Informacja o powołaniu ESG Sustainability Initiative była pierwszą, jaką podzielił się z uczestnikami tegorocznego GTDC EMEA Summit Frank Vitagliano, szef Global Technology Distribution Council i jednocześnie gospodarz spotkania. W ten sposób ta branżowa organizacja, skupiająca czołowych globalnych i lokalnych dystrybutorów IT (w tym polskie AB), wpisuje się w trend, od którego – jak się zdaje – nie ma już odwrotu.

Otóż nowa inicjatywa ma na celu między innymi dzielenie się najlepszymi praktykami dotyczącymi zagadnień z obszaru ESG (Environmental, Social and Corporate Governance), z naciskiem na zrównoważony rozwój i gospodarkę o obiegu zamkniętym (circular economy). W ten sposób dystrybutorzy, ale też producenci mają zdobywać wiedzę i doświadczenie w kwestiach, które będą coraz bardziej kluczowe dla biznesu, chociażby w związku z dyrektywą CSRD (dotyczącą zasad raportowania w ramach ESG) oraz Cyfrowym Paszportem Produktowym UE (określającym skład danego produktu w całym jego cyklu produkcyjnym w kontekście jego wpływu na środowisko).

Słowo „sustainability” odmieniano przez wszystkie przypadki.

Jednak nie tylko wymogi prawne sprawiają, że firmy IT powinny przemyśleć swoją strategię biznesową pod kątem zrównoważonego rozwoju, który zdominował wystąpienia poszczególnych mówców i paneli dyskusyjnych podczas GTDC. Kolejnym powodem mają być oczekiwania ze strony konsumentów. Z danych GfK wynika, że już trzy lata temu dla 70 proc. klientów było ważne, czy firmy dbają o środowisko, a 62 proc. deklaruje, iż wybiera określone marki dlatego, że dzielą z nimi te same wartości (GfK Consumer Life Global Longitudinal Trend Study 2020). Tego rodzaju klienci zwracają uwagę na takie kwestie, jak ekologiczne opakowania, możliwość recyclingu produktu czy jego tzw. ślad węglowy.

Niezależnie zatem od tego, czy ktoś zgadza się z globalnym „zielonym ładem”, czy nie, będzie podlegał jego wpływowi. Dlatego właśnie organizatorzy GTDC EMEA Summit nie mają wątpliwości, że firmy IT, które nie znajdą odpowiedzi na trend ESG, mogą stracić określone szanse biznesowe. Dotyczy to także dystrybutorów, z których część w związku z tym zaczęło zatrudniać osoby na takich stanowiskach, jak Global Sustainability Manager czy Circular Economy Business Development Manager. To pierwsze piastuje Manuel Aguirre z TD Synnex, zaś to drugie Zdzisław Jakubowski z AB – obaj obecni na tegorocznym GTDC Summit EMEA. Przy czym największy polski dystrybutor kładzie szczególny nacisk na obrót używanym i refabrykowanym sprzętem w kontekście modelu usługowego.  

Uważam, że model „device-as-a-service” będzie zyskiwał na znaczeniu. Będziemy takie usługi wprowadzać niebawem na naszej platformie chmurowej, która jest przygotowana do sprzedaży także pod kątem sprzętu. A do tego dochodzi element dużego obrotu używanym sprzętem, który będzie wracał po zakończeniu okresu subskrypcji. Mam na myśli cały segment refubrished, który też będzie potrzebował logistyki i wsparcia sprzedażowego ze strony dystrybutorów. Produkty będą sprzedawane po dwa, trzy razy, dopóki nie dobiegnie końca ich życie technologiczne. Ten biznes będzie się więc szybko rozwijał – podkreślał Zbigniew Mądry, COO i wiceprezes Grupy AB, podczas niedawnej debaty zorganizowanej przez redakcję CRN Polska („Dystrybucja w dobie chmury”, nr 6/2023).   

