Katarzyna Marczuk: polska specjalistka od autonomicznych pojazdów
O faktach i mitach na temat autonomicznych aut i biznesie IT w Singapurze rozmawiamy z Katarzyną Marczuk, CEO Aleet, Polką mieszkającą w tym azjatyckim kraju, która niedawno uruchomiła nowy projekt w Polsce.
Katarzyna Marczuk w Singapurze pracowała w startupach i m.in. współtworzyła firmę nuTonomy, specjalizującą się w oprogramowaniu dla autonomicznych pojazdów (obecnie jej współwłaścicielem jest Hyundai). Po dekadzie w biznesie IT w azjatyckim mieście – państwie postanowiła wykorzystać swoje doświadczenie w Polsce. Uruchomiła startup Aleet, skoncentrowany na oprogramowaniu do zarządzania flotą.
W naszym podcaście mówi m.in. o różnicach między funkcjonowaniem startupu w Polsce i w Singupurze.
„Jest zupełnie inaczej, przede wszystkim od strony finansowej. W Singapurze czy w Stanach fundusze przychodzą i mają pieniądze. Tam się rozmawia o dziesiątkach milionów inwestycji i waluacji spółek, które mają zero przychodów. W Polsce to z czym się zderzyłam, ze ścianą, to trzeba mieć model biznesowy, który bardzo szybko generuje przychód” – mówi. Jak dodaje, firma którą przed laty współtworzyła w Singapurze nadal nie ma przychodów, a mimo to nie narzeka na brak inwestorów i rozrosła się do dużego przedsiębiorstwa.
Dzieli się również wiedzą z dziedziny, w której się specjalizuje: wyjaśnia, dlaczego pojazdy autonomiczne są (na razie) bardzo drogie, kiedy to się zmieni i do jakiego poziomu mogą spaść ceny. Wskazuje też, jakie są wyzwania związane z tą technologią.
Zmierzy się również z obawami dotyczącymi bezpieczeństwa autonomicznych pojazdów. Wyjaśnia, jaki jest obecnie ich poziom niezawodności i czy w porównaniu z pojazdami kierowanymi przez ludzi jest się czego bać.
„95 proc. wszystkich wypadków to jest błąd ludzki. Wyeliminujemy błąd ludzki zostanie maszyna, 5 proc., mamy znaczącą redukcję” – zauważa ekspertka i dodaje, że poziom niezawodności autonomicznych technologii, nad którymi pracowała, osiągnął 95 proc. Czyli do poprawy jest jeszcze pozostałe 5 proc. Tym niemniej bezpieczeństwo jest priorytetem nr 1 oprogramowania.
„Jeśli szansa jest jakakolwiek, że coś się może stać, bezpieczeństwo jest na 1 miejscu, to zwalniamy albo unieruchamiamy pojazd, aby uniknąć wypadku” – mówi. Dodajmy na marginesie, że dla niektórych kierowców z krwi i kości bezpieczeństwo chyba nie zawsze jest najważniejsze….
A czy zdaniem specjalistki autonomiczne auto wyprzedzi Lewisa Hamiltona na torze F1? Odpowiedź w naszym podcaście.
Z Katarzyną Marczuk rozmawia Wojciech Urbanek, zastępca redaktora naczelnego CRN Polska.
Podcastu możecie wysłuchać na
Youtube
Spotify
Apple Podcasts
Podobne podcasty
Tomasz Krajewski: „Kanał partnerski i dystrybucyjny zawsze będzie potrzebny”
W ramach projektu All of Backup Exclusive Networks rozmawiamy z Tomaszem Krajewskim, dyrektorem w Veeam Software, m.in. o tym, czy i jak usługowe IT zmieni kanał dystrybucyjny, co to jest tryb paniki w przedsiębiorstwach i jak to się ma do ransomoware oraz dlaczego wschód Europy później niż zachód przyjmuje nowe trendy technologiczne.
Czy (i dla kogo) rozdrobnienie rynku cyberbezpieczeństwa jest problemem
Z Lucy Szaszkiewicz, współzałożycielką i CEO startupu 1Strike.io, rozmawiamy m.in. o konsolidacji rynku cyberbezpieczeństwa, roli integratorów i wykorzystaniu narzędzi AI do ochrony cyfrowej.
Piotr Drąg z HPE o backupie: jak się najlepiej chronić?
"Polska jest najczęściej atakowanym krajem na świecie przez gangi ransomware" - mówi Piotr Drąg, HPE Storage Category Manager w podcaście CRN Polska.