Ponad połowa badanych rodziców uważa, że wiek powyżej 6 lat jest najodpowiedniejszy na rozpoczęcie korzystania z urządzeń takich jak komputer stacjonarny, laptop, smartfon czy smartwatch – według raportu the:protocol.

Wobec smartfonów rodzice są najostrożniejsi – 58,5 proc. z nich wskazało tu jasno granice powyżej 6 lat jako odpowiedni wiek na użytkowanie, a w przypadku laptopów – 53 proc.

Jednak aż 13 proc. twierdzi, że dzieci poniżej 2 lat mogą korzystać z telewizora, a 6 proc. ankietowanych dałoby im do ręki smartfon i tablet.

O opinię zapytano 403 rodziców, w tym 173 z branży IT. Różnice pomiędzy matkami i ojcami z sektora IT a innymi nie są duże. Rodzice z branży są natomiast skłonni wcześniej niż inni dać dostęp swoim pociechom do smartfona i laptopa. Otóż blisko połowa (49 proc.) jest gotowa dawać je 6-letnim lub młodszym dzieciom, a wśród pozostałych matek i ojców jedynie 36 proc.

W sumie liczby pokazują, że początek edukacji szkolnej jest kluczowy dla kształcenia zdrowej relacji młodych ludzi z technologiami. Według analiz Komisji Europejskiej jedynie 43 proc. Polaków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, co daje 24 miejsce w UE.

Rodzice z branży IT są bardziej krytyczni wobec szkoły

Dane the:protocol pokazują, że większość rodziców (62 proc.) uważa, iż w Polsce przykłada się zbyt małą wagę do kształcenia w zakresie technologii w szkołach podstawowych i średnich. Zdaniem 66 proc. kompetencje cyfrowe powinny być ważnym elementem edukacji jak najwcześniej.

Zwłaszcza rodzice z sektora IT mają tego świadomość (72 proc. wskazań). Są także bardziej krytyczni wobec tego, co robi szkoła w kwestii edukacji cyfrowej. Otóż 67 proc. z nich uważa, że poziom kształcenia w zakresie technologii jest zbyt niski, podczas gdy tak sądzi 63 proc. pozostałych rodziców.

33 proc. nie ma zastrzeżeń

Badanie pokazuje sporą rozbieżność opinii rodziców o edukacji dotyczącej wykorzystania technologii. Mianowicie 33 proc. zgadza się z twierdzeniem, iż większość szkół w Polsce jest dobrze do tego dostosowana, 34 proc. myśli odwrotnie, a reszta nie ma zdania. Osąd rodziców z branży IT jest surowszy, bo 46 proc z nich dostrzega niedostatki placówek edukacyjnych w tym względzie.

Aż 70 proc. matek i ojców z branży oczekuje, że firmy IT będą angażować się w edukację dzieci z zakresu ekologii cyfrowej.

Jednocześnie 7 na 10 badanych rodziców uważa np. że edukacja z zakresu ekologii cyfrowej, pokazująca dzieciom jak nadmierne wykorzystywanie technologii może wpływać na otoczenie, powinna być organizowana w szkołach. Tym niemniej 73 proc rodziców zdaje sobie sprawę, że to oni ponoszą odpowiedzialność za to, by dzieci rozsądnie korzystały z technologii.


Raport „Cyfrowy ślad technologii” został oparty na wynikach badania, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie the:protocol między grudniem 2022 r. a styczniem 2023 r. Kalkulacje śladu cyfrowego przygotował Plan Be Eco. Badanie objęło 742 pracujących Polaków, w tym 311 specjalistów IT.