Stan dystrybucji

Tegoroczny GTDC EMEA Summit dowodzi ogromnej żywotności po stronie dystrybutorów i ich umiejętności szybkiego dostosowywania się do bieżących trendów ekonomicznych czy biznesowych. Niemniej również oni muszą liczyć się ze spowolnieniem gospodarczym, jakie toczy wiele krajów i sektorów. Niemniej, niezależnie od warunków rynkowych, wartościowo sektor dystrybucji IT wciąż notuje wzrost, choć jego obecne tempo trudno uznać za imponujące. Z prognoz Contextu wynika, że w tym roku wzrost wartości europejskiej sprzedaży w tym segmencie wyniesie 1,6 proc., podczas gdy w roku ubiegłym było to 2,6 proc., dwa lata temu 3,8 proc., zaś w rekordowym pod tym względem roku 2020 aż 7,2 proc.

Przy czym, jeśli chodzi o bieżący kwartał, to mamy w Europie do czynienia z dołkiem sprzedażowym. Analitycy Contextu spodziewają, że w 2 kwartale 2023 r. wartość europejskiej sprzedaży w sektorze dystrybucji IT spadnie o 1,2 proc. w porównaniu z I kwartałem br., który z kolei był o 0,3 proc. lepszy od ostatnich trzech miesięcy 2022 r. Jednak już w 3 i 4 kwartale tego roku ma nastąpić odbicie – odpowiednio o 1,9 proc. i 4,6 proc. Co ważne, również w czwartym kwartale 2023 dystrybutorzy w Europie mogą spodziewać się kolejnego dobrego okresu (4,8 proc. na plusie).

Warto podkreślić, że z kolei dystrybucja IT w Polsce będzie rozpędzała się nieco dłużej, po wyraźnym spadku wartości sprzedaży zarówno w pierwszym kwartale br. (minus 7 proc.), jak też w drugim i trzecim (w obu przypadkach Context prognozuje 4-procentowe spadki wartości sprzedaży). Odbicie ma nastąpić dopiero w czwartym kwartale tego roku (plus 6 proc.) i pierwszym kwartale roku 2024 (plus 7 proc.).  

Tym, na co zwracali uwagę organizatorzy GTDC EMEA Summit, są globalne problemy, w tym inflacja, która ma zostać z nami na dłużej. Jednak nie tyle ze względu na wojnę czy skutki pandemii, ale w dużej mierze z powodu kosztownych zmian, które wpłyną na cenę produktów i usług. Z jednej strony wzrost cen będzie pochodną realizacji „zielonych dyrektyw”, a z drugiej reorganizacji łańcuchów dostaw.

Z danych World Economic Forum wynika, że 94 proc. światowych korporacji planuje w najbliższych trzech latach zmiany w tym zakresie w związku z niestabilną sytuacją geopolityczną, a 84 proc. chce dokonać dywersyfikacji dostawców. Jednocześnie 77 proc. deklaruje zwiększenie nacisku na ekologiczne działania związane ze zrównoważonym rozwojem, który staje się kolejnym „buzz wordem”, jak chmura dekadę temu. Na razie jeszcze bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy w równie dużym stopniu wpłynie na kanał sprzedaży IT? Jeśli tegoroczny GTDC EMEA Summit był papierkiem lakmusowym tego trendu, to tak właśnie będzie.

Frank Vitagliano, dyrektor generalny, GTDC Frank Vitagliano, dyrektor generalny, GTDC  

Dystrybutorzy dostarczają obecnie więcej rodzajów technologii i usług, jak też możliwości wsparcia dla partnerów niż kiedykolwiek wcześniej. To szczególnie ważne w kontekście tego, że w dzisiejszych czasach sektor biznesowy ma trudności z nadążaniem za wzrostem kosztów pracy, globalną konkurencją i zgodnością z kolejnymi regulacjami, w tym dotyczącymi ESG, zrównoważonego rozwoju i circular economy. Aby sprostać tym wyzwaniom, w dużej mierze polegają na rozwiązaniach IT i dostawcach technologii, a dystrybutorzy im w tym pomagają, stojąc „za kulisami” jako wsparcie dla producentów i integratorów. Co ważne, coraz ściślejsze sojusze z hiperskalerami i rozszerzanie oferty związanej ze zrównoważonym rozwojem jeszcze bardziej zwiększa i będzie zwiększać wartość dystrybucji w całym ekosystemie IT.