Zdecydowana większość pracowników (89 proc.) uważa, że wdrażanie nowych technologii jest korzystne dla ich firmy. Jednocześnie zdaniem ponad połowy (59 proc.) zarząd i kadra kierownicza zbyt wolno decydują się na inwestycje. W efekcie dla 52 proc. ankietowanych rozwiązania, które mogłyby ułatwić im pracę, stają się przestarzałe, kiedy w końcu trafiają do organizacji.

EY zapytał ponad tysiąc amerykańskich pracowników, którzy zadeklarowali znajomość choć jednej nowoczesnej technologii (m.in. AI/ML, VR/AR, metaverse, blockchain, internet rzeczy, cyfrowy bliźniak), o to, jak oceniają ich wprowadzanie do swoich organizacji.

Ponad połowa (53 proc.) wolałaby pracować w firmie, która jest otwarta na nowoczesne technologie.

Zdaniem 74 proc. ankietowanych z USA ich firma zaczęła wdrażać lub w pełni wdrożyła co najmniej jedną nową technologię w ciągu ostatnich trzech lat.

To oznacza, że co czwarty przedsiębiorca z nich nie korzysta, co nie jest pozytywnie odbierane przez pracowników. Niemal połowa z nich (48 proc.) jest zdania, że kadra wyższego szczebla nie widzi wartości we wdrażaniu nowoczesnych technologii.

Mniejsza chęć transformacji cyfrowej wśród kadry wyższego szczebla może wynikać z patrzenia na nią przez pryzmat długofalowych wyzwań, a nie korzyści końcowych. Efektywne wdrożenie nowej technologii wiąże się z przekwalifikowaniem lub podnoszeniem kompetencji pracowników. Zazwyczaj pracownicy są niechętni zmianom, jednak przykład USA pokazuje, że pracownicy zaznajomieni z najnowocześniejszymi technologiami widzą w nich korzyści zarówno dla samych siebie, jak i dla firmy” – komentuje Radosław Frańczak, partner, lider obszaru Technology Consulting w EY Polska.

Chmura na czele, AI w ogonie wdrożeń

Ankietowani z USA wskazują, które technologie są już zaadoptowane w ich miejscu pracy.

Wśród najczęściej wprowadzonych w ciągu ostatnich 3 lat wymieniono chmurę (75 proc.), przetwarzanie brzegowe (70 proc.) oraz Internet rzeczy (62 proc.).

Na drugim biegunie znalazły się VR/AR (24 proc.), metaverse (28 proc.) oraz AI/ML (35 proc.). Jednak zdaniem połowy respondentów sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe zaczną być szeroko stosowane w ciągu najbliższych 3 lat.

Technologie wprowadzane do firm w ciągu ostatnich 3 lat

Źródło: EY

6 proc. polskich firm widzi korzyści z AI

Z badania „Wpływ AI na rynek pracy”, przeprowadzonego na zlecenie EY Polska, wynika, że rodzime firmy zamierzające wprowadzić to rozwiązanie napotykają głównie na bariery organizacyjne (26 proc.) i techniczne (25 proc.), a kolejnym problemem jest brak kompetencji (16 proc.) i niskie poczucie bezpieczeństwa (15 proc.).

Tylko 6 proc. pytanych firm w Polsce widzi możliwość wykorzystania AI do realizacji powtarzalnych zadań.

Pracownicy w USA mają odmienne oczekiwania – aż 60 proc. liczy na to, że już wkrótce będzie mogła oddelegowywać AI swoje powtarzalne zadania.

Główne ryzyko – cyberbezpieczeństwo

Respondenci entuzjastycznie nastawieni do nowych technologii mają świadomość ryzyk związanych z ich wdrożeniem. Jako największe wyzwanie wskazują zapewnienie cyberbezpieczeństwa – głównie pod kątem przeszkolenia pracowników. Osoby, które były dobrze zaznajomione z AI/ML, wymieniły wśród obaw kwestie etyczne i moralne (38 proc.) i niedobór wykwalifikowanej kadry (37 proc.). Z kolei brak szkoleń i możliwości podnoszenia kwalifikacji był barierą wskazywaną przez respondentów zaznajomionych z cyfrowym bliźniakiem (33 proc.).

„Otwartość do tego co nowe powinni przedstawiać przede wszystkim pracownicy wyższego szczebla. To od nich idzie przykład dla całej firmy, gdy wiele osób obawia się negatywnego wpływu nowoczesnych technologii na ich stanowisko pracy. Umiejętność przezwyciężania tych barier i mówienie językiem długofalowych korzyści odegra kluczową rolę w procesie zmiany w kulturze organizacyjnej, która stoi przed każdą firmą. Umiejętne przeprowadzenie tego procesu będzie budowało przewagę konkurencyjną” – uważa Artur Miernik, partner EY Polska i lider praktyki Workforce Advisory w ramach People Advisory Services.

————–

Badanie „Emerging Tech at Work” zostało przeprowadzone w I kw. 2023 r. wśród 1 tys. pracowników w USA, którzy byli zaznajomieni z co najmniej jedną nowoczesną technologią: AI/ML, VR/AR, metaversum, blockchain, Web3, Internet rzeczy, cyfrowy bliźniak, quantum computing, chmura obliczeniowa, biometria, edge computing, generatywna AI.