Już 23 proc. polskich firm wdrożyło AI
"Aby osiągnąć pełny potencjał sztucznej inteligencji, Polska musi położyć duży nacisk na zapewnienie umiejętności cyfrowych swoim obywatelom" - twierdzi dyrektor.
Niedostatek kompetencji cyfrowych i brak wyboru między dostawcami są barierami wzrostu AI w Polsce – wynika z badania.
Już 23 proc. polskich przedsiębiorstw wdrożyło technologie sztucznej inteligencji. Liczba firm implementujących AI wzrosła o 22 proc. w porównaniu z 2022 r. – według raportu przygotowanego dla Amazon Web Services.
Wśród firm wdrażających sztuczną inteligencję dominuje korzystanie z dużych modeli językowych (LLM) lub używanie generatywnej sztucznej inteligencji.
W czym AI pomogło firmom
Przedsiębiorstwa, które już zintegrowały technologie AI, wskazują największe korzyści: 94 proc. zapewnia, że zwiększyło to przychody, 88 proc. – pobudziło innowacje, a zdaniem 81 proc. sztuczna inteligencja usprawniła procesy biznesowe.
Co ciekawe, te wskaźniki są wyraźnie wyższe niż średnia europejska (nie więcej niż 75 proc. w każdym z ww.).
Brak umiejętności hamulcem zmian
Jednak kompetencje nie nadążają za ambicjami – aż 48 proc. polskich firm twierdzi, że w ich organizacji najbardziej brakuje podstawowych umiejętności cyfrowych, a tylko 23 proc. uważa, że łatwo jest znaleźć nowych pracowników posiadających niezbędne umiejętności w tym zakresie.
Większa elastyczność w zakresie dostawców sztucznej inteligencji pomogłaby polskim przedsiębiorcom w przyspieszeniu stopnia wdrożenia technologii AI. Otóż 44 proc. polskich firm wymieniło brak wyboru między dostawcami AI jako barierę w przyjęciu technologii AI (powyżej średniej europejskiej wynoszącej 39 proc.).
Trzy sektory będą mocno pod wpływem AI
Według danych z raportu AWS-u polscy obywatele uważają, że sztuczna inteligencja ma potencjał transformacyjny dla całego społeczeństwa. Ponad połowa (54 proc.) przewiduje, że AI odciśnie znaczące piętno na ich życiu w ciągu najbliższych 3 lat. Spodziewają się także silnego oddziaływania AI w opiece zdrowotnej (64 proc.), edukacji (64 proc.) i transporcie (64 proc.).
„Przedsiębiorstwa dostrzegają już korzyści płynące ze sztucznej inteligencji dla ich wzrostu i produktywności. Z drugiej strony rośnie wiara w zdolność sztucznej inteligencji do wprowadzania pozytywnych zmian i rozwiązywania wyzwań społecznych w sektorach takich jak opieka zdrowotna czy edukacja. Aby osiągnąć pełny potencjał sztucznej inteligencji, Polska musi położyć duży nacisk na zapewnienie umiejętności cyfrowych swoim obywatelom” – uważa Tomasz Stachlewski, Head of Technology w Amazon Web Services w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Zwiększone tempo wdrażania zaawansowanych technologii, w szczególności AI, może odblokować 576 mld zł dla polskiej gospodarki do 2030 r. – oceniono w raporcie.
Cele unijnej Dekady Cyfrowej zakładają, że do 2030 r. 75 proc. przedsiębiorstw będzie korzystać ze sztucznej inteligencji, a 80 proc. powinno biegle posługiwać się technologiami cyfrowymi.
W badaniu „Unlocking Europe’s AI Potential” wzięło udział 1 tys. przedsiębiorstw i 1 tys. osób z Polski. Przeprowadziła je dla AWS firma konsultingowa Strand Partners.
Podobne aktualności
Pracownicy robią z AI co chcą. W firmach brakuje regulacji
Tylko 48 proc. firm ma regulacje w zakresie AI, mimo że 97 proc. pracowników korzysta z tej technologii.
61 proc. pracowników w Polsce wykorzystuje generatywną AI w codziennej pracy
Szefowie martwią się, jak mierzyć wzrost produktywności dzięki AI, co opóźnia wdrożenia.
Dyrektorzy ds. danych są zmuszeni do zmian z powodu AI
Mają więcej obowiązków i problemy z budżetem - wynika z badania.