Rynek NAS: „klienci zobaczyli, że chmura nie jest idealna”
Rozwój zdalnych biur, któremu towarzyszy rosnąca ilość danych i połączonych urządzeń w domach, jeszcze długo będzie zwiększać zapotrzebowanie na NAS-y.
Rośnie rola zaawansowanych aplikacji.
NAS ma być uniwersalny
Klienci najczęściej poszukują urządzeń uniwersalnych, które pozwolą przechować duże ilości plików, w tym multimedialnych, zapewnią miejsce na kopie bezpieczeństwa, ale też zaoferują coś więcej. Przykładowo, coraz popularniejsze stają się narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, dajmy na to umożliwiające wykrywanie osób i obiektów na zdjęciach.
W domach, które często pełnią funkcję biur i zdalnych stanowisk do nauki, zapotrzebowaniu na NAS-y sprzyja coraz większa liczba połączonych urządzeń: laptopów, smartfonów, tabletów czy sprzętu IoT i generowanych przez nie danych. Tempo tego wzrostu w najbliższych latach pokazuje prognoza IDC, z której wynika, że w 2025 r. w użyciu będzie ponad 80 proc. więcej „connected devices” (75 mld szt.) niż w 2020 r. (41 mld szt.), co przełoży się na „produkcję” coraz większej masy danych, które trzeba będzie gdzieś przechowywać i udostępniać. Taka liczba połączonych urządzeń za 3 lata wygeneruje blisko 80 zetabajtów danych, co stanowi dużą szansę na dalszy rozwój rynku NAS-ów. Nic dziwnego, że na rynku pojawia się więcej NAS-ów wyposażonych w wielogigabitowe łącza.
– Wszystkie nasze nowe modele zostały wyposażone w porty 2,5 GbE, z tego powodu, że szybsza sieć powoli staje się standardem – wyjaśnia Łukasz Milic.
Także pojemność dysków, a co za tym idzie całych serwerów, cały czas rośnie. Klienci oczekują przede wszystkim dużej wydajności serwerów i wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych, ale wymagania w tym kierunku mają związek ze zwiększającą się liczbą incydentów z ransomware.
W przypadku Synology widoczne jest zainteresowanie modelami z serii Plus, co oznacza, że klienci są w stanie zapłacić więcej, by mieć dostęp do zaawansowanych aplikacji biznesowych (Active Backup Suite) oraz systemu plików Btrfs. Producent odnotował również rosnące zainteresowanie rozwiązaniami do monitoringu wideo. Bardziej poszukiwane są również są modele z SSD cache i karty rozszerzeń z portami M2 i 10 GbE.
– Bezpieczeństwo danych, prosta obsługa, długi okres wsparcia, jeśli chodzi o aktualizacje i poprawki, wysoka jakość dostarczanych aplikacji, które w większości są darmowe. To są cechy, które cenią odbiorcy – mówi Przemysław Biel, Sales Channel Manager Poland w Synology.
Jak dodaje, użytkownicy cenią również opcje szybkiej naprawy, w ciągu 3 dni roboczych. To nie powinno dziwić, ponieważ nawet w małym biznesie awaria i przestój oznacza straty i problemy w działaniu firmy.
Ewolucja, a nie rewolucja
Zmiany w sprzętowej konstrukcji NAS-ów nie następują szybko. W przyszłości nie należy spodziewać się przełomowych nowości, choć będzie postępował rozwój poszczególnych komponentów systemu.
– Rynek NAS jest już dojrzały. Większość zmian to bardziej powolna ewolucja niż rewolucja. Obejmuje nowe wersje systemów zarządzania, integrację z chmurą, większe pojemności dysków, szybsze procesory i interfejsy sieciowe – mówi Kamil Guss, Product Manager marki Qsan w EPA Systemy.
Rośnie przy tym zainteresowanie specjalizowanym oprogramowaniem dołączanym do serwerów. Zjawisko specjalizacji wpisuje się w trend widoczny na całym rynku IT, a dopasowanie NAS-ów do specyficznych wymagań użytkowników staje się coraz bardziej istotne.
– Ma miejsce ewolucja rozwiązań w stronę specjalizacji, gdzie użytkownik kupuje rozwiązanie do konkretnego zastosowania, a nie jak wcześniej, biorąc pod uwagę jedynie określoną liczbę slotów i pojemność – stwierdza Piotr Król, Product Manager w Stovarisie.
Zdaniem resellera
Do domu i home office najczęściej kupowane są NAS-y dwudyskowe lub czterodyskowe. W tym roku widzimy rosnące zainteresowanie modelami czterodyskowymi, jak również większymi pojemnościami dysków, takimi jak 8 TB. Klienci zamawiają też dodatkowy RAM, na przykład powiększając pamięć z 2 do 6 GB. Rośnie więc zapotrzebowanie na pojemność i wydajność serwerów. Z naszych obserwacji wynika, że małe NAS-y najczęściej zamawiane są do użytku prywatnego, do przechowywania i udostępniania multimediów. Zwiększa się jednak wykorzystanie takich urządzeń w małych biurach oraz jako serwerów do pracy zdalnej.
Podobne artykuły
Channel Manager staje się zaufanym doradcą partnera
Obecnie rolą Channel Managera jest zapewnienie partnerom kompleksowego wsparcia nie tylko w zakresie portfolio produktowego, ale też w prowadzeniu działalności biznesowej. Przy czym kluczowym elementem zarządzania kanałem sprzedaży jest efektywna komunikacja z uczestnikami rynku.
Program partnerski OVHcloud: droga do sukcesu w ekosystemie chmury
Wraz z ewolucją krajobrazu usług chmurowych zmieniają się także wyzwania i możliwości, które czekają na OVHcloud oraz jego partnerów w 2024 roku.
Synology: pełna ochrona w jednym serwerze
Sprawne tworzenie kopii zapasowych wszystkich rodzajów danych, jak i obejmowanie ich innymi mechanizmami ochronnymi, zapewniają serwery NAS firmy Synology.