Pracownicy zaczną się zwalniać, jeśli nie będzie szkoleń
„Firmy muszą działać już teraz, by nie wypaść z gry” – twierdzi ekspert. Blisko 30 proc. pracowników chce rozwijać kompetencje cyfrowe.
Sporo polskich firm nie traktuje poważnie pracowników, którzy chcą się rozwijać – wynika z badania.
Blisko połowa (46 proc.) polskich pracowników twierdzi, że brak możliwości rozwoju w obecnej firmie to wystarczający powód, by szukać nowej posady. Przy czym 29 proc. chce rozwijać kompetencje cyfrowe i umiejętności związane z IT – wynika z badań GoodHabitz, opracowanych przez Kodilla.com.
Zdaniem 64 proc. pytanych w kraju pracodawca powinien inwestować w ofertę szkoleń, a 57 proc. zgadza się, że edukacja jest niezbędna, by byli zadowoleni z pracy.
Firmy nie traktują pracowników serio
GoodHabitz informuje, że 33 proc. polskich pracowników poprosiło swoich pracodawców o stworzenie lepszej oferty rozwoju osobistego. Jednak 54 proc. osób, które zgłosiły taką potrzebę, uważa, że ich prośba nie została potraktowana poważnie.
„Rozwój osobisty jest dla pracowników priorytetem i obszarem, na którym powinien skupić się pracodawca. Firmy muszą działać już teraz, by nie wypaść z gry” – komentuje Daniel Idźkowski, country director GoodHabitz Poland – „Z naszych badań wynika, że dla przyszłości organizacji niezwykle ważne są kompetencje cyfrowe – potwierdza to 69 proc. specjalistów HR ds. szkoleń”.
Najbardziej poszukiwane umiejętności wg LinkedIn
Listę najbardziej poszukiwanych umiejętności, pożądanych przez pracodawców, przedstawił ostatnio LinkedIn. Analitycy piszą, że temat zwolnienia z pracy stał się trendy, a liczba wątków dotyczących recesji wzrosła w tej sieci społecznościowej o 900 proc.
Umiejętności miękkie trzeba łączyć z twardymi
Karina Chowaniak, senior marketing specialist w GoodHabitz Poland jest zdania, że kluczowe dla rozwoju talentów będzie efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi (skill blending). Blisko 8 na 10 badanych uważa, że będą zacierać się granice między tymi dwiema kategoriami umiejętności.
„Przy nacisku na digitalizację i umiejętności twarde, firmy często zapominają o kompetencjach miękkich. Wielu pracodawców nie docenia ich znaczenia dla przyszłości organizacji, a niedobór bywa przyczyną konfliktów i odejść z pracy. Dziś dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale także potrafi komunikować się i współpracować z zespołem” – mówi ekspert.
Zapytano również, kto jest odpowiedzialny za ofertę szkoleń i kursów w firmach: wg 55 proc. raczej pracodawca, a nie pracownik (52 proc.).
„Naszym zdaniem sukces zależy od współpracy obu stron. Pracodawca musi upewnić się, że jego ludzie mają odpowiednie możliwości rozwoju, a pracownik powinien aktywnie korzystać z tej oferty” – twierdzi Daniel Idźkowski.
Rośnie zapotrzebowanie na reskilling
Eksperci Kodilla.com wskazują też trend pozyskiwania kandydatów i ich rozwoju w ramach organizacji. Jest to szczególnie widoczne w firmach, dla których działalności istotne jest IT.
„W ubiegłym roku mieliśmy rekordową liczbę zapytań ze strony firm o współpracę reskillingową. Wobec 2021 r. zainteresowanie wzrosło o 30 proc. Ze względu na brak specjalistów na rynku pracodawcy zaczęli doszkalać własne kadry” – wyjaśnia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com.
Chcą się uczyć nowych rzeczy, ale w pracy
Badania GoodHabitz pokazują też, że 37 proc. polskich ankietowanych pragnie zdobywać nowe umiejętności tylko w godzinach pracy, a 12 proc. – wyłącznie w czasie wolnym. Natomiast 5 proc. nie chce uczyć się wcale.
Jednak 46 proc. polskich pracowników interesuje połączenie edukacji w godzinach pracy i w czasie wolnym.
Nauczanie online prześcignęło stacjonarne szkolenia i dziś jest numerem jeden dla 37 proc. polskich pracowników. Z kolei 21 proc. z nich stawia na kombinację nauki zdalnej i tradycyjnej.
Niemal 2 na 3 pracowników (65 proc.) twierdzi, że kursy online oferowane przez pracodawcę są bardzo korzystne dla ich rozwoju osobistego.
————————————–
Analiza została przeprowadzona przez GoodHabitz w listopadzie 2022 r. i opracowana przez Kodilla.com. W badaniu wzięło 1039 pracowników różnych branż z Polski oraz blisko 12,6 tys. z innych krajów europejskich.
Podobne aktualności
Nawet 187 aplikacji na 1 ofertę pracy w IT
"Branża w tej chwili nie jest w stanie zapewnić tylu miejsc pracy, co przed rokiem" - przyznaje ekspert.
Spadł poziom satysfakcji z pracy pracowników IT
Więcej osób z branży szuka pracy niż kilka miesięcy temu. Jednocześnie wzrósł optymizm co do szans znalezienia nowej, dobrej posady.
23 proc. pracowników IT zmieni pracę, jeśli każą im wrócić do biura
Polacy są gotowi wrócić do pracy stacjonarnej w zamian za podwyżkę o minimum 20 proc.