AI: twarde stąpanie po ziemi wskazane
Powiedzenie, że rozwój sztucznej inteligencji jest bardzo szybki to za mało. Jest on wręcz wybuchowy, a zarówno producenci rozwiązań IT jak i integratorzy oraz ich klienci śmiało wykorzystują hasło AI w komunikacji z rynkiem. Istnieje jednak ryzyko, że wiele organizacji zmarnuje czas i pieniądze na wdrażanie rozwiązań, które nie spełnią sztucznie rozdmuchanych oczekiwań związanych ze sztuczną inteligencją.
Sprzętowe niedobory
Na plany firm związane z AI może wpływać niedobór odpowiednich komponentów, a w rezultecie – sprzętu. Sztuczna inteligencja wymaga ogromnej pojemności obliczeniowej, z dużym naciskiem na procesory graficzne (GPU). W raporcie o niedoborze chipów Forrester zauważył, że dostawcy usług w chmurze i duzi dostawcy systemów mieli trudności z uzyskaniem wystarczającej liczby GPU, co oznacza, że nabywcy IT dla przedsiębiorstw mogą czekać do roku, aby uzyskać sprzęt, którego potrzebują.
Z kolei badanie firmy Edelman Data & Intelligence, która przeprowadziła dla AMD ankietę online wśród 2500 decydentów IT, wykazało, że wielu decydentów IT jest zaniepokojonych tym, czy ich sprzęt może poradzić sobie z obciążeniem, jakie wywołuje praca z rozwiązaniami sztucznej inteligencji. Ponad połowa (52 proc.) liderów IT stwierdziła, że ich organizacje nie mają infrastruktury IT do obsługi obciążeń związanych z sztuczną inteligencją. Badanie wykazało, że wierzą oni, iż pełne wbudowanie sztucznej inteligencji w systemy przedsiębiorstwa zajmie nawet pięć lat. Jeden z liderów IT w Wielkiej Brytanii, cytowany w ankiecie, powiedział: „Moim największym zmartwieniem jest potrzebny sprzęt”.
O tym, że źle wdrożona sztuczna inteligencja może przynieśc więcej problemów niż korzyści mówi również Red Hat. Producent zwraca uwagę na sześć możliwych do popełnienia błędów, kiedy to…
…AI jest “oderwana” od ogólnej wizji i strategii przedsiębiorstwa
AI w firmie nie może stanowić celu samego w sobie. Wdrażanie sztucznej inteligencji tylko dlatego, że „inni tak robią”, może prowadzić do marnowania zasobów i tworzenia chaosu organizacyjnego.
…brakuje “rozgrzewki”, czyli firma nie jest gotowa
Bez doświadczonego i wykwalifikowanego zespołu, jasnej strategii działania oraz odpowiedniej infrastruktury technologicznej, nawet najbardziej zaawansowane rozwiązanie AI będzie prowadziło do marnowania czasu i pieniędzy.
…firma w projekcie z AI posługuje się niepoprawnymi danymi, a w rezultacie otrzymuje źle działające modele
Sztuczna inteligencja nie powinna być wdrażana bez upewnienia się, że dane, którymi jest „karmiona”, są dokładne i wystarczająceBrak weryfikacji poprawności danych wykorzystywanych w modelach AI wywołuje efekt kuli śnieżnej
…bezpieczeństwo i prywatność nie traktowane priorytetowo
Podczas wdrażania AI ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa i prywatności danych oraz całych systemów, w których są one przechowywane i przetwarzane. Ochrona przed nieautoryzowanym dostępem, niewłaściwym wykorzystaniem czy kradzieżą to kwestie, których przedsiębiorstwo nie może pomijać. Muszą być one uwzględniane już na etapie projektowania modeli sztucznej inteligencji. Pozornie anonimowe dane mogą zostać zdeanonimizowane przez sztuczną inteligencję.
…brakuje oceny skutków wdrożenia
Sztuczna inteligencja cały czas się uczy, co oznacza, że procesy, w których jest wykorzystywana, są dynamiczne i ewoluują. Regularne monitorowanie i ocenianie projektów bazujących na AI jest niezbędne, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie i zwiększać wydajność firmy.
…pomija się opinię zespołu
Wdrażanie sztucznej inteligencji bez dobrze działającej pracy zespołowej doprowadzi raczej do porażki. Projekty wykorzystujące AI powinny brać pod uwagę wkład i informacje zwrotne od osób, na które wpływają i które będą z nich korzystać.
Źródło: wypowiedź Witolda Żukowskiego, Country Managera w Red Hat
Podobne artykuły
Puls branży IT
Istotne trendy produktowe, technologiczne, biznesowe, w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące głównie Europy i Polski.
Nowym motywatorem prawo i sztuczna inteligencja
Firmy coraz bardziej przekonują się do elektronicznego obiegu dokumentów. Dla nieprzekonanych zaś skutecznym impulsem mogą być regulacje prawne.
Sztuczna inteligencja w czterech odsłonach
Startupy bardzo szybko adaptują w swoich rozwiązaniach sztuczną inteligencję. Co ważne, większość z nich nie robi tego, aby nadążać za modą, lecz zwiększać funkcjonalność produktów.