Pracownicy robią z AI co chcą. W firmach brakuje regulacji
Tylko 48 proc. firm ma regulacje w zakresie AI, mimo że 97 proc. pracowników korzysta z tej technologii.
Zarządzanie ryzykiem związanym z AI jest daleko w tyle za popularnością tej technologii w firmach.
Aż 97 proc. pracowników deklaruje wykorzystanie AI w pracy przynajmniej raz w tygodniu, najczęściej do automatyzacji powtarzalnych zadań – według raportu Avanade.
Jak uważa 79 proc. ankietowanych, narzędzia oparte na generatywnej AI w przyszłości będą miały wpływ nawet na 20 godz. ich tygodniowego czasu pracy. Większość (63 proc.) podkreśla jednak potrzebę podniesienia kompetencji w zakresie korzystania z AI.
Obawa o bezpieczeństwo
Niemal połowa pracowników (49 proc.) nie ma pewności, czy procesy zarządzania ryzykiem w ich organizacji są wystarczająco skuteczne, aby firma mogła bezpiecznie integrować Gen AI we wszystkich obszarach działalności. Tylko 48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw posiada regulacje dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji, której mają zapewnić pracownikom bezpieczeństwo w ramach wdrożeń.
Dwie branże na czele wdrożeń w Polsce
„Prym w implementacji technologii AI w Polsce wiodą branże finansowa i handlu detalicznego. Firmy handlowe wykorzystują AI m.in. do poprawy obsługi klienta i optymalizacji łańcucha dostaw, natomiast finansowe weryfikują możliwości technologii AI w zakresie personalizacji usług kreowanych dynamicznie w oparciu o zbierane i analizowane dane. Widzimy także potencjał wykorzystania Gen AI w branży medycznej, gdzie automatyzując część powtarzalnych czynności odciąży zarówno pracowników administracyjnych, jak i lekarzy” – komentuje Bartłomiej Antczak, Country Manager Avanade w Polsce.
Informacje zawiera „Generative AI Organizational Readiness Report” opublikowany przez Avanade.
Podobne aktualności
„Konwergencja AI i chmury stanowi przełomowy moment”
W I kw. br. rynek infrastruktury chmurowej urósł o 21 proc. AI napędza wzrost, jednak związane z nią przejście do chmury może być skomplikowane i kosztowne.
Polscy szefowie IT mają trzy problemy z wdrożeniem AI
Wzrost produktywności (55 proc.) i automatyzacja (53 proc.) to najważniejsze zadania, jakie menedżerowie stawiają sztucznej inteligencji.
AI ruszy na firmowe zakupy
Za 3 lata już 50 proc. procesów zarządzania umowami zakupowymi w firmach będzie obsługiwana przez sztuczną inteligencję.