Aż 90 proc. integratorów i 57 proc. producentów software’u korzysta z Gen AI
Cieszą się, że AI obniża im koszty, poprawia jakość, pozwala szybciej wprowadzić produkt na rynek.
Przyspieszenie wejścia produktu na rynek to najważniejsza korzyść z używania narzędzi AI dla 76 proc. firm programistycznych.
Ponad połowa producentów oprogramowania korzysta z asystentów kodowania opartych na generatywnej sztucznej inteligencji – wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.
Asystenci kodowania AI to narzędzia, które wykorzystuje się na etapie tworzenia i testowania kodu. Przyspieszają proces jego pisania i zwiększają bezpieczeństwo.
Tylko 3 proc. nie chce AI
Według deklaracji wprowadziło je lub jest w trakcie wdrażania 57 proc. producentów software’u. Ponadto w 33 proc. firm programiści używają tych rozwiązań na własną rękę. Tylko 7 proc. ankietowanych firm nie używa jeszcze AI do wsparcia tworzenia oprogramowania. Istnieje również grupa firm – 3 proc., które twierdzą, że odrzucają używanie AI w tym procesie.
Zdecydowana większość jest zadowolona
Wśród firm, które korzystają z asystentów kodowania opartych na generatywnej AI, 75 proc. jest zadowolonych z rezultatów. W tym w 35 proc. przypadków spełniła ona oczekiwania, a w 40 proc. nawet przekroczyła je. W zaledwie 8 proc. nie spełniła oczekiwań.
Przyspieszenie wejścia produktu na rynek to najważniejsza korzyść z używania narzędzi opartych na AI wymieniana przez 76 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się jakość kodu – 63 proc. oraz redukcja kosztów – 58 proc. Na dalszych pozycjach znalazło się usprawnienie procesu testowania i poprawa dokumentacji – odpowiednio 39 proc. i 31 proc.
Integratorzy liderami wykorzystania AI
Z badania Bain & Company wynika, że firmy z innych branż, nie tylko software’owe, najczęściej wdrażają lub testują narzędzia AI, takie jak interfejsy konwersacyjne oparte na czacie, asystentów kodowania i centra obsługi klienta wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Najbardziej powszechnie wykorzystuje się narzędzia oparte na AI w branży integratorów systemów – 90 proc. badanych firm podaje, że choć raz skorzystało z tych technologii, oraz w marketingu i reklamie – 86 proc.
To rewolucja
„Generatywna sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek oprogramowania” – ocenia Paweł Szreder, partner w Bain & Company. – „Z punktu widzenia procesu tworzenia software’u, najważniejszy jest radykalny wzrost produktywności programistów”.
Według niego często pierwszym i najbardziej powszechnym zastosowaniem GenAI są chatboty i inne interfejsy do komunikacji z klientami, jednak wachlarz wykorzystujących je produktów i usług jest dużo szerszy.
„Szybkość tworzenia kodu to niezaprzeczalna wartość asystentów kodowania, jednak równie ważną zaletą tych narzędzi jest zdolność wychwytywania błędów i poprawienie procesu testowania” – dodaje Paweł Szreder – „Pozwala to na redukcję liczby korekt w programie i podniesienie jakości oprogramowania”.
W opinii Bain & Company innowatorzy, którzy najszybciej sięgnęli po technologie AI w tworzeniu oprogramowania, wygrywają walkę konkurencyjną.
Podobne aktualności
31 proc. firm w Polsce znacząco zwiększy wydatki na AI
"Obserwujemy zupełnie inne podejście firm niż kilkanaście miesięcy temu" - twierdzi ekspert.
W NASK powstał Ośrodek Badań nad Bezpieczeństwem AI
Ma prowadzić do odpowiedzialnego stosowania AI w krajowej administracji i ochronie sieci.