Specjaliści IT pracujący jako freelancerzy najczęściej świadczą swoje usługi dla firm ze swojej branży – wskazało na nią 24 proc. badanych. Na drugim miejscu są podmioty z sektora e-commerce (19 proc), a kolejny jest sektor marketingu (11 proc.) – według raportu Useme.

Jeśli chodzi o webdeveloperów – realizujących zlecenia związane z projektowaniem, stawianiem i utrzymywaniem stron i sklepów internetowych, to wśród ich klientów dominują firmy e-commerce (21 proc.). Następne są ex aequo marketing i reklama oraz IT i zdrowie z wynikiem 10 proc, a na trzecim miejscu uplasowały się media i rozrywka oraz gastronomia – po 7 proc.

Programiści są na górze listy płac freelancerów, oni też najczęściej angażują się w projekty długoterminowe. Miesięczne wynagrodzenie powyżej 10 tys. złotych zadeklarowało 8,3 proc. programistów, przy czym blisko połowa – 44,5 proc. badanych – twierdzi, że ich zarobki zwiększyły się w porównaniu do ubiegłego roku. Programiści są też największą grupą (18 proc.) ankietowanych freelancerów, która zarabia ponad 5 tys. zł miesięcznie.

Jak freelancerzy szukają pracy

Freelancerzy niezależnie od branży najczęściej stawiają na stałą współpracę z wybranymi firmami i rekomendacje zadowolonych klientów (odpowiednio 69 proc. i 67,5 proc. ankietowanych). Znacznie mniejsza grupa w poszukiwaniu zleceń korzysta z portali ogłoszeniowych (33,7 proc.) i mediów społecznościowych (35 proc.). Ponadto 38 proc. ankietowanych utrzymuje, że klienci często zgłaszają się do nich sami.


Dane zawiera raport Useme „Freelancing w Polsce 2023”.