Sprzedaż drukarek
jednofunkcyjnych, jak również urządzeń wielofunkcyjnych w zestawieniu
z rokiem poprzednim była dość stabilna, z delikatną tendencją
wzrostową na korzyść MFD. Udział tego typu sprzętu w roku 2015 przekroczył
już 70 proc. i przewidujemy jego dalszy systematyczny wzrost. Warto
też zwrócić uwagę, że sprzedawcy działający na rynku konsumenckim mają znaczną
przewagę nad kanałem biznesowym, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży. Co
może świadczyć o tym, że sporo firm, decydując się na zakup, wybiera
sklepy detaliczne.

W ub.r. sprzedaż drukarek atramentowych wzrosła
o ok. 10 proc., zarówno ilościowo, jak i wartościowo.
W żadnym innym segmencie rynku nie odnotowaliśmy równie dobrej dynamiki.
Co ciekawe, na wynik w dużym stopniu wpłynął popyt w kanale
konsumenckim, podczas gdy w kanale biznesowym wartość sprzedaży spadła
o 11 proc. Jeżeli chodzi o drukarki laserowe,
w 2015 r. odnotowaliśmy 10 proc. spadek w liczbie
sprzedanych sztuk w stosunku do 2014 r.

Wzrost sprzedaży urządzeń z możliwością pracy
bezprzewodowej, zarówno w przypadku rozwiązań atramentowych, jak
i laserowych, wyniósł ponad 10 proc. (i jeszcze więcej
w ujęciu wartościowym). W obu kategoriach drukarek jednofunkcyjnych
coraz większą popularnością cieszy się sprzęt umożliwiający korzystanie
z niego za pośrednictwem Internetu oraz druk dokumentów przez sieć bez
użycia komputera (np. za pośrednictwem e-maila lub specjalnej aplikacji). Ich
sprzedaż w minionym roku wzrosła w porównaniu z 2014 o ponad
40 proc. Szacuje się, że udział tego typu urządzeń w roku 2016
i kolejnych przekroczy 50 proc., co może świadczyć
o zapotrzebowaniu na rozwiązania chmurowe i ich wykorzystywaniu.

W zeszłym roku klienci
głównie decydowali się na zakup drukarek formatu A4. Sprzedaż ilościowa modeli z możliwością
druku w formacie A3 spadła nieznacznie, bo tylko o 5 proc.,
a ich ceny wzrosły w tym czasie o ok. 10 proc. Inna
warta odnotowania tendencja to zwiększający się popyt na sprzęt laserowy
drukujący z prędkością powyżej 40 str./min (wzrost o 25 punktów
procentowych), czemu towarzyszył spadek sprzedaży (o 20 punktów
procentowych) urządzeń o szybkości od 20 do 30 str./min.

W 2015 r. rynek drukarek wielofunkcyjnych urósł
o 3 proc. ilościowo, a wartościowo o ok. 8 proc.
Urządzenia laserowe od dwóch lat stanowią ponad 25 proc. tego rynku. Ich
sprzedaż wzrosła o ponad 5 proc. w porównaniu z notowaną
w 2014 r. Podobnie jak w przypadku drukarek jednofunkcyjnych,
sprzedaż MFD odbywa się głównie w kanale konsumenckim.

Wzrost sprzedaży urządzeń
laserowych wyposażonych w funkcje internetowe wyniósł blisko 60 proc.
W 2015 r. widać było duże zainteresowanie urządzeniami laserowymi,
które działają w sieci bezprzewodowo. Ich sprzedaż w zestawieniu
z osiągniętą w 2014 r. wzrosła o ponad 40 proc.
ilościowo i 30 proc. wartościowo.

Kolejne zmiany na rynku sprzętu laserowego dotyczą 50-proc.
spadku sprzedaży urządzeń monochromatycznych o prędkości do 19 str./min
i wzrost popytu na urządzenia z wyższej półki, w cenie powyżej
1,5 tys. zł. Jeśli chodzi o format druku to znacząco wzrosła
popularność laserowych urządzeń A3. Ich sprzedaż wzrosła o ponad
15 proc. ilościowo i 25 proc. wartościowo.

Autor pełni
funkcję IT Market Analyst w GfK Polonia.