Sztuczna inteligencja najlepszym przyjacielem danych
W ciągu ostatnich kilku lat niemal wszystkie organizacje zgromadziły ogromne zbiory danych. Samo przechowywanie i zarządzanie nimi to za mało, bowiem z informacji, o ile ma być przydatna, trzeba wyciągnąć określoną wartość.
Dostawcy oprogramowania coraz częściej rozwijają swoje produkty bazując na automatyzacji i sztucznej inteligencji. Tak jest chociażby w przypadku BMC Software, które dostarcza narzędzia do zarządzania firmowymi zasobami informatycznymi. Jednym z najważniejszych produktów tej marki jest Helix, platforma ITSM do zarządzania usługami IT. System łączy tradycyjne podejście z nowymi wytworami ludzkiej kreatywności: sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym czy analizą danych. Jak zauważa Ram Chakravarti, pełniący w BMC Software funkcję CTO, „sztuczna inteligencja jest najlepszym przyjacielem danych”.
– W ostatnich latach prowadzenie biznesu nie jest łatwe ze względu na niesprzyjające czynniki zewnętrzne, takie jak pandemia, utrzymujące się problemy z łańcuchami dostaw, wstrząsy geopolityczne oraz społeczno-gospodarcze. Niemniej w tym samym czasie zachodzą dynamiczne zmiany w świecie nowych technologii. Wiele koncepcji, o których mówi się od lat, takich jak chociażby sztuczna inteligencja, przestało być futurystyką. To już rzeczywistość… – tłumaczy z kolei Ayman Sayed, CEO BMC Software.
Trzy lata temu producent ogłosił swoją koncepcję „autonomicznego przedsiębiorstwa cyfrowego”. W ten sposób chce pokazać, jak adaptacja nowych technologii zwiększa elastyczność w różnego rodzaju organizacjach. Inteligentne, zaawansowane systemy muszą być obecne w każdym aspekcie działalności, zaś automatyzacja pozwala uzyskiwać lepsze wyniki i analizy przy mniejszej interwencji człowieka.
– W tym roku otwieramy nowy rozdział, jakim jest Connected Digital Ops. W ten sposób opisujemy rolę wszystkich czynności związanych ze sztuczną inteligencją, danymi, DevOps i usługami. Chodzi nam o połączenie operacji cyfrowych w całym przedsiębiorstwie oraz przekształcanie systemów rejestracji w systemy działania. Connected Digital Ops pomoże organizacjom w płynnej automatyzacji i transformacji ich działalności – mówi Ayman Sayed.
Nie ulega wątpliwości, że przedsiębiorcy będą inwestować w rozwiązania, dzięki którym będą mogły mieć większy niż do tej pory pożytek z danych. Tym bardziej, że jak wynika z informacji prezentowanych przez BMC, aż 50 proc. projektów Big Data zakończyło się fiaskiem.
Połowa projektów Big Data zakończyła się fiaskiem.
– O sile sztucznej inteligencji i danych dyskutuje się bardzo często. Jednak w ciągu dwóch ostatnich lat cały czas powtarzają się dwa tematy. Pierwszy wiąże się z odblokowywaniem wartości biznesowej danych bez ogromnego obciążenia technicznego oraz zasobów. Natomiast drugi dotyczy sposobu w jaki organizacje unowocześniają rozwiązania technologiczne, tak aby sprostać nowym, narzuconym im obowiązkom cyfrowym – mówi Ram Chakravarti.
Solix Technologies już od ponad dwóch dekad zajmuje się zarządzaniem cyfrowymi zasobami. Flagowy produkt tego producenta – Solix Common Data Platform – ujednolica i gromadzi wszystkie dane przedsiębiorstwa (starsze, aktywne, nieaktywne), a także ich typy (strukturyzowane i nieustrukturyzowane) w jednym systemie. Rozwiązanie może być wdrażane lokalnie bądź w środowisku chmurowym (Microsoft Azure, AWS Amazon, Google Cloud, IBM Cloud).
Firma cały czas pracuje nad rozwojem Solix GPT – inteligentnego asystenta, który pozwala użytkownikom zadawać pytania na różne tematy. Narzędzie wykorzystuje model dużego języka Llama 2 (LLM). Ponadto Solix GPT jest precyzyjnie dostrojony do użytkownika, ponieważ trenuje jego firmowe dane w celu poprawy rozumowania, kodowania, biegłości itp.
Pewnego rodzaju ciekawostką jest fakt, że wielu konkurentów Solix Technologies, którzy rozpoczynali działalność w podobnym czasie, zniknęła z rynku lub została wchłonięta przez wielkie koncerny (przykładowo HP kupiło OuterBay, zaś IBM przejął Princenton Softech).
– Cały czas kontynuujemy prace inżynieryjne, których celem jest rozwój produktu. Najpierw udostępniliśmy klientom rozwiązanie tylko do przeglądania danych strukturyzowanych. Potem rozszerzyliśmy te możliwości o dane nieustrukturyzowane i semistrukturyzowane. Kolejnym krokiem było przeniesienie do natywnego środowiska chmury. Poza tym nasze rozwiązanie dba o współpracę z systemami zewnętrznymi, przy czym obecnie posiadamy łączniki do ponad 100 źródeł. Co ważne, część naszych konkurentów stanęła w miejscu, czym należy tłumaczyć ich zniknięcie z rynku – tłumaczy Sai Gundavelli, CEO Solix Technologies.
Firma obsługuje klientów z różnych branż, w tym bankowości, ubezpieczeń, farmaceutyki czy dostawców produktów konsumenckich. Na liście referencyjnej Solix Technologies znajdują się między innymi: AIG, Citigroup, Insignia Financial, LinkedIn, Motorola, Panasonic, Sanofi, Santander, Unilever czy Zurich Insurance Group. Co ciekawe, Solix Technology dysponuje dość skromnym zespołem w Europie, bazując głównie na współpracy z integratorami, jak Accenture, Cognizant czy HCL.
– Jesteśmy w lepszej sytuacji niż kiedykolwiek wcześniej, nie tylko ze względu na wyniki finansowe , ale również dostęp do ogromnej ilości danych. To zwiększa nasze możliwości w zakresie tworzenia jeziora danych – podsumowuje Sai Gundavelli.
Podobne artykuły
Sztuczna inteligencja w czterech odsłonach
Startupy bardzo szybko adaptują w swoich rozwiązaniach sztuczną inteligencję. Co ważne, większość z nich nie robi tego, aby nadążać za modą, lecz zwiększać funkcjonalność produktów.
Wszechobecne dane źródłem kłopotów
Cykl życia danych nigdy wcześniej nie był bardziej złożony. Powodem jest nie tylko ich ciągły przyrost, ale również „przemieszczanie się” po wielu różnych środowiskach.
Alternatywa dla chmury publicznej
Niektórzy analitycy zapowiadali, że 2023 będzie rokiem repatriacji z chmury publicznej. Tak się nie stało, co nie zmienia faktu, iż wiele firm przechowuje i przetwarza swoje dane w środowisku lokalnym.