Powszechne przejście pracowników na tryb home office sprawiło, że sprzedaż urządzeń sieciowych nabrała przyspieszenia. Producenci informują nawet o kilkukrotnym wzroście, co dotyczy głównie routerów. Według jednego z dystrybutorów tegoroczny wzrost w segmencie SOHO sięga poziomu 35 proc. Również dane światowe wskazują na zwiększone zakupy infrastruktury sieci WLAN przez konsumentów. Zdaniem IDC w II kw. br. globalne wydatki klientów domowych na ten cel były wyższe o 20 proc. rok do roku, podczas gdy przedsiębiorstwa wyraźnie ograniczyły swoje inwestycje (na świecie spadek wyniósł 9,5 proc., w Polsce popyt zmalał o 14,4 proc.).

Warto wspomnieć przy tym o danych Contextu, z których wynika, że infrastruktura sieci bezprzewodowych w II kw. br. cieszyła się w polskiej dystrybucji dużo większą popularnością niż przed rokiem – w tym zakresie odnotowano wzrost aż o 122 proc. Dane te obejmują zarówno domowe, jak i firmowe rozwiązania, aczkolwiek najwięcej kupowali w dystrybucji w minionym kwartale retailerzy i etailerzy, czyli de facto segment konsumencki.

Z informacji dostawców wynika, że priorytetem konsumentów i użytkowników z rynku SOHO stała się poprawa wydajności i stabilność łączy, także tych kablowych, co generowało zapotrzebowanie na routery. Częściej niż rok temu kupowano urządzenia w standardzie AC, ale też Wi-Fi 6 oraz modele LTE. Mniejsze zapotrzebowanie odnotowano przy tym na sprzęt w standardzie N. Według światowych danych IDC klienci domowi nadal zdecydowanie preferują standard Wi-Fi 5 (60 proc. udziału ilościowo i 74 proc. wartościowo w sprzedaży w II kw. br.).

Co ciekawe, chociaż w domach coraz częściej instalowane są łącza światłowodowe (co pozwala na podpięcie wydajnego sprzętu), część użytkowników nie wykorzystuje w pełni ich potencjału i najwyraźniej potrzebuje doradztwa w tym zakresie. Tak czy inaczej spowodowane pandemią przejście na pracę zdalną zweryfikowało jakość domowego internetu i urządzeń.

– W pierwszym etapie niespotykana jak dotąd sytuacja wymusiła częściową wymianę najstarszych modeli, zdecydowanie zwiększając sprzedaż na początku lockdownu. W późniejszym okresie pomiędzy popytem i podażą zapanowała równowaga – mówi Piotr Głydziak, pełnomocnik zarządu ds. VAD w Action Business Center.

Zdaniem resellera  

Henryk Guzik, właściciel, Guzik Systemy Informatyczne  

W bieżącym roku w czasie pandemii zaobserwowaliśmy znacznie większe zapotrzebowanie na urządzenia sieciowe do domu, a w szczególności na routery. Wzrost sprzedaży oceniam na 30 proc. w porównaniu z  poprzednim rokiem. Niespecjalnie zmieniły się natomiast preferencje klientów co do ceny. Konsumenci nadal wybierają przede wszystkim sprzęt z dolnych półek cenowych.

  

VPN do domowego biura

Mimo że klienci domowi nadal wybierają sprzęt kierując się przede wszystkim ceną zakupu urządzeń, to obecnie częściej zwracają uwagę na zalety całościowego rozwiązania sieciowego. Ze względu na rosnącą świadomość użytkowników większe niż kiedyś znaczenie ma wsparcie (jak poprawianie bezpieczeństwa, długość gwarancji etc.), jak też aplikacje oferowane w pakiecie czy licencje VPN.

Po wybuchu pandemii jedną z kluczowych kwestii okazało się zapewnienie bezpiecznej komunikacji zdalnej z domowych biur. Stąd dużym zainteresowaniem cieszyły się urządzenia z możliwością tworzenia VPN. Nacisk na tę funkcję to tegoroczny trend, który nie był obserwowany w takiej skali w poprzednich latach.

– Wielu firmom brakowało prostych i niedrogich narzędzi do udostępnienia pracownikom możliwości pracy zdalnej – wyjaśnia Przemysław Biel, Key Account Manager Poland w Synology.

Małe firmy coraz częściej doceniają zestawy aplikacji biznesowych jako zamiennik rozwiązań licencjonowanych lub płatnych w formie subskrypcji. Nadal dużą zaletą dla konsumentów i SOHO pozostaje przy tym prostota instalacji, konfiguracji oraz zarządzania sprzętem i siecią, zwłaszcza za pomocą aplikacji mobilnych. Możemy obserwować również większe zapotrzebowanie na rozwiązania poprawiające jakość połączeń, jak systemy mesh, które pozwalają łatwo zwiększyć zasięg sieci. Większą niż zwykle popularnością cieszą się też wzmacniacze sygnału.

