Spacer po grani
Branża IT tradycyjnie już potrafi radzić sobie w trudnych i nieprzewidywalnych warunkach zewnętrznych – w ubiegłym roku wzrosła o 13 proc. Liczby są dobre, gorzej z nastrojami – zasoby optymizmu przedstawicieli ICT się kurczą i organizacje spodziewają się raczej skromnego roku.

Rekordowo wysoka inflacja studzi entuzjazm.
W 2022 r. wartość branży wzrosła o 13 proc., do ponad 100 mld zł. Dla porównania: w 2021 r. wzrost wyniósł 19 proc., z 75 mld do 89 mld zł. To był kolejny rok, w którym rzeczywistość geopolityczna i makroekonomiczna mówiła głośno i donośnie: sprawdzam! Rekordowo wysoka inflacja (14,4 proc. w 2022 r.) studzi entuzjazm, który może budzić ubiegłoroczny wynik, a wciąż wymagający rynek pracownika i mało optymistyczne nastroje zakupowe firm z pewnością nie ułatwiały osiągania wyśrubowanych celów. Warto tu przypomnieć tło ekonomiczne – według danych GUS wartość polskiego PKB w roku 2022 wzrosła o 5,1 proc., przekraczając 3 bln zł, sięgając poziomu 3 078,3 mld zł (wobec wzrostu o 5,9 proc. rok wcześniej).

W tegorocznym zestawieniu branżą, która robi największe zakupy informatyczne, jest handel. Jak się okazuje, zdetronizował bankowość. To potwierdza tezę, że współczesny sektor handlowy napędzany jest przez informatykę, i to dzięki rozwiązaniom technologicznym udaje się tu zdobyć przewagę konkurencyjną. Przychody ze sprzedaży rozwiązań dla tego sektora wzrosły aż o 29 proc., do 4 009 228 tys. zł. Najwięksi dostawcy to: Capgemini Polska, Comarch, intive oraz Sii.
Wydatki sektora bankowości na IT wzrosły w ubiegłym roku o 4 proc., do 3 991 335 tys. zł. Największy skok wydatków na IT nastąpił w branży mediów – aż o 83 proc., co jest kolejnym dowodem na szybką cyfryzację tego obszaru. Coraz więcej na technologię wydaje też branża logistyczna – tu nastąpił wzrost o 46 proc. Z kolei wyniki eksportu w pierwszej setce największych firm ICT w Polsce wzrosły aż o 20 proc., do 9 792 608 tys. zł. Pierwsza czwórka największych eksporterów to: Capgemini, Techland, CD Projekt oraz Sii.
Bezpieczeństwo to temat strategiczny
Transformacja cyfrowa, która w ciągu dwóch lat przyspieszyła o lat 10, zwiększyła także znacząco troskę firm o cyberbezpieczeństwo. Nie ma dziedziny, która nie stawiałaby tego tematu na czołowym miejscu. Skala zagrożeń, między innymi w związku z wojną, rośnie, wyzwania dla osób odpowiedzialnych za ten obszar stają się trudniejsze – dlatego firmy coraz częściej szukają po prostu nowej strategii zapewnienia bezpieczeństwa. Tu kluczem są zaufani, sprawdzeni dostawcy, którzy są w stanie spojrzeć na to zagadnienie całościowo i zapewnić stały dostęp do danych niezależnie od nieprzewidywalnych okoliczności.
Przychody firm ze sprzedaży rozwiązań bezpieczeństwa wrosły o 6 proc. rok do roku i wyniosły łącznie 2 063 253 tys. zł, wobec 1 943 427 tys. w 2021 r., co daje statystycznie 42 mln zł na firmę. Na pierwszych miejscach rankingu dostawców rozwiązań bezpieczeństwa znalazły się: Clico, Exclusive Networks Poland, Fortinet, Apius Technologies i Comp.
Rynek mobilny motorem wzrostu
Według szacunków redakcji „TOP 200” wartość rynku telekomunikacyjnego, który obejmuje usługi stacjonarne i mobilne, a także płatną telewizję oraz przychody hurtowych operatorów infrastruktury, sięgnęła w ubiegłym roku blisko 45,2 mld zł, co oznacza wzrost o około 2,5 proc.
Podobnie jak rok wcześniej, największy udział w rynku telekomunikacyjnym mieli operatorzy komórkowi. Według szacunków redakcji „TOP 200” wartość tego sektora rynku wzrosła o 2,8 proc., do blisko 27,6 mld zł, a P4 i Orange nadal są największymi graczami. Rośnie też sieć połączeń – jak wynika z szacunków FTTH Council Europe, w końcu br. zasięg sieci FTTH w Polsce obejmie 9,3 mln gospodarstw domowych, a według Orange Polska zasięg wzrósł w ub.r. o 1 mln łączy, do ponad 10 mln. Zwiększyła się także liczba usług telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu stacjonarnego do internetu i płatnej telewizji. PMR szacuje, że na koniec 2022 r. było to 84,8 mln, o 3 mln więcej niż rok wcześniej.
Ważnym trendem jest wzrost cen usług telekomunikacyjnych – według danych GUS o 4,9 proc. Serwis Telko.in podaje, że cenowy indeks komórkowy od grudnia 2021 r. do marca 2023 r. wzrósł o 2,5 proc. Cable.co.uk w swym dorocznym globalnym raporcie dotyczącym cen internetu ocenia wzrost mediany cen w Polsce między początkiem 2022 r. a początkiem 2023 r. na 7,5 proc.
Administracja mistrzem cyfryzacji
Wartość rynku usług dla administracji publicznej wyniosła w ub.r. 3 341 056 tys. zł, co oznacza wzrost rok do roku o niemal 16 proc. i kolejny rok przyspieszenia tego sektora. Według danych GUS w 2022 r. osoby korzystające z usług administracji publicznej przez internet stanowiły ponad 55 proc. populacji w wieku 16–74 lat (wobec 47,5 proc. rok wcześniej). Najczęstsze usługi to: wyszukiwanie informacji, pobieranie lub drukowanie formularzy urzędowych oraz wysyłanie wypełnionych deklaracji podatkowych. W 2022 r. dostęp do internetu miało już 93,3 proc. gospodarstw domowych.
Największe osiągnięcia e-administracji ub.r. to: dalszy rozwój rozwiązań związanych z e-zdrowiem, cyfryzacja procesu budowlanego, rozwój chmury krajowej, jak też następne kroki w zaawansowanej już cyfryzacji finansów i administracji skarbowej. Polska może się też pochwalić jednym z najbardziej odpornych cybernetycznie systemów finansowych na świecie. Najwięksi dostawcy usług i rozwiązań IT dla sektora administracji to: Asseco Poland, Integrated Solutions, S&T w Polsce i Transition Technologies.
Podobne artykuły
Wojna i pokój: rynek IT oczami integratorów
Polscy integratorzy wykazują się wyjątkową odpornością na skutki wydarzeń za naszą wschodnią granicą i związane z tym zawirowania gospodarcze.
Dystrybucyjna „smuga cienia”
Postępująca konsolidacja w segmencie dystrybucji IT wcale nie oznacza, że resellerom kurczą się możliwości wyboru dostawcy. Jednocześnie przyspieszyła zmiana modelu biznesowego dystrybutorów, której skutkiem jest rosnące portfolio usług.
Nowa prędkość kosmiczna polskiego ICT
Mimo trudnego roku w całej gospodarce, branża IT pokonała siłę grawitacji niepewnych czasów i z imponującą prędkością niemal 20-procentowego wzrostu weszła na kolejną orbitę sukcesu.