Zanim objął Pan funkcję CEO Evernexu, przez kilka lat pracował Pan w Polsce, w firmie świadczącej usługi finansowe. Czy doświadczenia z tego okresu przydają się w polskim sektorze data center?

Vianney du Parc  Tak, gdyż w obu tych przypadkach mamy do czynienia z szeregiem podobieństw. Podobnie, jak poprzednia firma, Evernex też działa w wielu lokalizacjach, a konkretnie w ponad 160 krajach, świadcząc usługi B2B. Do tego jesteśmy silnie skoncentrowani na sprzedaży i rozwoju biznesu. Co ważne, w każdym ze wspomnianych obszarów Polska – jako kraj z solidną gospodarką – okazała się bardzo odporna w czasach kryzysów i wciąż rośnie.

Evernex jest największym globalnym graczem na rynku Third Party Maintenance. Jakie usługi świadczycie swoim klientom?

Vianney du Parc Nasze zobowiązanie to zaoferowanie drugiego życia całej infrastrukturze IT, ponieważ zapewniamy naprawę, ponowne wykorzystanie urządzeń i recycling, czyli realizujemy strategię 3R – repair, reuse oraz recycle. Chcę podkreślić, że tym samym jesteśmy mocno zaangażowani w green IT. Działamy zatem nie tylko po to, aby zarabiać – naszą misją jest także pozytywny wpływ na środowisko. Propozycja wartości, jaką dajemy klientom, to pomoc w znaczącej redukcji emisji CO2, którą jesteśmy w stanie poświadczyć odpowiednimi certyfikatami, jak też jednocześnie odciążenie ich budżetów – ponieważ korzystają oni dłużej ze swoich urządzeń i potrzebują mniej inwestycji. Doradzamy im, jak też wdrażamy i utrzymujemy niezbędną infrastrukturę po upływie okresu gwarancji. Dostarczamy przy tym usługi ITAD, czyli IT asset disposition, jak też zapewniamy zdalny monitoring centrów danych. Gdy coś przestanie działać, jesteśmy w stanie bezzwłocznie zareagować, wiedząc, jaką część trzeba wymienić. Zatem to, co robimy, jest korzystne zarówno dla planety, jak i dla budżetów naszych klientów.

Czy dla klientów w Polsce cele środowiskowe też są kluczowe?

Vianney du Parc Tak, przy czym najważniejsze są dwie kwestie: zrównoważony rozwój i koszty, ponieważ jeśli ktoś chce odnawiać swoją infrastrukturę co 3 do 5 lat, to nie potrzebuje budżetu na inwestycje tej wielkości, jak wówczas, gdy odnawia ją co 10 lat. Co istotne, oferowane przez nas wsparcie przez ostatnie 5 lat życia infrastruktury, jest tańsze niż to, które proponują producenci. A to dzięki niższym kosztom podzespołów, ponieważ każdego miesiąca skupujemy tysiące urządzeń – serwerów czy routerów, testujemy je i ponownie wykorzystujemy części, które są sprawne.

Jakie firmy korzystają z waszych usług w Polsce?

Sebastian Pawlak Jesteśmy obecni w zasadzie w każdym segmencie rynku, od małych firm po największe organizacje, jak jednostki publiczne, firmy telekomunikacyjne czy banki. Możemy podpisać umowy SLA z czasem naprawy nawet do 2 godzin. Dysponujemy przy tym niezbędnymi podzespołami, których w magazynach, w Warszawie i niedaleko Katowic, mamy około 10 tysięcy. Nawiasem mówiąc, na całym świecie mamy około 350 magazynów. W biurze w Warszawie stworzyliśmy również showroom dla klientów, a jest on ważny także dla naszych inżynierów. Jeśli klient ma jakiś problem, możemy odtworzyć środowisko i przetestować potrzebne rozwiązania najpierw tutaj, na naszych maszynach, zanim zostaną one wdrożone u klienta. Potrafimy świadczyć usługi nawet lepiej, niż serwis gwarancyjny producenta. Możemy też poszerzyć ich zakres, co zresztą klienci często robią.

Vianney du Parc Część klientów obsługujemy bezpośrednio. Pracujemy też z producentami OEM, jak Dell, HPE i Fujitsu. Świadczymy nasze usługi klientom, którzy potrzebują wsparcia w swoich centrach danych. Mamy do tego odpowiednich pracowników, logistykę, łańcuch dostaw i kompetencje.

Czy współpracujecie z integratorami IT?

Sebastian Pawlak W Polsce mamy około 30 aktywnych partnerów, którzy współpracują z nami w ciągu roku i generują około 20–30 proc. naszych przychodów. Wprawdzie co kwartał podpisujemy nowe umowy partnerskie, lecz nie ilość, a jakość partnerów jest dla nas najważniejsza. Oczekujemy od nich znajomości biznesu i kompetencji współpracy z klientami z łączoną ofertą, naszą oraz partnerów. Ze swojej strony gwarantujemy partnerom wysoki poziom kompetencji i bezpieczeństwo realizacji obietnic zapisanych w umowach.

Jaki wzrost na polskim rynku chce osiągnąć Evernex w nadchodzących latach?

Vianney du Parc Co najmniej na poziomie 15 procent rocznie, tak by co 5 lat niemalże podwajać nasz biznes. Jesteśmy pewni, że na polskim rynku jest olbrzymi potencjał, z pewnością segment TPM będzie się rozwijać. Liczymy na wzrost przede wszystkim w bankowości i w sektorze publicznym. Banki podlegają wielu regulacjom, w tym bardzo ważna jest suwerenność danych, zatem bazują na ich przechowywaniu w lokalnych data center. Obecnie w polskim oddziale Evernexu pracuje u nas około 25 osób. Zamierzamy powiększać nasz zespół sprzedażowy, jak też ten odpowiedzialny za łańcuch dostaw i wiedzę ekspercką. W centrum usług wspólnych pracują polscy eksperci, współpracują także z klientami z innych krajów. Z Polski sprzedajemy nasze usługi do innych krajów, obsługujemy ich stąd w sumie 26, czyli sporą część Europy.