Od 1 lipca br. obowiązuje pakiet VAT e-Commerce, który w całej UE ma umożliwić egzekwowanie ceł i podatków od e-zakupów spoza UE, zwłaszcza z Chin.

Dotąd było z tym słabo. Według raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców od grudnia 2018 r. do listopada 2019 r. w specjalnej sortowni KAS w Lublinie podatki lub cło nałożono na mniej niż promil z 10,7 mln przesyłek spoza UE w tym okresie. Efekt – polscy przedsiębiorcy narażeni na nierówną konkurencję zagranicznych dostawców.

Mniej przesyłek i użytkowników

Pierwsze dane po wprowadzeniu nowych regulacji sugerują mniejsze zainteresowanie e-zakupami spoza UE w naszym kraju.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, w lipcu br., czyli w pierwszym miesiącu po wprowadzeniu VAT e-Commerce, w porównaniu z czerwcem br. liczba przesyłek spoza UE spadła o ponad 20 proc. – według danych Poczty Polskiej.

Z kolei według badania Mediapanel Gemiusa dla PAP Biznes we wrześniu br. liczba użytkowników platformy aliexpress.com w Polsce zmniejszyła się do ok. 5 mln wobec 6 mln w sierpniu br. Allegro i Amazon zanotowali w tym czasie minimalny spadek.

Dopiero jednak kolejne dane pozwolą ocenić, czy następuje zmiana trendu dotyczącego e-zakupów z Chin.

Aliexpress nadal ma mocną pozycję w Polsce

W sierpniu br. według Mediapanel Aliexpress miał w Polsce 11 mln użytkowników (strona internetowa plus aplikacja) i nadal jest zdecydowanie najpopularniejszym wśród polskich internautów zagranicznym serwisem e-commerce – według raportu Gemiusa zna go 20 proc. polskich internautów, a 48 proc. kupujących na zagranicznych platformach zrobiło zamówienie na Aliexpress w ciągu poprzednich 6 miesięcy.

Aliexpress inwestuje w polski rynek. Poinformował, że otworzy w Polsce centrum logistyczne. Ośrodek o powierzchni 10 tys. mkw zlokalizowany pod Łodzią ma ruszyć do początku listopada br. Będzie obsługiwać oprócz klientów w naszym kraju także rynki regionu, w tym niemiecki.

E-handel z Chinami nadal wymaga uszczelnienia

Według nowego raportu ZPP dotyczącego ograniczenia luki VAT, mimo wprowadzenia pakietu VAT e-commerce handel internetowy z Chinami nadal wymaga uszczelnienia – w przepisach wciąż są luki, które wykorzystuje nieuczciwa konkurencja.