Dwucyfrowy wzrost sprzedaży sprzętu dla graczy
Gracze nadal nie skąpią na zakupy komputerów i monitorów. Analitycy przewidują, co będą częściej kupować w najbliższych latach.
Globalne dostawy komputerów stacjonarnych, notebooków i monitorów dla graczy osiągnęły 10,4 mln sztuk w II kw. 2019 r. – według IDC. Poprawa jest wyraźna w porównaniu ze słabym ub.r. Ponadto branży pomogła poprawa zaopatrzenia w procesory Intela i nowe generacje kart graficznych.
Notebooki były 12,7 proc. na plusie, m.in. dzięki wejściu na rynek modeli z kartami graficznymi, które pozwalają na korzystanie z funkcji ray tracing (poprawiającej jakość grafiki w grach).
Desktopy zyskały 3,3 proc. po spadkach w ub.r., do czego przyczyniła się większa dostępność procesorów oraz spadek cen kart graficznych wskutek ograniczania zapasów przez dostawców. Istotną rolę w zwiększeniu zamówień sprzętu odegrały również obawy przed podwyżkami cen PC wskutek amerykańskich ceł na elektronikę importowaną z Chin (według nowego terminaża cła na komputery mają wejść w życie 15 grudnia br.).
Dla porównania na całym rynku przenośnych i stacjonarnych PC w II kw. br. wzrost wyniósł 4,7 proc. w II kw. br.
Na wysokim poziomie utrzymuje się popyt na monitory gamingowe. W II kw. br. odnotowano rekord sprzedaży w ujęciu ilościowym.
Laptopy kontra desktopy
Zdaniem analityka mimo dobrej sprzedaży w II kw. br. spadek sprzedaży desktopów na rynkach wschodzących niepokoi producentów i sygnalizuje rosnącą tendencję do przechodzenia na bardziej mobilne urządzenia. W jego ocenie notebooki dla graczy wpisują się w ten trend, ponieważ zmniejsza się różnica wydajności między stacjonarnymi i przenośnymi PC do gier.
IDC przewiduje, że sprzedaż na rynku desktopów, notebooków i monitorów wzrośnie o 9,6 proc. w całym 2019 r., do 42,8 mln szt. Oznacza to korektę prognozy w górę, jednak w długim terminie obniżono przewidywane wolumeny dostaw dla komputerów, jednocześnie zwiększając liczby dla monitorów do gier.
Wartościowo największy udział w rynku będą miały notebooki. Konkurencja coraz lżejszych i wydajniejszych laptopów gamingowych oraz rozwój gier mobilnych nie będzie sprzyjać popytowi na desktopy dla graczy. Ponadto wyzwaniem dla dostawców sprzętu spoza segmentu premium może być rozwój chmurowego gamingu – uważa IDC.
Prognoza dostaw urządzeń dla graczy w latach 2019 – 2023 (rynek światowy)
Kategoria produktów | Dostawy w 2019 r. (mln szt.) | Udział w rynku w 2019 r. | Dostawy w 2023 r. (mln szt.) | Udział w rynku w 2023 r. | Średni wzrost rok do roku w latach 2019 – 2023 |
Desktopy | 15,6 | 36,40% | 16,8 | 30,40% | 1,80% |
Monitory | 7,8 | 18,30% | 11,6 | 21,00% | 10,30% |
Notebooki | 19,4 | 45,30% | 26,8 | 48,60% | 8,40% |
W sumie | 42,8 | 100,00% | 55,2 | 100,00% | 6,50% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.