RTV Euro AGD, Media Expert i Media Markt to najpopularniejsze serwisy e-commerce z elektroniką w polskiej sieci. Zna je 42 proc. (dwa pierwsze sklepy) oraz 38 proc. ankietowanych według raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2021”. Sprawdzano spontaniczną rozpoznawalność e-serwisów ze sprzętem RTV i AGD.

W porównaniu z 2020 r. najwięksi detaliści są jeszcze lepiej znani Polakom kupującym w sieci.

W ub.r. najwięcej wskazań miał Media Expert (39 proc.), a za nim znalazły RTV Euro AGD i Media Markt (po 37 proc.).

Allegro dobrze znanym…. e-serwisem z elektroniką

Na 4 miejscu w br. tak jak w ubiegłym roku uplasowało się Allegro (24 proc.). które od lat internauci postrzegają jako znaczący serwis e-commerce z elektroniką.

Pozycja nr 5 to Neonet (15 proc.).

Po kilka proc. rozpoznawalności mają OleOle (7 proc.), OLX (5 proc.), Komputronik (4 proc.), x-kom (4 proc.) i Morele (3 proc.). Z tym że przypomnijmy, że pytano o RTV/AGD.

Kolejny rok ze wzrostem liczby kupujących

Jak podaje raport, 77 proc. internautów deklaruje kupowanie online. W porównaniu z poprzednim badaniem to wzrost o 4 pkt proc. Wyższy jest odsetek e-konsumentów wśród mieszkańców największych miast.

Badanie Gemiusa potwierdza, że w związku z pandemią konsumenci w większej skali przeszli do świata e-commerce. Otóż 30 proc. kupuje w sieci więcej produktów, a 33 proc. robi zakupy online częściej. Jednak wciąż stosunkowo niewielka liczba – 13 proc. – deklaruje, że internet stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu produktów.

Aliexpress liderem zagranicznych e-zakupów
W zagranicznych serwisach kupuje ok. jedna trzecia (32 proc.) ankietowanych, najczęściej na Aliexpress (kupowało na nim 48 proc. dokonujących zakupów w zagranicznych serwisach w ciągu minionych 6 miesięcy). Znacznie mniej popularne są Amazon (20 proc.) i eBay (14 proc.).

E-sklepy są zawsze dostępne, jest szybciej i taniej

Głównym powodem przejścia na zakupy w sieci jest dostępność sklepów, niezależnie od sytuacji pandemicznej (62 proc.). Według badanych kupowanie online jest ponadto szybsze (53 proc.) i tańsze (44 proc.) niż w zwykłych sklepach.

Dlaczego nie kupują w sieci?

Warto zwrócić uwagę, że całkiem sporo, bo 23 proc. internautów nie kupuje online. Jako główne powody wskazali chęć obejrzenia produktów przed zakupem oraz przyzwyczajenie do tradycyjnego handlu. Do zmiany podejścia mogą ich skłonić przede wszystkim niższe koszty dostawy e-zakupów, tańsze produkty oraz udostępnianie kodów rabatowych – wynika z odpowiedzi.

Allegro, OLX i Aliexpress najbardziej rozpoznawalne
Tak jak w poprzednich latach, trzy najbardziej znane marki związane z e-zakupami (wszelkiego asortymentu) to Allegro, które spontaniczne rozpoznaje 84 proc. badanych, a następnie OLX (43 proc.) oraz Aliexpress (20 proc.).

Zwiększył swoją rozpoznawalność Amazon, który w tym roku uruchomił polską platformę e-commerce. Zna go już 13 proc. polskich internautów, wobec 8 proc. w ub.r. Tym niemniej w porównaniu z Allegro gigant okazuje się nadal o wiele mniej popularnym miejscem e-zakupów w Polsce.

—–

Dane pochodzą z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021”. Badanie zrealizowano na przełomie maja
i czerwca 2021 r. na grupie 1769 internautów w wieku 15 i więcej lat.