Rynek tradycyjnie pojmowanych ERP-ów wyhamowuje,
a producenci muszą szybko reagować na potrzeby firm dotyczące mobilności,
chmury, analizy danych i współpracy z mediami społecznościowymi.
Liczy się i coraz bardziej będzie się liczyć szybki czas wdrożenia
oprogramowania biznesowego i łatwy dostęp do potrzebnych w danej
chwili funkcji. Dzięki oprogramowaniu wspomagającemu zarządzanie
przedsiębiorstwo ma stale budować swoją przewagę konkurencyjną, stąd tak duży
nacisk na przyjazny interfejs, łatwą obsługę i dostosowanie do potrzeb
konkretnej firmy i jej pracowników. Spore pole do popisu będą więc mieli
integratorzy systemów, ponieważ jeszcze bardziej zyska na znaczeniu
zaproponowana przez nich wartość dodana, na przykład w postaci dodatkowych
aplikacji i opieki posprzedażnej.

 

W 2014 r. dla resellerów i integratorów…

… szanse będą wyznaczać trendy rynkowe, a te od kilku
lat skupiają się wokół wiodących haseł: mobilność, chmura, Business
Intelligence. Innowacyjne połączenie tych z pozoru trzech różnych pojęć to
z pewnością sposób na zdobycie nowych klientów –  Edyta Kozek, specjalista ds.
rozwiązań ERP w Comarchu.

… szansą są firmy
z produkcyjnego segmentu rynku. Duża konkurencja i spowolnienie
gospodarcze wymusza na nich konieczność lepszej organizacji produkcji
i obniżania kosztów operacyjnych. Dlatego wielu decyduje się wymienić
przestarzałe systemy zarządzania i zastąpić je specjalizowanym
rozwiązaniem. Obserwujemy stały wzrost zainteresowania przedsiębiorstw
narzędziami analitycznymi. W przyszłym roku ruszą kolejne programy unijne
związane z realizacją projektów inwestycyjnych, których celem będzie
podniesienie innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.
To szansa dla nas wszystkich – Tomasz Fidos, prezes rady
nadzorczej Humansoftu.

… zajmujących się oprogramowaniem InsERT powinien nastąpić
wyjątkowy okres. Szykujemy kilka niezwykle ważnych premier produktowych. To
duża szansa dla partnerów na zwiększenie przychodów oraz poszerzenie rynku.
Z pewnością pojawią się kolejne zmiany w prawie, a to zawsze
stanowi element katalizujący sprzedaż licencji, a w jeszcze większym
stopniu abonamentów na aktualizacje. Bez względu więc na kryzys nasi partnerzy
powinni godziwie zarobić – Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu
w Insercie.

… szansą na realne rozszerzenie ich rynku może być na
przykład budowanie centrów obliczeniowych nastawionych na usługi chmurowe,
opartych na technologii programowo-sprzętowej i wyposażonych
w autorskie rozwiązania software’owe partnera. Zarówno technologia chmury,
jak i integrowanie infrastruktury IT na platformie Engineered Systems to
są tematy, o których szeroko dyskutujemy także z naszymi partnerami
– Bartosz Soroczyński,
dyrektor generalny Oracle’a.

… pozytywnym zjawiskiem będzie wzrost popytu na polskim
rynku aplikacji biznesowych. Motorem rozwoju w dalszym ciągu będzie chmura
i aplikacje mobilne. Z roku na rok wzrasta liczba osób
wykorzystujących w pracy prywatne urządzenia, głównie mobilne. Zapewnienie
dostępu do mobilnych aplikacji klienckich na smartfony i tablety będzie
miało kluczowe znaczenie – Adam
Komorowski, dyrektor działu aplikacji biznesowych Microsoft Dynamics.

 

… powinno się przede wszystkim liczyć zwiększanie udziału
przychodów z usług, które tworzą wartość dodaną do rozwiązania. Wydaje
się, że w związku z wejściem w życie ustawy o VAT,
w styczniu 2014 r. wiele firm stanie wobec wyzwania, jak
zoptymalizować obieg informacji w procesie księgowania i rozliczania
podatków. Przedsiębiorstwa będą musiały przeprowadzać we własnym zakresie tzw.
kontrole biznesowe. Oprogramowanie powinno wspierać przedsiębiorców w tym
zakresie, co tworzy spore pole do popisu dla integratorów i usług IT
– Beata Szafarczyk-Cylny,
dyrektor działu współpracy z partnerami w Sage’u.

 

Rok 2014 może okazać się trudny…

… dla dostawców mocno konkurujących ceną. Klienci będą mniej
skłonni do wybierania najtańszych ofert, z obawy o dodatkowe koszty
związane z obniżoną jakością lub zakresem usług. Wdrożenie ERP już dawno
przestało być projektem informatycznym, który ma wspomóc zmianę organizacyjną
i redefinicję procesów biznesowych. W tym kontekście zagrożeniem może
być brak kompleksowości oferty i możliwości zaoferowania najwyższej
jakości usług nie tylko w obszarze technicznym, ale i biznesowym – Edyta Kozek, specjalista ds. rozwiązań ERP
w Comarchu.

… dla firm, które nie łączą jeszcze umiejętności bycia
doradcą w tradycyjnych wdrożeniach ze stałym budowaniem kompetencji
w nowych obszarach, takich jak rozwiązania mobilne oraz usługi oferowane
w modelu cloud computing. Rynek wymaga od resellerów i integratorów
czy to wiedzy dziedzinowej, czy specjalizacji branżowej, niemniej priorytety
inwestycyjne klientów będą zmieniały się, zmierzając w stronę rozwiązań
jeszcze skuteczniej zwiększających efektywność. Klienci mają coraz większe
wymagania wobec rozwiązań wykorzystywanych w obszarze analityki
biznesowej, cloud computingu i mobility – Paweł Jędrusik, dyrektor sprzedaży w SAP.

… w związku
z zagrożeniem, jakim jest niższa od prognozowanych dynamika PKB. Jeśli
gospodarka nie będzie się rozwijać, rynek nie zgłosi spodziewanego popytu.
Kolejny czynnik to nasycenie rynku rozwiązaniami. Dlatego też szans należy
upatrywać w usługach i tworzeniu wartości dodanej dla klienta – Beata Szafarczyk-Cylny, dyrektor działu
współpracy z partnerami w Sage’u.

… dla rodzinnych firm handlowych i sklepików.
W naszym segmencie rynku uwidacznia się coraz większy udział sprzedaży
związanej bądź to z sieciami handlowymi, bądź z sieciami
franczyzowymi – Jarosław
Szawlis, prezes Insertu.

… ze względu na ciągły rozwój cyberprzestępczości.
W czasach rozwoju chmury, możliwości mobilnych i współpracy
w sieciach społecznościowych największym wyzwaniem dla resellerów
i integratorów będzie zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych – Adam Komorowski, dyrektor działu
aplikacji biznesowych Microsoft Dynamics.