GridGain i znaki czasu

Baza danych Apache Ignite od kilku lat znajduje się na fali wznoszącej. W 2018 roku pobierano ją 1,67 mln razy, w 2020 odnotowano 4,39 mln pobrań, a rok później aż 6,22 mln. To znak czasów, że użytkownicy poszukują narzędzi, które pozwalają im coraz szybciej przetwarzać dane. Apache Ignite wykorzystuje RAM jako domyślną warstwę przechowywania oraz przetwarzania danych. Platforma znajduje zastosowanie przy obliczaniu i przeprowadzaniu transakcji na dużych zestawach danych w czasie rzeczywistym.

Apache Ignite jest systemem open source, niemniej część dostawców zarabia na wsparciu i dodatkowych usługach. Jednym z ciekawszych przykładów jest firma GridGain, oferująca bazę w czterech komercyjnych wersjach: Support for Apache Ignite, Supported Community, Enterprise oraz Ultimate. W zależności od wybranej opcji klienci otrzymują narzędzia do monitorowania i zarządzania, a także wsparcie w postaci aktualizacji bezpieczeństwa, usługi backupu i replikacji. Z usług GridGain korzysta około 200 klientów, w tym między innymi VMware, Citi Bank, American Express, HPE czy UPS.

– W 2021 roku odnotowaliśmy ósmy z rzędu wzrost przychodów, zaś od dwóch lat jesteśmy na plusie. Natomiast średnie wpływy od naszych pięćdziesięciu największych klientów przekraczały w ubiegłym roku milion dolarów – mówi Abe Kleinfeld, CEO GridGain.

Pod koniec ubiegłego roku GridGain poszerzył swoje portfolio o usługę Nebula oferowaną w modelu SaaS. Jest to kompleksowe rozwiązanie do obsługi klastrów Apache Ignite, ułatwiające procesy skalowania, monitorowania oraz aktualizacji oprogramowania. W tym kontekście trudno się dziwić, że Abe Kleinfeld patrzy z optymizmem w najbliższą przyszłość. Gospodarka opiera się na danych, zaś firmy oraz instytucje coraz częściej stawiają na cyfrową interakcję z klientami w czasie rzeczywistym.

Główną przeszkodą w ekspansji Grid-Gain mogą być rosyjskie konotacje. Programiści tej firmy pracują w Sankt Petersburgu, a założycielem i CTO jest Nikita Ivanov. Nie bez przyczyny jednym z kluczowych klientów GridGain jest Sbierbank, największy bank w Rosji i Europie Wschodniej. Co ciekawe, nie znajdziemy tej firmy na liście referencyjnej klientów, choć jeszcze do niedawna Abe Kleinfeld chętnie opowiadał współpracy z rosyjskim bankiem. To chyba kolejny znak czasów.

Oracle wciąż się liczy

Wprawdzie w ciągu ostatniej dekady pojawiło się wiele baz danych dostarczanych w modelu open source, prymat w tym segmencie rynku nadal należy do Oracle’a. Koncern Larry’ego Ellisona posiada dominującą pozycję w środowisku przetwarzania transakcyjnego i cieszy się nieustającą popularnością wśród instytucji finansowych, telekomów czy agencji rządowych. Wielu mniejszych dostawców próbuje w rozmaity sposób zarabiać na produktach giganta z Austin, nie ograniczając swoich działań jedynie do prostej odsprzedaży. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest Rimini Street – firma dostarczające alternatywne wobec Oracle’a oferty usługi wsparcia technicznego.

Bardzo zbliżoną strategię obrał FlashGrid, choć kierujący tą firmą Art Danielov nie lubi tego porównania. FlashGrid wystartował w 2015 roku oferując rozwiązania software defined storage, bazujące na standardowych serwerach x86 dla Oracle DB. Jednak pandemia skłoniła startup do przedefiniowania modelu działania. FlashGrid skoncentrował się wówczas na ofercie Database as a Service (DBaaS) – nadal wykorzystującej system Oracle’a – w celu wsparcia rozwoju natywnych aplikacji chmurowych.

Usługi DBaaS cieszą się dużą popularnością, ale mają pewne mankamenty, takie jak ograniczona wydajność, problemy zgodności ze starszymi aplikacjami czy uzależnienie się od jednej usługodawcy. FlashGrid wprowadził rozwiązanie przeznaczone dla środowiska o wysokiej dostępności (aktywne-aktywne i aktywne-pasywne) oraz wymagających ponadprzeciętnych wydajności. Startup oferuje DBaaS w chmurach AWS, Azure oraz Google Cloud. Art Danielov przyznaje, że nie interesują go klienci dążący do obniżenia kosztów za wszelką cenę, lecz tacy, którzy oczekują ponadprzeciętnych wydajności dla swoich baz danych Oracle’a. Jak się łatwo domyślić FlashGrid konkuruje na tym polu z koncernem udostępniającym tożsame usługi we własnej chmurze.