Oprogramowanie zarządzające: dużo pracy dla integratorów
Coraz więcej przedsiębiorstw interesuje się programami wspomagającymi zarządzanie w firmach – twierdzą przedstawiciele producentów. Nie znaczy to jednak, że nadeszły czasy łatwego zarobku dla dostawców systemów.
Rynek tradycyjnie pojmowanych ERP-ów wyhamowuje,
a producenci muszą szybko reagować na potrzeby firm dotyczące mobilności,
chmury, analizy danych i współpracy z mediami społecznościowymi.
Liczy się i coraz bardziej będzie się liczyć szybki czas wdrożenia
oprogramowania biznesowego i łatwy dostęp do potrzebnych w danej
chwili funkcji. Dzięki oprogramowaniu wspomagającemu zarządzanie
przedsiębiorstwo ma stale budować swoją przewagę konkurencyjną, stąd tak duży
nacisk na przyjazny interfejs, łatwą obsługę i dostosowanie do potrzeb
konkretnej firmy i jej pracowników. Spore pole do popisu będą więc mieli
integratorzy systemów, ponieważ jeszcze bardziej zyska na znaczeniu
zaproponowana przez nich wartość dodana, na przykład w postaci dodatkowych
aplikacji i opieki posprzedażnej.
W 2014 r. dla resellerów i integratorów…
… szanse będą wyznaczać trendy rynkowe, a te od kilku
lat skupiają się wokół wiodących haseł: mobilność, chmura, Business
Intelligence. Innowacyjne połączenie tych z pozoru trzech różnych pojęć to
z pewnością sposób na zdobycie nowych klientów – Edyta Kozek, specjalista ds.
rozwiązań ERP w Comarchu.
… szansą są firmy
z produkcyjnego segmentu rynku. Duża konkurencja i spowolnienie
gospodarcze wymusza na nich konieczność lepszej organizacji produkcji
i obniżania kosztów operacyjnych. Dlatego wielu decyduje się wymienić
przestarzałe systemy zarządzania i zastąpić je specjalizowanym
rozwiązaniem. Obserwujemy stały wzrost zainteresowania przedsiębiorstw
narzędziami analitycznymi. W przyszłym roku ruszą kolejne programy unijne
związane z realizacją projektów inwestycyjnych, których celem będzie
podniesienie innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.
To szansa dla nas wszystkich – Tomasz Fidos, prezes rady
nadzorczej Humansoftu.
… zajmujących się oprogramowaniem InsERT powinien nastąpić
wyjątkowy okres. Szykujemy kilka niezwykle ważnych premier produktowych. To
duża szansa dla partnerów na zwiększenie przychodów oraz poszerzenie rynku.
Z pewnością pojawią się kolejne zmiany w prawie, a to zawsze
stanowi element katalizujący sprzedaż licencji, a w jeszcze większym
stopniu abonamentów na aktualizacje. Bez względu więc na kryzys nasi partnerzy
powinni godziwie zarobić – Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu
w Insercie.
… szansą na realne rozszerzenie ich rynku może być na
przykład budowanie centrów obliczeniowych nastawionych na usługi chmurowe,
opartych na technologii programowo-sprzętowej i wyposażonych
w autorskie rozwiązania software’owe partnera. Zarówno technologia chmury,
jak i integrowanie infrastruktury IT na platformie Engineered Systems to
są tematy, o których szeroko dyskutujemy także z naszymi partnerami
– Bartosz Soroczyński,
dyrektor generalny Oracle’a.
… pozytywnym zjawiskiem będzie wzrost popytu na polskim
rynku aplikacji biznesowych. Motorem rozwoju w dalszym ciągu będzie chmura
i aplikacje mobilne. Z roku na rok wzrasta liczba osób
wykorzystujących w pracy prywatne urządzenia, głównie mobilne. Zapewnienie
dostępu do mobilnych aplikacji klienckich na smartfony i tablety będzie
miało kluczowe znaczenie – Adam
Komorowski, dyrektor działu aplikacji biznesowych Microsoft Dynamics.
