Według IDC spadek rok do roku wyniósł 6,7 proc., co oznacza dostawę 68,5 mln szt. W I kw. to najmniej od 2009 r. Firma badawcza zauważa, że spadek jest jednak trochę mniejszy, niż przewidywano, więc popyt okazał się nadspodziewanie silny mimo niesprzyjających okoliczności. Zaliczono od nich koniec efektu XP (rok temu Microsoft zakończył wsparcie dla systemu), duże zapasy tanich laptopów z Windows Bing, spowolnienie gospodarcze i zamieszanie z kursami walut. Pozytywnym sygnałem dla rynku jest jednak nadal mocna pozycja największych producentów, wprowadzanie nowych produktów, poprawa w segmencie konsumenckim oraz w ekonomii. 

Analitycy liczą na przyspieszenie wymiany sprzętu i tym samym większe zakupy komputerów w II poł. br. w związku z wprowadzeniem na rynek Windows 10. To nowy system miałby pociągnąć sprzedaż, gdy XP nie będzie miał już większego znaczenia dla rynku. Do jego największych problemów należy natomiast uzależnienie od cen. To one w dużej mierze decydują o wolumenach sprzedaży. Zainteresowanie tanim sprzętem maskuje w bilansach niską sprzedaż droższych modeli, a dostawcy, aby zwiększyć popyt przenoszą sprzęt z segmentu premium na średnią półkę cenową. 

Z kolei zdaniem Gartnera spadek sprzedaży komputerów w I kw. br. był mniejszy niż według IDC i wyniósł 5,2 proc. (71,7 mln szt.). Również analitycy tego ośrodka są umiarkowanymi optymistami – ich zdaniem tegoroczny dołek nie zapowiada długich chudych lat na rynku PC. W ciągu najbliższych 5 lat spodziewany jest raczej niewielki wzrost dostaw. Gartner zauważa, że w I kw. br. sprzedaż notebooków, hybryd i tabletów z Windowsem była większa niż rok wcześniej.

 

 Dostawy komputerów na światowy rynek w I kw. 2015 r. (dane wstępne w mln szt.)  

Producent

Dostawy w I kw. 2015 r.

Udział w rynku w I kw. 2015 r.

Dostawy w I kw. 2014 r.

Udział w rynku w I kw. 2014 r.

Wzrost rok do
roku

1.    Lenovo

13,392

19,6%

12,949

17,6%

3,4%

2.    HP

12,992

19,0%

12,579

17,1%

3,3%

3.   
Dell

9,236

13,5%

9,856

13,4%

-6,3%

4.   
Acer

4,839

7,1%

5,205

7,1%

-7,0%

5.   
Asus

4,801

7,0%

4,6

6,3%

4,4%

 

Inni

23,226

33,9%

28,187

38,4%

-17,6%

Razem

68,485

100,0%

73,378

100,0%

-6,7%

 

 

 

 

 

 

 Źródło: IDC