymiany laptopa nie trzeba będzie szukać informacji w materiałach zawartych w firmowej bazie wiedzy, wystarczy zadać pytanie, a bot od razu nam odpowie, że tym zajmuje się ta a ta osoba z tego a tego działu. Takie rozwiązania znacznie ułatwiają bieżącą pracę.