Katarzyna Marczuk: polska specjalistka od autonomicznych pojazdów
O faktach i mitach na temat autonomicznych aut i biznesie IT w Singapurze rozmawiamy z Katarzyną Marczuk, CEO Aleet, Polką mieszkającą w tym azjatyckim kraju, która niedawno uruchomiła nowy projekt w Polsce.
Katarzyna Marczuk w Singapurze pracowała w startupach i m.in. współtworzyła firmę nuTonomy, specjalizującą się w oprogramowaniu dla autonomicznych pojazdów (obecnie jej współwłaścicielem jest Hyundai). Po dekadzie w biznesie IT w azjatyckim mieście – państwie postanowiła wykorzystać swoje doświadczenie w Polsce. Uruchomiła startup Aleet, skoncentrowany na oprogramowaniu do zarządzania flotą.
W naszym podcaście mówi m.in. o różnicach między funkcjonowaniem startupu w Polsce i w Singupurze.
„Jest zupełnie inaczej, przede wszystkim od strony finansowej. W Singapurze czy w Stanach fundusze przychodzą i mają pieniądze. Tam się rozmawia o dziesiątkach milionów inwestycji i waluacji spółek, które mają zero przychodów. W Polsce to z czym się zderzyłam, ze ścianą, to trzeba mieć model biznesowy, który bardzo szybko generuje przychód” – mówi. Jak dodaje, firma którą przed laty współtworzyła w Singapurze nadal nie ma przychodów, a mimo to nie narzeka na brak inwestorów i rozrosła się do dużego przedsiębiorstwa.
Dzieli się również wiedzą z dziedziny, w której się specjalizuje: wyjaśnia, dlaczego pojazdy autonomiczne są (na razie) bardzo drogie, kiedy to się zmieni i do jakiego poziomu mogą spaść ceny. Wskazuje też, jakie są wyzwania związane z tą technologią.
Zmierzy się również z obawami dotyczącymi bezpieczeństwa autonomicznych pojazdów. Wyjaśnia, jaki jest obecnie ich poziom niezawodności i czy w porównaniu z pojazdami kierowanymi przez ludzi jest się czego bać.
„95 proc. wszystkich wypadków to jest błąd ludzki. Wyeliminujemy błąd ludzki zostanie maszyna, 5 proc., mamy znaczącą redukcję” – zauważa ekspertka i dodaje, że poziom niezawodności autonomicznych technologii, nad którymi pracowała, osiągnął 95 proc. Czyli do poprawy jest jeszcze pozostałe 5 proc. Tym niemniej bezpieczeństwo jest priorytetem nr 1 oprogramowania.
„Jeśli szansa jest jakakolwiek, że coś się może stać, bezpieczeństwo jest na 1 miejscu, to zwalniamy albo unieruchamiamy pojazd, aby uniknąć wypadku” – mówi. Dodajmy na marginesie, że dla niektórych kierowców z krwi i kości bezpieczeństwo chyba nie zawsze jest najważniejsze….
A czy zdaniem specjalistki autonomiczne auto wyprzedzi Lewisa Hamiltona na torze F1? Odpowiedź w naszym podcaście.
Z Katarzyną Marczuk rozmawia Wojciech Urbanek, zastępca redaktora naczelnego CRN Polska.
Podcastu możecie wysłuchać na
Youtube
Spotify
Apple Podcasts
Podobne podcasty
To nie są łatwe czasy dla startupów
Z Maciejem Filipkowskim, autorem audycji „Zaprojektuj swoje życie”, mentorem, inwestorem, przedsiębiorcą, rozmawiamy między innymi o tym, gdzie lepiej się pracuje: w amerykańskiej czy koreańskiej korporacji, w jakie polskie startupy warto inwestować, jak na startupowy biznes wpływa pułapka średniego rynku?
Anna Streżyńska: „Będąc 30 lat w tym środowisku mam nie tylko przyjaciół, ale i zapiekłych wrogów”
O wyzwaniach i radach dotyczących cyfryzacji dla polskiej administracji i biznesu, atutach i zadaniach dla nowego ministra, nieocenionej lekcji, jaką jest kierowanie startupem, przyszłości AI, rozmawiamy z osobą doskonale znaną w branży - Anną Streżyńską, byłą minister cyfryzacji, a obecnie CEO startupu MC2 Innovations.
Marcin Babiak: komu ChatGPT odbierze pracę?
Jest "Liderem LinkedIn 2022", a jego wpisy czytało już w sumie ponad 6 mln osób. Marcin Babiak, trener biznesu w Kordo Edukacja, w podcaście CRN Polska mówi m.in. o skutkach szybkich zmian w technologii i o tym, jakie konsekwencje dla planowania przyszłej kariery i rozwoju zawodowego ma ChatGPT.