… powinno się przede wszystkim liczyć zwiększanie udziału
przychodów z usług, które tworzą wartość dodaną do rozwiązania. Wydaje
się, że w związku z wejściem w życie ustawy o VAT,
w styczniu 2014 r. wiele firm stanie wobec wyzwania, jak
zoptymalizować obieg informacji w procesie księgowania i rozliczania
podatków. Przedsiębiorstwa będą musiały przeprowadzać we własnym zakresie tzw.
kontrole biznesowe. Oprogramowanie powinno wspierać przedsiębiorców w tym
zakresie, co tworzy spore pole do popisu dla integratorów i usług IT
– Beata Szafarczyk-Cylny,
dyrektor działu współpracy z partnerami w Sage’u.
Rok 2014 może okazać się trudny…
… dla dostawców mocno konkurujących ceną. Klienci będą mniej
skłonni do wybierania najtańszych ofert, z obawy o dodatkowe koszty
związane z obniżoną jakością lub zakresem usług. Wdrożenie ERP już dawno
przestało być projektem informatycznym, który ma wspomóc zmianę organizacyjną
i redefinicję procesów biznesowych. W tym kontekście zagrożeniem może
być brak kompleksowości oferty i możliwości zaoferowania najwyższej
jakości usług nie tylko w obszarze technicznym, ale i biznesowym – Edyta Kozek, specjalista ds. rozwiązań ERP
w Comarchu.
… dla firm, które nie łączą jeszcze umiejętności bycia
doradcą w tradycyjnych wdrożeniach ze stałym budowaniem kompetencji
w nowych obszarach, takich jak rozwiązania mobilne oraz usługi oferowane
w modelu cloud computing. Rynek wymaga od resellerów i integratorów
czy to wiedzy dziedzinowej, czy specjalizacji branżowej, niemniej priorytety
inwestycyjne klientów będą zmieniały się, zmierzając w stronę rozwiązań
jeszcze skuteczniej zwiększających efektywność. Klienci mają coraz większe
wymagania wobec rozwiązań wykorzystywanych w obszarze analityki
biznesowej, cloud computingu i mobility – Paweł Jędrusik, dyrektor sprzedaży w SAP.
… w związku
z zagrożeniem, jakim jest niższa od prognozowanych dynamika PKB. Jeśli
gospodarka nie będzie się rozwijać, rynek nie zgłosi spodziewanego popytu.
Kolejny czynnik to nasycenie rynku rozwiązaniami. Dlatego też szans należy
upatrywać w usługach i tworzeniu wartości dodanej dla klienta – Beata Szafarczyk-Cylny, dyrektor działu
współpracy z partnerami w Sage’u.
… dla rodzinnych firm handlowych i sklepików.
W naszym segmencie rynku uwidacznia się coraz większy udział sprzedaży
związanej bądź to z sieciami handlowymi, bądź z sieciami
franczyzowymi – Jarosław
Szawlis, prezes Insertu.
… ze względu na ciągły rozwój cyberprzestępczości.
W czasach rozwoju chmury, możliwości mobilnych i współpracy
w sieciach społecznościowych największym wyzwaniem dla resellerów
i integratorów będzie zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych – Adam Komorowski, dyrektor działu
aplikacji biznesowych Microsoft Dynamics.
Podobne artykuły
Integratorzy o planach na 2019
W przypadku mniejszych firm informatycznych już samo przetrwanie kolejnego roku na trudnym polskim rynku bywa uznawane za sukces. Jednak rodzimi integratorzy, pomimo niełatwych warunków do działania, chcą się rozwijać i walczyć o klientów. Ważnym elementem ich działalności jest edukowanie użytkowników w zakresie jakościowych rozwiązań i usług – zadanie niełatwe, ale bez tego żaden biznes nie pójdzie naprzód, a walka ceną nie przestanie być wieczną bolączką.
Centra danych sięgają po integratorów
Krajowi operatorzy centrów danych szukają bezpiecznego miejsca na rynku, na którym coraz odważniej zaczynają sobie poczynać globalni dostawcy chmury obliczeniowej. Chcą, by w rywalizacji z gigantami pomogli im integratorzy.
Integratorzy: co było, co będzie
Zadaliśmy sześciu integratorom kilka pytań dotyczących niedawnej przeszłości i najbliższej przyszłości ich firm oraz całego rynku IT w Polsce i na świecie. Choć udzielone odpowiedzi w znacznym stopniu różnią się od siebie, to w jednej kwestii panuje zgoda, a mianowicie, że rola tradycyjnie pojmowanego integratora powoli odchodzi w zapomnienie, wypierana przez działającego na wielu poziomach przedsiębiorstwa strategic business partnera.