Wydatki przedsiębiorstw na komunikację w chmurze zwiększą się ponad dwukrotnie w ciągu najbliższych pięciu lat, z 78 mld dol. dol. w 2022 r. do 180,7 mld dol. w 2027 r. Średni roczny wzrost od 2022 do 2027 r. wyniesie 18,3 proc. – prognozuje GlobalData.

To skutek tego, że firmy przechodzą ze starszych systemów PBX na cloud i płatność za użycie, w celu optymalizacji wydatków i uniknięcia początkowych inwestycji.

Ten trend widać zwłaszcza w USA, które w ub.r. odpowiadały za blisko 37 proc. globalnych przychodów na tym rynku.

Jakie firmy wydają najwięcej
Według GlobalData 5 kluczowych branż na rynku komunikacji w chmurze to: produkcja, IT, handel detaliczny, bankowość detaliczna i instytucje rządowe, które łącznie odpowiadały za 33,7 proc. wydatków w 2022 r.

Istotne powody, dlaczego wydatki będą rosnąć

Analitycy spodziewają się, że praca z dowolnego miejsca i zjawisko BYOD będą nadal napędzać wdrażanie komunikacji w chmurze we wszystkich branżach, zwiększając wydajność operacyjną firm.

„Komunikacja w chmurze będzie nadal znacząco rozwijać się ze względu na skalowalność i możliwości adaptacji” – uważa Tejal Hartalkar, starszy analityk ds. technologii w GlobalData.

„Technologia ta zapewnia zarówno lepszą obsługę użytkownika, jak i klienta. Ponadto platformy te często zawierają zaawansowane funkcje analityczne i raportowania, które pomagają firmom uzyskać wgląd w ich wzorce komunikacji. To podejście oparte na danych pozwala przedsiębiorstwom podejmować świadome decyzje i ulepszać swoje strategie komunikacyjne” – dodaje.

„Platformy komunikacyjne w chmurze stały się domyślną opcją dla większości organizacji” – twierdzi z kolei Gary Barton, dyrektor ds. badań w GlobalData.

Według niego trend ten został wzmocniony przez Covid-19 i utrzymuje się dzięki transformacji przedsiębiorstw, skoncentrowanej na chmurze.

Model chmury zapewnia elastyczność, której potrzebuje większość firm. Oferuje również silny komponent odzyskiwania po awarii. Dodanie bezpłatnych komponentów, takich jak wtyczki API i sztuczna inteligencja, zwiększa zdolność tych rozwiązań do oferowania wartości biznesowej i zaangażowania klientów” – przekonuje dyrektor.

AI wciągnie klienta do pogawędki z chatbotem

Ponadto, jak zauważono, przedsiębiorstwa korzystają z komunikacji w chmurze zintegrowanej ze sztuczną inteligencją, aby usprawnić obsługę klienta i sprzedaż z pomocą wirtualnych asystentów i chatbotów. Wprawdzie nie są oni nowością, jednak rozwój AI sprawi, że rozmowa z nimi stanie się bardziej naturalna i wciągająca – według przewidywań.

Presja regulacyjna… zmniejsza ryzyko dla firm

Presja regulatorów dotycząca przechowywania i przesyłania danych pracowników i klientów sprawia, że dostawcy usług komunikacyjnych w chmurze inwestują w bezpieczeństwo i szyfrowanie oraz w opcje hostingu lokalnego.

Pozwala to firmom zmniejszyć ryzyko związane z brakiem zgodności, umożliwiając im skupienie się na podstawowych operacjach. Te udoskonalenia zapewniają ciągłą aktualność modelu współpracy hostowanej w chmurze” – utrzymuje Gary Barton.