CRN Lubi pan grać na komputerze?

Robert
Jaskółka
Owszem, w każdej wolnej chwili.

 

CRN W gry, które są
w ofercie ABC Daty?

Robert
Jaskółka
Te w pierwszej kolejności. Zwłaszcza wersje beta,
które otrzymujemy od producentów.

 

CRN ABC Data ma
spory apetyt na tę część rynku, a Polska dysponuje wciąż dużym
potencjałem.

Robert Jaskółka Nasze zainteresowania nie ograniczają się do Polski. Na rynku czeskim już
od kilku lat z sukcesem dystrybuujemy produkty Activision oraz Blizzard.
Rynek rzeczywiście jest ciągle obiecujący, ale i rola dystrybutora
w tym segmencie nie ogranicza się do przestawiania pudełek. Na przykład
nie tylko sprzedajemy produkt, ale też przygotowujemy go do wprowadzenia na
rynek. Na nasze barki spada czasem kampania marketingowa, a także
obowiązek dostosowania gry do wymagań polskiego klienta. Właściwie to już
niemal niepisane prawo, że dystrybutor przygotowuje polskie wersje językowe.
Kooperujemy na tej płaszczyźnie z niejednym wytwórcą, w niedalekiej
przyszłości podejmiemy współpracę z następnymi. Mamy też ambicje
wprowadzania do Polski tych mniej znanych gier, w sumie chcemy mieć
kompletne portfolio: od topowych gier na pecety i konsole do tych mniej
znanych na tablety i smartfony. Chcemy kreować rynek.

 

CRN Ile czasu zajmie wam
osiągnięcie pozycji kreatora czy też animatora rynku?

Robert Jaskółka Myślę, że jeszcze co najmniej dwa lata intensywnej współpracy
z polskimi i zagranicznymi producentami gier.

 

CRN Częścią tej pracy jest wprowadzanie na rynek
premierowych wersji produktów.

Robert
Jaskółka
Tak, na przykład 31
października miała miejsce premiera kolejnej wersji Footbol Managera 14, a
5 listopada Call of Duty: Ghost. Będą też gry na konsole.

 

CRN A jak wprowadzenie
PS4 wpłynie na rynek?

Robert Jaskółka Moim zdaniem ożywczo. Debiut czwartej wersji spowoduje najprawdopodobniej
spadek cen gier na konsolę PS3 i samej konsoli, a przecież PS3 to
ciągle bardzo dobry produkt i dla wielu graczy zupełnie wystarczający. Po
spodziewanym spadku cen gracz będzie mógł zadecydować, czy kupić najnowszą
wersję czy jednak tę nieco starszą, ale ciągle niezłą. Rolą resellera będzie
doradztwo. Wiele wskazuje na to, że PS3 przeżyje drugą młodość. PS3 i PS4
to dobre produkty na końcówkę roku.

 

CRN Oferta ABC Daty jest dość bogata, trudno jednak nie
dostrzec zmian na tym rynku. Rzuca się w oczy rosnąca rola Internetu jako
dodatkowego kanału dystrybucji gier.

Robert Jaskółka Dochodzimy do ważnego zagadnienia. Producenci gier na konsole chcieliby,
aby oprogramowanie ściągać z Internetu. To ma oczywiście pewne dobre
strony dla użytkownika końcowego, bo dzięki sieci można kupić grę, nie
wychodząc z domu, ale na tym właściwie pozytywy się kończą. Należy
pamiętać, że gry są często kupowane na prezenty. Trudno wyobrazić sobie, że
ktoś daje w prezencie kawałek kodu zapisany na kartce. Poza tym wersję
pudełkową można odsprzedać. Te czynniki sprawią, że wersje pudełkowe gier
komputerowych szybko nie stracą racji bytu. Sprzedający je resellerzy mogą
zatem spać spokojnie.

 

CRN Wydaje się jednak, że
niektórzy producenci będą chcieli zmienić ten stan rzeczy.

Robert Jaskółka To oczywiste, ale przecież zmiana przyzwyczajeń nie nastąpi szybko.
W sklepie komputerowym zawsze można przetestować grę. Poza tym jest
jeszcze jeden czynnik, o którym zapominają zwolennicy ściągania gier
z sieci. Wielu graczy ma utrudniony dostęp do Internetu albo słabą
przepustowość łącza. Trzeba pamiętać, że współczesne gry to często potężne
pakiety programowe.

 

CRN A jaka będzie
strategia ABC Daty odnośnie do resellerów?

Robert
Jaskółka
Polityka w kanale będzie zmierzała do zwiększenia
liczby sklepów sprzedających gry. Rzecz jasna, gry będą też sprzedawane
w retailu. Chcemy dotrzeć nawet do tych najmniejszych sklepów
– jedno-, dwuosobowych, które prowadzą działalność w małych
miejscowościach. Wątpliwe, aby mieszkaniec mniejszej miejscowości jeździł kilkadziesiąt
kilometrów do dużego miasta po grę. Zadbamy, by te produkty były
ogólnodostępne, a właściwa polityka cenowa zagwarantowała zysk dla
każdego.

 

CRN Wydaje się, że taki
niewielki sklep potrzebuje jednak jakiegoś wsparcia.

Robert Jaskółka To oczywiste i my taką
pomoc oferujemy. Na przykład doradzamy partnerom, w które gry warto się
zaopatrzyć, bo jest na nie popyt. Oprócz tego możemy zaoferować kompletne
wsparcie marketingowe.

 

CRN Na koniec chciałbym zapytać o akcesoria do
gier na konsole i pecety. Na ich sprzedaży reseller może uzyskać spore
marże.

Robert Jaskółka Tak, resellerzy o tym wiedzą. Niemniej, jeśli chodzi
o akcesoria, to nasza rola jest dość subtelna. Czasem musimy doradzać
resellerom, jakie urządzenie kupić, a czasem… jakiego nie kupować.
Akcesoria to urządzenia specyficzne, niekiedy bardzo drogie. Myszka może
kosztować kilkaset złotych i po prostu trudno ją sprzedać. Zazwyczaj
zachęcamy do tworzenia kompleksowej oferty i zdobywania wiedzy. Nawet
jeśli reseller nie ma jakiegoś produktu, to powinien wiedzieć, jak klientowi
taki produkt zaoferować, a także gdzie uzyskać informacje na jego temat.
My z kolei staramy się dzielić ze sklepami naszą wiedzą, na przykład
przekazujemy informacje dotyczące testów prowadzonych na całym świecie.