VAT e-commerce przystopował e-zakupy z Chin? Ostry spadek przesyłek
Po wprowadzeniu pakietu VAT e-commerce liczba przesyłek spoza UE stopniała o jedną piątą. Zmniejszyła się liczba użytkowników aliexpress.com.
Dopiero kolejne dane pozwolą ocenić, czy następuje zmiana trendu dotyczącego e-zakupów z Chin.
Od 1 lipca br. obowiązuje pakiet VAT e-Commerce, który w całej UE ma umożliwić egzekwowanie ceł i podatków od e-zakupów spoza UE, zwłaszcza z Chin.
Dotąd było z tym słabo. Według raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców od grudnia 2018 r. do listopada 2019 r. w specjalnej sortowni KAS w Lublinie podatki lub cło nałożono na mniej niż promil z 10,7 mln przesyłek spoza UE w tym okresie. Efekt – polscy przedsiębiorcy narażeni na nierówną konkurencję zagranicznych dostawców.
Mniej przesyłek i użytkowników
Pierwsze dane po wprowadzeniu nowych regulacji sugerują mniejsze zainteresowanie e-zakupami spoza UE w naszym kraju.
Jak podaje „Rzeczpospolita”, w lipcu br., czyli w pierwszym miesiącu po wprowadzeniu VAT e-Commerce, w porównaniu z czerwcem br. liczba przesyłek spoza UE spadła o ponad 20 proc. – według danych Poczty Polskiej.
Z kolei według badania Mediapanel Gemiusa dla PAP Biznes we wrześniu br. liczba użytkowników platformy aliexpress.com w Polsce zmniejszyła się do ok. 5 mln wobec 6 mln w sierpniu br. Allegro i Amazon zanotowali w tym czasie minimalny spadek.
Dopiero jednak kolejne dane pozwolą ocenić, czy następuje zmiana trendu dotyczącego e-zakupów z Chin.
Aliexpress nadal ma mocną pozycję w Polsce
W sierpniu br. według Mediapanel Aliexpress miał w Polsce 11 mln użytkowników (strona internetowa plus aplikacja) i nadal jest zdecydowanie najpopularniejszym wśród polskich internautów zagranicznym serwisem e-commerce – według raportu Gemiusa zna go 20 proc. polskich internautów, a 48 proc. kupujących na zagranicznych platformach zrobiło zamówienie na Aliexpress w ciągu poprzednich 6 miesięcy.
Aliexpress inwestuje w polski rynek. Poinformował, że otworzy w Polsce centrum logistyczne. Ośrodek o powierzchni 10 tys. mkw zlokalizowany pod Łodzią ma ruszyć do początku listopada br. Będzie obsługiwać oprócz klientów w naszym kraju także rynki regionu, w tym niemiecki.
E-handel z Chinami nadal wymaga uszczelnienia
Według nowego raportu ZPP dotyczącego ograniczenia luki VAT, mimo wprowadzenia pakietu VAT e-commerce handel internetowy z Chinami nadal wymaga uszczelnienia – w przepisach wciąż są luki, które wykorzystuje nieuczciwa konkurencja.
Podobne aktualności
Aliexpress może udostępnić swoją platformę polskim sprzedawcom
Sprawa jest analizowana. Możliwe, że polscy resellerzy będą działać na Aliexpress już za kilka miesięcy.
Aliexpress otworzy centrum logistyczne w Polsce
Chiński koncern nie odpuszcza walki o polski rynek. Pod Łodzią uruchamia centrum logistyczne, które ruszy do początku listopada br.
Alibaba ma nowy problem
Nowe działania władz mogą być kolejnym ostrzeżeniem dla holdingu.