Lepszy rok dla branży

Światowe wydatki na IT w 2014 r. wzrosną średnio o 3,1 proc. w porównaniu z ub.r., a więc przekroczą 3,7 bln dol. – prognozuje Gartner. To oznaczałoby, że bieżący rok będzie lepszy niż 2013, kiedy to przychody na globalnym rynku zwiększyły się jedynie o 0,4 proc. Największy wzrost sprzedaży Gartner przewiduje w segmencie oprogramowania dla firm (6,8 proc.), co przekłada się na wydatki rzędu 320 mld dol. Także w ub.r. ten sektor wyróżniał się najlepszą koniunkturą (wzrost 5,2 proc. ). Popyt zwiększy się zwłaszcza na systemy CRM i aplikacje do zarządzania łańcuchem dostaw (SCM).

Większe obroty niż w ub.r. (o 4,3 proc.) ma wygenerować sprzedaż sprzętu. W 2013 r. odnotowano spadek rzędu 1,2 proc. Gartner przewiduje jednak, że marże będą topnieć. Zdaniem analityków takie urządzenia jak PC, smartfony, tablety upodabniają się do siebie. Niedługo mają różnić się przede wszystkim ceną, a nie przeznaczeniem.

W przypadku usług prognoza została skorygowana w dół (do 4,5 proc.) w porównaniu z ub.r. Gartner uważa, że przedsiębiorcy w większym stopniu, niż wcześniej przewidywano, będą korzystać z chmury, co ograniczy wydatki na outsourcing (zwłaszcza na kolokację, hosting, outsourcing centrum danych). Do 2017 r. przychody z usług IT wciąż mają się zwiększać o 4–5 proc. rocznie.

Warto zwrócić uwagę, że ponad 40 proc. wydatków na IT w wyliczeniu Gartnera stanowią usługi telekomunikacyjne. W bieżącym roku analitycy nie spodziewają się znacznej poprawy (+1,2 proc.). Przyczyn jest wiele, m.in. wzrost liczby gospodarstw domowych korzystających z Wi-Fi oraz spadek liczby połączeń głosowych.

 

 

Renesans desktopów

 

W IV kw. 2013 r. dostawy komputerów na polski rynek zmniejszyły się o 10,1 proc. w porównaniu z IV kw. 2012 r. – ustaliło IDC. Spadek jest przede wszystkim skutkiem wyraźnie mniejszego zainteresowania laptopami – sprzedaż skurczyła się o 15,1 proc. I tak było lepiej, niż spodziewała się większość producentów – zauważa firma badawcza. Wzrósł natomiast popyt na desktopy, głównie dzięki zamówieniom w sektorze publicznym. Sprzedaż zwiększyła się o 2,1 proc. w odniesieniu do III kw. 2012 r., sięgając 902 tys. urządzeń. Uwzględniono m.in. dużą dostawę komputerów dla ZUS-u (13 tys.). Liderem polskiego rynku PC pozostało Lenovo z udziałem 29,8 proc. (177 tys. sprzedanych komputerów). Drugi był Asus, a trzecie HP. Według IDC w końcu ub.r. Samsung koncentrował się bardziej na tabletach niż w segmencie PC, lukę na rynku wypełnili inni producenci.

 

 

 

 

Trwa mobilny boom

 

Rok 2014 upłynie w naszym kraju pod znakiem solidnych wzrostów sprzedaży smartfonów i tabletów – wynika z prognozy ZIPSEE (Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT). Polski rynek ma wchłonąć do końca br. prawie 6,6 mln smartfonów i 2 mln tabletów, co w porównaniu z 2013 r. oznacza wzrost sprzedaży odpowiednio o 23,3 proc. i 42,9 proc. Wartościowo sektor smartfonów ma być o wiele większy niż tabletów – w przeliczeniu ok. 5,8 mld zł. Jego udział w polskim rynku komórek zwiększy się do 70 proc. (2013 r. – 58 proc.). Według prognozy w przypadku zaawansowanych telefonów nie należy spodziewać się spadku średnich cen urządzeń, w przeciwieństwie do cen tabletów – dlatego przychody ze sprzedaży tabletów w br. wzrosną ponad 3-krotnie mniej niż sprzedaż ilościowa.

Prognozę oparto na danych firm zrzeszonych w ZIPSEE (zarówno producentów, jak i dystrybutorów), które zostały uśrednione. Biorąc pod uwagę udział danej firmy w rynku – im jest on większy, tym dane miały większą wagę. Dane zebrano w grudniu 2013 r., więc IV kw. 2013 r. również oparto na szacunkach.

 

 

 

 

Samsung i Apple dominują

 

Gemius sprawdził, jakie marki urządzeń mobilnych są najpopularniejsze wśród polskich użytkowników. Analiza ruchu w sieci wykazała, że dominują Apple i Samsung. Łącznie ze sprzętu tych dwóch producentów pochodzi 60 proc. odsłon mobilnych w polskiej sieci (31 proc. – Apple i 29 proc. – Samsung; dane z grudnia 2013 r.). W porównaniu z grudniem 2012 roku zyskał koreański koncern (miał 27 proc.), zaś Apple stracił (miał 35 proc.).

Na trzecim miejscu uplasowało się Sony (ponad 11 proc.), ale jego udział maleje – skurczył się o jedną dziesiątą w ciągu roku. W Polsce część rynku straciła także Nokia (13 proc. do 9,6 proc.).

Natomiast producenci, których tablety i smartfony zyskują na popularności, to: LG i HTC (po 4,7 proc. ruchu w sieci), Asus (1,9 proc.), Alcatel (1 proc.), Prestigio (1 proc.), Lenovo i Huawei (poniżej 1 proc.) oraz Acer i ZTE (poniżej 0,5 proc.).

Zwiększył się także zasięg najwyżej sklasyfikowanej polskiej marki – Goclever. Sprzęt producenta w końcu ub.r. odpowiadał za 0,2 proc. ruchu na polskich stronach WWW (rok temu – 0,03 proc.).