Firmy wydadzą 180 mld dol. na komunikację w chmurze
„Platformy komunikacyjne w chmurze stały się domyślną opcją dla większości organizacji" - twierdzi dyrektor.
Płatność za użycie, skalowalność, funkcje analityczne i AI oraz bezpieczeństwo przekonają firmy do inwestycji – wynika z analizy.
Wydatki przedsiębiorstw na komunikację w chmurze zwiększą się ponad dwukrotnie w ciągu najbliższych pięciu lat, z 78 mld dol. dol. w 2022 r. do 180,7 mld dol. w 2027 r. Średni roczny wzrost od 2022 do 2027 r. wyniesie 18,3 proc. – prognozuje GlobalData.
To skutek tego, że firmy przechodzą ze starszych systemów PBX na cloud i płatność za użycie, w celu optymalizacji wydatków i uniknięcia początkowych inwestycji.
Ten trend widać zwłaszcza w USA, które w ub.r. odpowiadały za blisko 37 proc. globalnych przychodów na tym rynku.
Jakie firmy wydają najwięcej
Według GlobalData 5 kluczowych branż na rynku komunikacji w chmurze to: produkcja, IT, handel detaliczny, bankowość detaliczna i instytucje rządowe, które łącznie odpowiadały za 33,7 proc. wydatków w 2022 r.
Istotne powody, dlaczego wydatki będą rosnąć
Analitycy spodziewają się, że praca z dowolnego miejsca i zjawisko BYOD będą nadal napędzać wdrażanie komunikacji w chmurze we wszystkich branżach, zwiększając wydajność operacyjną firm.
„Komunikacja w chmurze będzie nadal znacząco rozwijać się ze względu na skalowalność i możliwości adaptacji” – uważa Tejal Hartalkar, starszy analityk ds. technologii w GlobalData.
„Technologia ta zapewnia zarówno lepszą obsługę użytkownika, jak i klienta. Ponadto platformy te często zawierają zaawansowane funkcje analityczne i raportowania, które pomagają firmom uzyskać wgląd w ich wzorce komunikacji. To podejście oparte na danych pozwala przedsiębiorstwom podejmować świadome decyzje i ulepszać swoje strategie komunikacyjne” – dodaje.
„Platformy komunikacyjne w chmurze stały się domyślną opcją dla większości organizacji” – twierdzi z kolei Gary Barton, dyrektor ds. badań w GlobalData.
Według niego trend ten został wzmocniony przez Covid-19 i utrzymuje się dzięki transformacji przedsiębiorstw, skoncentrowanej na chmurze.
„Model chmury zapewnia elastyczność, której potrzebuje większość firm. Oferuje również silny komponent odzyskiwania po awarii. Dodanie bezpłatnych komponentów, takich jak wtyczki API i sztuczna inteligencja, zwiększa zdolność tych rozwiązań do oferowania wartości biznesowej i zaangażowania klientów” – przekonuje dyrektor.
AI wciągnie klienta do pogawędki z chatbotem
Ponadto, jak zauważono, przedsiębiorstwa korzystają z komunikacji w chmurze zintegrowanej ze sztuczną inteligencją, aby usprawnić obsługę klienta i sprzedaż z pomocą wirtualnych asystentów i chatbotów. Wprawdzie nie są oni nowością, jednak rozwój AI sprawi, że rozmowa z nimi stanie się bardziej naturalna i wciągająca – według przewidywań.
Presja regulacyjna… zmniejsza ryzyko dla firm
Presja regulatorów dotycząca przechowywania i przesyłania danych pracowników i klientów sprawia, że dostawcy usług komunikacyjnych w chmurze inwestują w bezpieczeństwo i szyfrowanie oraz w opcje hostingu lokalnego.
„Pozwala to firmom zmniejszyć ryzyko związane z brakiem zgodności, umożliwiając im skupienie się na podstawowych operacjach. Te udoskonalenia zapewniają ciągłą aktualność modelu współpracy hostowanej w chmurze” – utrzymuje Gary Barton.
Podobne aktualności
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
Infrastruktura dla chmury: wolumeny spadły, ceny wzrosły
Wydatki na serwery i storage do chmury wzrosną o blisko 20 proc. w 2024 r. Pozostała część rynku odnotuje nieznaczny spadek.
Zarządzanie wydatkami w chmurze to największe wyzwanie dla firm
29 proc. przedsiębiorstw wydaje ponad 12 mln dol. rocznie na chmurę. Spadło wykorzystanie cloud w MŚP.