Zdaniem ekspertów IT rosnącym zagrożeniem dla branży jest wypalenie zawodowe, które odczuwa aż 53 proc. liderów zespołów IT oraz ponad jedna czwarta ankietowanych specjalistów.

Wśród przyczyn wymienia się m.in. brak równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, nadmiar obowiązków i ogólny brak satysfakcji z wykonywanej pracy – wynika z raportu Deloitte „What’s bugging IT”.

Nie mają chęci na rolę CIO

Powszechność wypalenia zawodowego może być jedną z przyczyn niewielkiego odsetka chętnych do objęcia w przyszłości posady lidera działu IT.

Osoby widzące siebie w tej roli stanowią zaledwie 38 proc. badanych, podczas gdy znaczna większość (58 proc.) planuje rozwój jako eksperta technologicznego.

Ankietowani najczęściej rozważają zmianę pracodawcy z powodu niesatysfakcjonujących zarobków (46 proc.), braku możliwości rozwoju (29 proc.) i nieefektywnych procesów w organizacji (24 proc.).

Praca zdalna a efektywność

Specjaliści technologiczni narzekają na niedostateczne wsparcie pracodawców. Pokazuje to luka wsparcia, czyli różnica między odsetkiem respondentów, którzy otrzymali wsparcie od pracodawcy w danym obszarze i znaczeniem danego obszaru dla respondenta.

Największą dysproporcję widać w sferze wolnego czasu (-51 proc.), zdrowia bliskich (-46 proc.) i kwestii zdrowego trybu życia (-40 proc.).

Najmniejsza różnica dotyczy możliwości pracy zdalnej (-8 proc.) i elastycznych form zatrudnienia (-6 proc.).

Z raportu wynika, że spowolnienie gospodarcze osłabiło zapotrzebowanie na ekspertów IT, jednak nadal pozyskanie wykwalifikowanych pracowników nie jest łatwe. Kluczowym zadaniem dla organizacji w najbliższych latach stanie się zapewnienie deweloperom możliwości długofalowego rozwoju, uwzględniających rosnącą rolę sztucznej inteligencji.

Fachowcy IT mogą potrzebować dietetyka

Pracownicy IT ponadto coraz częściej oczekują od pracodawców wsparcia w kwestiach związanych ze zdrowiem, np. porady dietetyka lub trenera personalnego czy szkolenia z zakresu profilaktyki chorób.

„Tego typu inicjatywy mogą korzystnie wpłynąć na samopoczucie pracownika i utrzymanie odpowiedniego poziomu zatrudnienia w działach IT” – uważa Zbigniew Łobocki, senior manager, Human Capital w Deloitte.

Pracę zdalną trzeba dobrze zaplanować

Powszechność pracy zdalnej w sektorze IT rodzi zagrożenia nie tylko w zakresie dobrostanu pracowników. Jest także kwestia efektywności działań realizowanych przez zespoły pracujące na odległość. Zdaniem autorów raportu taki sposób pracy powinien być odpowiednio zaplanowany. Kluczowe mogą okazać się nawyki i stałe elementy działania zespołów, które powinny dotyczyć nie tylko bieżących kwestii, ale także planowania długofalowego, przekazywania informacji zwrotnych czy budowania relacji.

AI przejmie połowę obowiązków w zespołach IT

Podobnie jak wiele innych branż również sektor IT przechodzi dużą zmianę wynikającą z rosnącej popularności sztucznej inteligencji. 44 proc. ankietowanych menedżerów uważa, że połowa lub więcej ich obecnych obowiązków zostanie przejęta przez AI. Zapytani o ich charakterystykę podawali bardzo szeroki przekrój, od analityki i rutynowych procesów biznesowych poprzez tworzenie i przeprowadzanie testów po zarządzanie projektami i obsługę klienta.

Automatyzacja nie pozostanie bez wpływu na charakter pracy specjalistów IT. Zdaniem autorów raportu oznacza to wyzwanie dla pracodawców, którzy w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość powinni opracować narzędzia i procesy umożliwiające ekspertom długofalowy rozwój.

Bezpieczeństwo i AI zyskają na znaczeniu

Profesjonaliści IT zapytani o obszary, które ich zdaniem zyskają na znaczeniu w trakcie najbliższych 2-3 lat, na pierwszym miejscu wskazali na bezpieczeństwo (60 proc.), a dalej na generatywną AI (41 proc.), a co trzeci ankietowany za najistotniejsze uznał technologie chmurowe.

Rosnąca powszechność generatywnej sztucznej inteligencji stanie się motorem istotnych zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Z tego względu organizacje powinny umożliwiać ekspertom IT rozwój kompetencji technologicznych oraz tych, które dotyczą behawiorystyki czy psychologii. Umożliwi to bowiem dostosowanie poziomów ich wiedzy do aktualnych potrzeb rynku” – radzi John Guziak, partner, Human Capital, Deloitte.

—————————————————————

W ankiecie wzięło udział 300 respondentów, z których znaczna część pochodziła z Polski. Wśród nich znaleźli się zarówno przedstawiciele kadry menadżerskiej wysokiego i średniego szczebla, jak i osoby zatrudnione w roli specjalistów.