Generalnie więcej w minionym półroczu kupowano urządzeń klienckich, zmniejszyło się natomiast zainteresowanie modelami biznesowymi, ze względu na ograniczenie projektów w firmach, ale też zamknięcie biur w II kw. br. Do kolejnych tegorocznych priorytetów, jeśli chodzi o domowe sieci, należy zaliczyć zainteresowanie narzędziami do zdalnego backupu i synchronizacji plików z różnych lokalizacji.

– Użytkownicy wciąż dążą do uzyskania bezpiecznej przestrzeni na swoje dane, niezależnie od tego, czy są to dane prywatne czy firmowe. Pod tym względem preferencje w tym roku nie uległy zmianie. Jednocześnie doceniane są dodatkowe możliwości rozwiązań, jak prywatna chmura synchronizacji plików – twierdzi Łukasz Milic, Business Development Representative w QNAP-ie.

Trzeba przy tym zauważyć, że jednym z efektów lockdownu w segmencie domowej sieciówki był korzystny wpływ gamingu na wzrost popytu. Przewiduje się, że klienci nadal będą poszukiwać wydajnych urządzeń z funkcjami dla graczy, w tym routerów ze specjalnym pasmem wydzielonym do gier, dzięki czemu cyfrowa rozrywka nie obciąża łączy przeznaczonych do komunikacji innego typu.

Zdaniem dystrybutora

Łukasz Żukowski, dyrektor działu produktów SMB & CE, Veracomp Łukasz Żukowski, dyrektor działu produktów SMB & CE, Veracomp  

W minionych miesiącach odnotowaliśmy duży wzrost zainteresowania urządzeniami sieciowymi. Po przejściu na pracę zdalną wielu użytkowników postanowiło odświeżyć domową infrastrukturę. Najczęściej realizowaliśmy zamówienia na wzmacniacze sygnału Wi-Fi, kamerki IP, nowe routery w standardzie AX do tworzenia systemu mesh oraz na karty sieciowe USB. Klienci szukają przede wszystkim wydajności. W ciągu dnia w domu przebywa równocześnie kilku użytkowników pasma, którzy wykorzystują je do pracy i nauki zdalnej. Na szczęście coraz więcej osób posiada w swoich domach łącze światłowodowe i może zainwestować w droższe routery.

  
Piotr Głydziak, pełno-mocnik zarządu ds. VAD, Action Business Center Piotr Głydziak, pełno-mocnik zarządu ds. VAD, Action Business Center  

Nowe wymaganie klientów to możliwość łatwego wdrożenia pracy zdalnej i zapewniania jej bezpiecznego połączenia. Pozostałe oczekiwania, takie jak stabilność urządzenia i dobry zasięg sieci Wi-Fi pozostały bez zmian. Zaobserwowaliśmy też, że wzrosły nieco wymagania odnośnie do wydajności, gdyż wielu klientów postanowiło zainstalować łącza światłowodowe, nie wykorzystując jednak w pełni ich potencjału, ze względu na nieznajomość reguł filtrowania i kolejkowania ruchu sieciowego. Nie miało to jednak wpływu na jakość połączenia, ponieważ routery nawet ze średniej półki cenowej radzą sobie bez problemów z szybszymi łączami.

  

Integratorzy uporządkują chaos?

Jak mówi Piotr Głydziak rozwiązania, które mają na celu rozbudowę infrastruktury sieciowej w SOHO i zapewnienie komunikacji zdalnej powstawały często chaotycznie, z wykorzystaniem urządzeń, które były pod ręką.

– Część z nich się sprawdziła, inne trzeba wymienić lub opracować na nowo założenia na jakich mają funkcjonować, a to stwarza integratorom całkiem obiecujący rynek dla usług i urządzeń sieciowych – twierdzi Piotr Głydziak.

Tym samym domowe biura mogą być nadal zainteresowane inwestycjami – tym razem w projekty porządkujące i usprawniające sieciówkę.

– Dziś firmy dokładnie wiedzą co jest im potrzebne i pod to projektuje się kolejne rozwiązania. Rynek retailowy nie jest w stanie dostosować oferty do potrzeb klienta i tu jest miejsce dla integratorów – uważa przedstawiciel Action Business Center.

Nie wszyscy podzielają tę opinię. Wśród producentów i dystrybutorów nie brakuje głosów, że rynek sieci dla domu i SOHO to domena retailerówi i dostawców internetu, wyposażających domy także w routery.

– Moim zdaniem SOHO to przede wszystkim rynek produktów retailowych, czyli gotowych „pudełek”, które nie wymagają wysokich kompetencji i specjalizacji. Dodatkowo ich marżowość jest bardzo niska. Produkty bardziej zaawansowane to już domena kanału MŚP oraz integratorów, których klientami są firmy i instytucje – uważa Łukasz Żukowski, dyrektor działu produktów SMB & CE w Veracompie.

