W 2021 roku wartość branży IT wzrosła aż o 19 proc., z 75 do 89 mld zł. Dla porównania: wzrost 2019 vs 2020 wyniósł tylko 9 proc. Tło tych wzrostów jest doskonale znane – drugi rok pandemii i ogólna niepewność geopolityczna tuż przed agresją Rosji na Ukrainę. Do tego dochodzi szybko rosnąca inflacja w Polsce, która według danych Głównego Urzędu Statystycznego w grudniu 2021 roku znalazła się na poziomie 8,6 proc. (co nieco osłabia magię gigantycznego wzrostu), choć jednocześnie PKB Polski wzrósł w 2021 roku o 5,9 proc.

Jedno jest pewne: branża ICT po raz kolejny pokazała, że jest pod każdym względem silna i odporna, a jej produkty i usługi są niezbędne także w trudnych czasach. Coraz więcej przedsiębiorstw, także z do tej pory mało cyfrowych branż, zdaje sobie sprawę, że bez odpowiednich narzędzi informatycznych nie tylko nie zdobędą przewagi konkurencyjnej, ale po prostu znikną z rynku.

W tegorocznym zestawieniu Computerwold „TOP200” znalazło się 367 firm. Pierwsza czwórka największych firm ICT w Polsce to: AB, Also Polska (a zatem dwa pierwsze miejsca bez zmian wobec 2020 roku), Samsung Electronics Polska oraz Xiaomi Poland. Przy czym największe wzrosty spośród pierwszej setki firm naszego zestawienia odnotowały: Samsung Electronics Polska, Also Polska, HP Inc., AB, Xiaomi Poland, Cisco Systems Poland, Sii, NTT System, Oppo Polska oraz Komputronik (w restrukturyzacji). Wśród grup kapitałowych największa trójka to: Grupa Asseco, AB, Exclusive Networks Poland (dawniej Veracomp) i Grupa Comarch.

Mistrzowie zakupów

W tegorocznym zestawieniu, tradycyjnie, branżą, która robi największe zakupy informatyczne, jest bankowość. Przychody ze sprzedaży rozwiązań dla tego sektora wzrosły o 7 proc. (to mniejszy o 4 punkty procentowe wzrost niż w roku poprzednim, do 3,83 mld zł). Najwięksi dostawcy to – podobnie jak w roku ubiegłym – Blue Media, Luxoft Poland i Asseco Poland. Kolejnym ważnym odbiorcą jest (tu także bez niespodzianek) handel, który wydał na IT o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Sporą część przychodów branży ICT, również tradycyjnie, zapewnił sektor publiczny, gdzie wartość zamówień wzrosła o ponad 14 proc.

Warto jeszcze zwrócić uwagę, że choć przychody z branży ubezpieczeń nie dorównują branży bankowej, to właśnie tu nastąpił w 2021 roku największy wzrost – aż o 50 proc. Wyraźnie, bo o 34 proc., wzrosła również wartość sprzedaży do sektora przemysłu i budownictwa, co pokazuje, że cyfryzacja w tym obszarze przyspieszyła. Jednocześnie spadek o 3 proc. zaś zanotował sektor energetyki.

Co ciekawe, w sektorze eksportu nastąpiła stagnacja – wzrost rok do roku to zaledwie 30 mln zł, do kwoty 7,68 mld zł. To skutek zmian wyników czołowego gracza na tym rynku, czyli firmy CD Projekt, która odnotowała 62-procentowy spadek eksportu.

Bezcenne bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo jest już od wielu miesięcy jednym z najważniejszych tematów dla branży technologicznej. Skala i stopień skomplikowania zagrożeń rosną lawinowo, rośnie też wartość sektora rozwiązań z zakresu cybersecurity. Przychody firm ze sprzedaży rozwiązań bezpieczeństwa wzrosły łącznie o około 7 procent i wyniosły w 2021 roku 1,94 mld zł (statystycznie 51 mln zł na firmę) wobec 1,8 mld zł (statystycznie 40 mln na firmę) w 2020 roku. Na pierwszych miejscach rankingu dostawców rozwiązań bezpieczeństwa znalazły się: Clico, Exclusive Networks Poland (dawniej Veracomp), Dagma i Palo Alto Networks.

Z kolei wartość rynku telekomunikacji wzrosła w ubiegłym roku jedynie o około 2 proc. Według szacunków redakcji „TOP200”, wartość rynku telekomunikacyjnego (wliczamy w to segment płatnej telewizji) sięgnęła w ubiegłym roku blisko 44,3 mld zł. Aż 26,8 mld z tej kwoty przypada na rynek mobilny – wzrósł on o 1,3 proc. Wzrosła też liczba kupowanych usług – według danych PMR w ubiegłym roku klienci w naszym kraju korzystali z około 82 mln usług telekomunikacyjnych (to wzrost o 2 mln wobec 2020 roku).

Za tym wzrostem stoi między innymi fakt, że stale rośnie popyt na szybkie łącza internetowe. Klienci kupowali szybsze i droższe łącza internetowe i bardziej rozbudowane abonamenty komórkowe. Wzrosły też ceny stacjonarnego dostępu do internetu – według  Cable.co mediana wynosiła w ubiegłym roku 72,4 zł, czyli o niemal 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rośnie również sieć światłowodowa – w 2021 r. dostęp do łączy światłowodowych miało w Polsce 7,3 mln gospodarstw domowych (wzrost o 19 proc.), z których 3 mln używały światłowodowego internetu (wzrost o 40 proc., dane FTTH Council). To był kolejny rok wzrostu w sektorze mobilnym – operatorzy komórkowi obsługiwali około 58,3 mln kart SIM, o blisko 2,7 mln więcej niż rok wcześniej. Niestety, 2021 był kolejnym rokiem, który nie przyniósł przełomu w kwestii budowy sieci 5G.

Administracja coraz bardziej cyfrowa

Wartość rynku usług dla administracji wyniosła w ubiegłym roku 2,88 mld zł, co oznacza, że cyfryzacja tego sektora w Polsce przyspiesza kolejny rok z rzędu. Według danych GUS w 2021 roku odsetek osób korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez internet wyniósł 47,5 proc., przy czym najczęstszą formą korzystania z elektronicznego kanału było wysyłanie wypełnionych formularzy.

Już teraz ponad 90 proc. dokumentów można potwierdzić cyfrowym podpisem osobistym. W 2026 roku 90 proc. dowodów osobistych w Polsce będzie posiadało warstwę cyfrową (to szacunki rządowe). Także prawo jazdy i dowód rejestracyjny samochodu są już dostępne w cyfrowej postaci. Cyfryzuje się intensywnie ochrona zdrowia – coraz więcej usług można znaleźć na Internetowym Koncie Pacjenta.

Jednym z większych sukcesów ubiegłego roku był elektroniczny Urząd Skarbowy (zastąpił wcześniejszy e-PIT), a dla przybliżenia skali zmian warto wspomnieć, że resort finansów zatrudnia ponad 1200 informatyków. No i najważniejsze – rozwój tych usług został sfinansowany w ponad 80 proc. przez fundusze unijne, i to UE wymogła terminowe wdrożenie wszystkich założeń.