Według IDC od lipca do września 2011 r. sprzedano 91,9 mln komputerów. Wynik jest nieznacznie lepszy niż w analogicznym okresie ub. roku, jednak – co ostatnio nie jest wyjątkiem – był poniżej oczekiwań firmy badawczej (prognozowała wzrost o 4,5 proc.). Niższa od przewidywań okazała się także sprzedaż w regionie EMEA. Zdaniem IDC niewielki popyt wynika z tego, że komputery są na dalszych miejscach listy zakupów w porównaniu z innymi urządzeniami, co gorsza kurczą się budżety konsumentów i firm. W 2012 r. ma być jednak lepiej. Wyniki powinny poprawić się dzięki odświeżonej ofercie dostawców, którzy będą lepiej reagować na zmieniające się oczekiwania użytkowników, dotyczące m.in. mobilności.

Liderem wśród producentów jest nadal HP (18,1 proc. udziału), natomiast na drugą pozycję wysunęło się Lenovo, które od 5 kwartałów jest najszybciej rozwijającym się producentem komputerów ze światowej czołówki. Ze wstępnych danych IDC wynika, że firma uzyskała 13,7 proc. udziału w rynku oraz rekordowy wolumen sprzedaży kwartalnej w wysokości 12,6 mln sztuk. Producent odnotował wzrosty na wszystkich rynkach. Jego pozycję wzmocniło partnerstwo z NEC i przejęcie Mediona.

Bardzo dobry kwartał miał także Asus, osiągając ponad 30-procentowy wzrost rok do roku, przede wszystkim w regionach Azji i Pacyfiku oraz EMEA. Mniejsza była sprzedaż netbooków, odnotowano jednak spory popyt na notebooki z głównego nurtu sprzedaży, zwłaszcza na rynkach wschodzących.

 

Top 5
producentów komputerów w III kw. 2011 r. (dane wstępne IDC, sprzedaż w tys. sztuk)

Pozycja

Producent

Sprzedaż

w III kw. 2011 r.

Udział

Sprzedaż

w III kw. 2010 r.

Udział

Wzrost r/r

1

HP

16,652

18.1%

15,811

17.8%

5.3%

2

Lenovo

12,579

13.7%

9,242

10.4%

36.1%

3

Dell

11,007

12.0%

11,183

12.6%

-1.6%

4

Acer

9,207

10.0%

11,592

13.1%

-20.6%

5

Asus

6,002

6.5%

4,610

5.2%

30.2%

Pozostali

36,432

39.7%

36,241

40.9%

0.5%

Razem

91,879

100.0%

88,679

100.0%

3.6%