Radzi przy tym integratorom, aby skoncentrowali się właśnie na rynku małych i średnich firm, gdzie nie brakuje możliwości realizacji złożonych projektów i osiągnięcia wyższych marż. Łukasz Żukowski wskazuje także na sektor administracji publicznej i edukacji. Zwraca też uwagę na rozwiązania do monitoringu wizyjnego i rosnący segment instalacji fotowoltaicznych, które często wymagają wzmacniaczy sygnału czy routerów.

Wi-Fi 6: stopniowy wzrost

W domach niewiele jest urządzeń dostosowanych do Wi-Fi 6, ale nie ma wątpliwości, że będą one wypierać starsze systemy, także w segmencie domowym i SOHO.

– Mimo że Wi-Fi 6 zadebiutowało całkiem niedawno, już w tej chwili widać duże zainteresowania tą kategorią – zapewnia Robert Kulasiński, Distribution Channel Manager w TP-Linku.

Według światowych danych Wi-Fi 6w segmencie użytkowników domowych wciąż stanowi niszę, choć pod względem wartości nie taką małą. Urządzenia w tym standardzie w II kw. br. odpowiadały za jedynie 3,6 proc. dostaw, ale za to 9,5 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży konsumenckiej infrastruktury WLAN. Jednak wygląda na to, że w domach wymiana Wi-Fi 4 (standard N) i Wi-Fi 5 (AC) nie będzie odbywać się w szybkim tempie.

– Standard Wi-Fi 6 jest jeszcze dość młody, a produkty przystosowane do jego obsługi mają wyraźnie wyższe ceny. Kiedy zrównają się z urządzeniami w standardzie AC, będziemy mogli spodziewać się dynamicznego wzrostu przychodów z technologii Wi-Fi 6 – podsumowuje Łukasz Żukowski.

Zdaniem producenta

Robert Kulasiński, Distribution Channel Manager, TP-Link Robert Kulasiński, Distribution Channel Manager, TP-Link  

Podczas pandemii zauważyliśmy dużo większe zapotrzebowanie na routery klienckie. Z naszych obserwacji wynika, że miała ona bardzo duży wpływ na rozwój internetu szerokopasmowego. Większość użytkowników LTE tłumnie ruszyła po stabilne łącza przewodowe, co przełożyło się na znaczny wzrost sprzedaży routerów domowych. Największym zainteresowaniem cieszą się modele z gigabitowymi portami oraz Wi-Fi 5. Wyraźnie wzrosła też popularność wzmacniaczy sygnału, a największą niespodzianką był dla nas wzrost rozwiązań mesh. Spodziewamy się dalszego szybkiego wzrostu zainteresowania Wi-Fi 6. To jest przełomowa technologia i popyt na produkty, które ją obsługują rośnie znacznie szybciej, niż było to w przypadku Wi-Fi 5.

  
Przemysław Biel, Senior Key Account Manager Poland (Sales Representative), Synology Przemysław Biel, Senior Key Account Manager Poland (Sales Representative), Synology  

Podobnie jak wcześniej, największe wzrosty generujemy na naszych routerach, ale zauważyliśmy też dużo większe zainteresowanie modelami all-flash oraz SAS. Firmy szukają rozwiązań, które oferują lepszy współczynnik ceny do jakości. Widzimy trend wzrostowy w budowaniu świadomości marki oraz rozpatrywaniu naszych urządzeń jako całościowego rozwiązania, a nie tylko specyfikacji sprzętowej. Bardzo długie wsparcie produktów, zarówno pod względem poprawek bezpieczeństwa, jak i nowych funkcjonalności jest postrzegane jako ogromny atut. Kolejną zaletą dla użytkowników domowych i małych firm jest prostota obsługi i przejrzysty interfejs systemów i aplikacji. Małe przedsiębiorstwa coraz częściej doceniają zestaw aplikacji biznesowych jako zamiennik rozwiązań licencjonowanych lub płatnych w formie subskrypcji.

  
Łukasz Milic, Business Development Representative, QNAP Łukasz Milic, Business Development Representative, QNAP  

Musimy mocno rozdzielić segmenty home i SOHO. Klienci indywidualni kupują wyłącznie przez sklepy online czy markety z elektroniką. W przypadku SOHO pojawiają się już możliwości działania dla resellera. Dlaczego taki podział? Rozwiązania dla użytkowników domowych to zwykle tanie mniejsze modele, co oznacza niską marżę dla partnera. Klienci w firmach mikro czy małych są w stanie kupić większe rozwiązanie i bardziej doceniają usługi wsparcia, wdrożenia czy doradztwa.