Jaki typ podmiotów dominuje obecnie wśród nowych klientów zainteresowanych usługami centrów danych?

Wśród odbiorców Data4 znajdują się dostawcy usług chmurowych, operatorzy telekomunikacyjni, innowacyjne firmy technologiczne oraz koncerny międzynarodowe. Ogromną grupę stanowią klienci z branży bankowości, ubezpieczeń, integratorzy usług oraz podmioty sektora publicznego. Najważniejszą miarą jest jednak moc pobierana przez urządzenia IT. Patrząc z tej perspektywy, niekwestionowanym liderem są globalni operatorzy usług chmurowych, a wkrótce technologii AI.

W jakim stopniu klienci są zainteresowani fizycznym dostępem do rozwiązań  kolokowanych w centrach danych Data4 lub wdrażaniem własnych procedur ochronnych?

Odpowiadając na potrzeby klientów dotyczące bezpieczeństwa, opracowaliśmy wszechstronny portal, który zapewnia bezpośredni dostęp do szeregu usług, w tym pełny podgląd sieci i pomieszczeń. Dzięki temu informacje o ewentualnych problemach docierają do klientów bezzwłocznie. Stosujemy również mniej oczywiste rozwiązania, takie jak wynoszenie całej infrastruktury technicznej poza komorę IT. Skutkiem tego jej przeglądy serwisowe są prowadzone bez fizycznego dostępu do serwerów klienta. Część firm stosuje dodatkowe procedury, jak nadzorowanie wejścia każdej osoby, w tym pracowników klienta, a także dodatkowe kamery, detektory metalu czy posterunek własnej firmy ochroniarskiej.

Jak duże znaczenie dla klientów mają aspekty związane z ekologią i jak w tym zakresie przedstawia się oferta Data4?

Realizując zobowiązania w obszarze zrównoważonego rozwoju, w naszych obiektach stosujemy szereg technik, których celem jest zmniejszenie śladu środowiskowego. Ich wdrażanie obejmuje zarówno etap budowy centrum danych, jak też jest widoczne podczas jego eksploatacji. Co więcej, realizujemy kompleksowy plan zarządzania wodą, wykorzystując w tym celu najnowsze techniki, takie jak „free-cooling” i „free-chilling”. Pracujemy też nad udoskonaleniem metod nawilżania powietrza i optymalizacji temperatury. Jednym z najważniejszych osiągnięć w tym obszarze, wyróżniającym nas na rynku, jest Green Dashboard. To bezkonkurencyjne narzędzie, dzięki któremu klienci mogą monitorować ślad środowiskowy wynajętej infrastruktury. Pozwala im to ocenić jej wpływ na środowisko, a finalnie może okazać się pomocne w prowadzeniu obowiązkowego raportowania ESG.

W maju 2023 roku otworzyliście swoje pierwsze centrum danych w Jawczycach. Jakie są dalsze plany rozbudowy kampusu?

Nasza działalność w Polsce jest skupiona na rozwoju kampusu w podwarszawskich Jawczycach. Działka zajmuje powierzchnię 4 hektarów, więc ma potencjał do dalszej rozbudowy. Pełną inwestycję stworzą cztery obiekty, których całkowity przydział mocy wyniesie 60 MW. Zapewni to klientom potencjał korzystania z większej mocy obliczeniowej, co przełoży się na ciągłość rozwijającego się biznesu.

W jak dużym stopniu w infrastrukturze centrów danych wciąż możliwe jest wprowadzanie innowacyjności?

W świecie, w którym zapotrzebowanie na moc obliczeniową nieustannie rośnie, centra danych muszą wprowadzać innowacje, aby temu sprostać, ale jednocześnie ograniczać swój ślad środowiskowy. Świetnym tego przykładem jest wspomniany Green Dashboard. Dzięki niemu nie tylko ograniczamy własny ślad węglowy, ale także całego cyfrowego ekosystemu. Innowacje pojawiają się już na etapie budowy, a dzięki nim powstają trwałe, zrównoważone obiekty, zawierające opatentowaną komorę sufitową, czyli nowoczesny system chłodzenia. Naturalnie cały czas przyglądamy się kolejnym rozwiązaniom. Celem wszystkich tych działań jest zapewnienie każdemu z naszych klientów bardziej zoptymalizowanych operacji, większej modułowości oraz lepszej efektywności energetycznej i gęstości mocy.

Dodatkowe informacje: Adam Ponichtera, Country Director and Head of Sales Poland, Data4 Group, adam.ponichtera@data4group.com