W 2022 r. wartość branży wzrosła o 13 proc., do ponad 100 mld zł. Dla porównania: w 2021 r. wzrost wyniósł 19 proc., z 75 mld do 89 mld zł. To był kolejny rok, w którym rzeczywistość geopolityczna i makroekonomiczna mówiła głośno i donośnie: sprawdzam! Rekordowo wysoka inflacja (14,4 proc. w 2022 r.) studzi entuzjazm, który może budzić ubiegłoroczny wynik, a wciąż wymagający rynek pracownika i mało optymistyczne nastroje zakupowe firm z pewnością nie ułatwiały osiągania wyśrubowanych celów. Warto tu przypomnieć tło ekonomiczne – według danych GUS wartość polskiego PKB w roku 2022 wzrosła o 5,1 proc., przekraczając 3 bln zł, sięgając poziomu 3 078,3 mld zł (wobec wzrostu o 5,9 proc. rok wcześniej).

W tegorocznym zestawieniu branżą, która robi największe zakupy informatyczne, jest handel. Jak się okazuje, zdetronizował bankowość. To potwierdza tezę, że współczesny sektor handlowy napędzany jest przez informatykę, i to dzięki rozwiązaniom technologicznym udaje się tu zdobyć przewagę konkurencyjną. Przychody ze sprzedaży rozwiązań dla tego sektora wzrosły aż o 29 proc., do 4 009 228 tys. zł. Najwięksi dostawcy to: Capgemini Polska, Comarch, intive oraz Sii.

Wydatki sektora bankowości na IT wzrosły w ubiegłym roku o 4 proc., do 3 991 335 tys. zł. Największy skok wydatków na IT nastąpił w branży mediów – aż o 83 proc., co jest kolejnym dowodem na szybką cyfryzację tego obszaru. Coraz więcej na technologię wydaje też branża logistyczna – tu nastąpił wzrost o 46 proc. Z kolei wyniki eksportu w pierwszej setce największych firm ICT w Polsce wzrosły aż o 20 proc., do 9 792 608 tys. zł. Pierwsza czwórka największych eksporterów to: Capgemini, Techland, CD Projekt oraz Sii.

Bezpieczeństwo to temat strategiczny  

Transformacja cyfrowa, która w ciągu dwóch lat przyspieszyła o lat 10, zwiększyła także znacząco troskę firm o cyberbezpieczeństwo. Nie ma dziedziny, która nie stawiałaby tego tematu na czołowym miejscu. Skala zagrożeń, między innymi w związku z wojną, rośnie, wyzwania dla osób odpowiedzialnych za ten obszar stają się trudniejsze – dlatego firmy coraz częściej szukają po prostu nowej strategii zapewnienia bezpieczeństwa. Tu kluczem są zaufani, sprawdzeni dostawcy, którzy są w stanie spojrzeć na to zagadnienie całościowo i zapewnić stały dostęp do danych niezależnie od nieprzewidywalnych okoliczności.

Przychody firm ze sprzedaży rozwiązań bezpieczeństwa wrosły o 6 proc. rok do roku i wyniosły łącznie 2 063 253 tys. zł, wobec 1 943 427 tys. w 2021 r., co daje statystycznie 42 mln zł na firmę. Na pierwszych miejscach rankingu dostawców rozwiązań bezpieczeństwa znalazły się: Clico, Exclusive Networks Poland, Fortinet, Apius Technologies i Comp.

Rynek mobilny motorem wzrostu

Według szacunków redakcji „TOP 200” wartość rynku telekomunikacyjnego, który obejmuje usługi stacjonarne i mobilne, a także płatną telewizję oraz przychody hurtowych operatorów infrastruktury, sięgnęła w ubiegłym roku blisko 45,2 mld zł, co oznacza wzrost o około 2,5 proc.

Podobnie jak rok wcześniej, największy udział w rynku telekomunikacyjnym mieli operatorzy komórkowi. Według szacunków redakcji „TOP 200” wartość tego sektora rynku wzrosła o 2,8 proc., do blisko 27,6 mld zł, a P4 i Orange nadal są największymi graczami. Rośnie też sieć połączeń – jak wynika z szacunków FTTH Council Europe, w końcu br. zasięg sieci FTTH w Polsce obejmie 9,3 mln gospodarstw domowych, a według Orange Polska zasięg wzrósł w ub.r. o 1 mln łączy, do ponad 10 mln. Zwiększyła się także liczba usług telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu stacjonarnego do internetu i płatnej telewizji. PMR szacuje, że na koniec 2022 r. było to 84,8 mln, o 3 mln więcej niż rok wcześniej.

Ważnym trendem jest wzrost cen usług telekomunikacyjnych – według danych GUS o 4,9 proc. Serwis Telko.in podaje, że cenowy indeks komórkowy od grudnia 2021 r. do marca 2023 r. wzrósł o 2,5 proc. Cable.co.uk w swym dorocznym globalnym raporcie dotyczącym cen internetu ocenia wzrost mediany cen w Polsce między początkiem 2022 r. a początkiem 2023 r. na 7,5 proc.

Administracja mistrzem cyfryzacji

Wartość rynku usług dla administracji publicznej wyniosła w ub.r. 3 341 056 tys. zł, co oznacza wzrost rok do roku o niemal 16 proc. i kolejny rok przyspieszenia tego sektora. Według danych GUS w 2022 r. osoby korzystające z usług administracji publicznej przez internet stanowiły ponad 55 proc. populacji w wieku 16–74 lat (wobec 47,5 proc. rok wcześniej). Najczęstsze usługi to: wyszukiwanie informacji, pobieranie lub drukowanie formularzy urzędowych oraz wysyłanie wypełnionych deklaracji podatkowych. W 2022 r. dostęp do internetu miało już 93,3 proc. gospodarstw domowych.

Największe osiągnięcia e-administracji ub.r. to: dalszy rozwój rozwiązań związanych z e-zdrowiem, cyfryzacja procesu budowlanego, rozwój chmury krajowej, jak też następne kroki w zaawansowanej już cyfryzacji finansów i administracji skarbowej. Polska może się też pochwalić jednym z najbardziej odpornych cybernetycznie systemów finansowych na świecie. Najwięksi dostawcy usług i rozwiązań IT dla sektora administracji to: Asseco Poland, Integrated Solutions, S&T w Polsce i Transition Technologies.